С бурни аплодисменти пловдивчани посрещнаха идеята за превръщането на „Иван Вазов“ в пешеходна зона. Концепцията бе представена от главния архитект на Пловдив Димитър Ахрянов на южните стълби на народната библиотека.
Общественото обсъждане продължи повече от два часа, като нито един от присъстващите петдесетина души не се обяви против намерението.
„Смятам, че пловдивчани са узрели за идеята улица „Иван Вазов“ да стане пешеходна. Пловдив е прекрасен град и има нужда от повече пространства за хората. Защо да оставяме автомобилите да превземат гласа“, заяви арх. Ахрянов.
Според представената от него концепция отсечката от площад „Централен“ до ул. „Авксентий Велешки“ ще бъде изцяло пешеходна.
Участъкът от „Авксентий Велешки“ до колелото на Централна гара пък ще бъде споделена зона за автомобили и хора, като там уличното платно ще бъде силно стеснено.
За това пространство са предвидени два варианта. Единият е тротоарите от двете страни да се разширят за сметка на платното, а вторият е пешеходната зона да бъде разположена от страната на Тютюневия град.
Димитър Ахрянов подчерта, че ще бъде запазен автентичният облик на улицата - паветата, бордюрите и чинарите. Освен това ще бъде добавено архитектурно обзавеждане с ретро привкус като – улични фенери и други елементи.
Главният архитект направи исторически преглед на развитието на ул. „Иван Вазов“ от създаването й през 1870 г., когато е построена гарата (наричана тогава станция) до ден днешен.
Десетина граждани и общественици направиха изказвания, с които подкрепиха намерението на кмета. Най-често задаваните въпроси бяха как ще бъде осигурен достъпът на автомобили до обществените сгради - училища, банки и Административния съд.
Архитектът посочи, че колите ще могат да стигат до сградите по страничните улици.
„Приветствам всеки опит на общината автомобилите да бъдат изведени от центъра на града“, заяви младеж на дискусията. Той попита дали се предвижда изграждането на велоалеи по улицата.
Ахрянов отвърна, че възможността велосипеди да се движат ще бъде разгледана, но осигуряването на велоалеи се затруднява от спецификата на настилката – паветата.
Архитект Петкана Бакалова коментира, че трябва да се помисли и за бъдещите функции на пешеходната зона.
Катя Василева обаче пък изрази опасения, че след затварянето на „Иван Вазов“ повече автомобили ще се паркират по околните малки улички, което съвсем ще ги задръсти.
„Улица „Иван Вазов“ е естественото продължение на Главната улица. Трябва да направим всичко възможно тя да стане зелен пешеходен оазис. Градът е преди всичко за хората“, заяви кметът на район „Централен“ Георги Стаменов.
Той допълни, че за осигуряването на места за автомобилите трябва да се придвижи проектът за многоетажен паркинг на бул. „Руски“.
Димитър Ахрянов отбеляза, че преди да се пристъпи към реализацията на проекта ще се направят малки временни намеси – улицата ще бъде затворена за специални събития за ден-два и за уикендите, за да могат гражданите да се убедят в стойността на идеята.
Така или иначе за „Иван Вазов“ е планиран генерален ремонт, чиято прогнозна стойност общината оценява на 1,5-2 млн.лв. и за който ще се търсят средства от оперативна програма „Региони в растеж“. Според него за превръщането й в пешеходна няма да са необходими допълнителни пари.