Когато платиш, но си сбъркал номера на колата или други данни, АПИ не ти връща сумата
Никой не възстановява и парите за наложената компенсаторна такса от 70 лв.
Обжалване в съда може да се направи само в района, в който е засечено нарушението
Откакто на 1 януари 2019 г. - преди повече от 18 месеца, в България бяха въведени електронните винетки за леки коли, над 20 хиляди шофьори са попадали в категорията на нарушителите и са били ощетявани, независимо че са си платили винетката, показа проучване на “24 часа”.
Причината е, че при купуване онлайн или от терминал са въвели погрешно номера на колата, категорията или други данни. Освен че
никой от тях
не е успял да
си върне
парите обратно,
в повечето случаи хората са получили и глоби. Защото често не забелязват какво са направили и са излезли на пътя, където камерите веднага са ги идентифицирали като превозни средства без платена винетка.
В редакцията непрекъснато звънят хора, които са били ощетени по този начин. Някои дори споделят, че са водили дела срещу АПИ, но неуспешно.
Не може да се каже колко са делата по този казус, тъй като става въпрос или за обжалване на наложената компенсаторна такса от 70 лв. за движение без платена винетна такса, или за иск да се възстанови сумата за платената винетка, а тези дела са едноинстанционни и не достигат до ВАС, казаха от съда.
Ощетените са над 20 хиляди, тъй като от АПИ твърдят, че през първите 12 месеца от въвеждането на е-винетките 16 хиляди души са допуснали грешки при въвеждането на данните, а през следващите 6 месеца – още 4000. Пари на никого не са връщани, а водачите на пътя, които не са разбрали за допуснатата грешка, при всички случаи са били санкционирани и глобите не са били отменявани.
Какво става,
когато човек
сбърка?
Има няколко начина да се купи е-винетка – от търговец, примерно от бензиностанция, от пощата, от областните пътни управления, онлайн от сайта www.bgtoll.bg или от мобилното приложение BGTOLL, както и от терминалите, които се намират на стотици места из страната и през които може да се плати с карта и да се избере вида на винетката. При терминалите и през сайта човек сам си въвежда данните.
За да се купи винетка за лека кола, водачът трябва да въведе държавата на регистрация на колата си, периода, за който иска винетката, регистрационния номер на автомобила и имейл, на който да си я получи, ако е през сайта. Ако има ремарке и двете заедно с колата тежат над 3,5 тона, трябва да купи допълнително винетка за ремаркето.
При всяка от стъпките чак до плащането системата предлага на клиента да провери какво точно е въвел, а на терминалите го пита изрично дали иска да продължи с тези данни. Но от бързане понякога човек бърка - било буква или цифра от регистрационния номер, било категорията на колата, или държавата на регистрация.
Когато въведените данни не отговарят на истината, все едно, че човек нищо не е платил или е платил за друг автомобил – съществуващ или не.
Оттам нататък той е нарушител и при първата контролна рамка камерата го регистрира като такъв. В нашата система
до 5 минути от
купуването на
винетката всички
контролни рамки
имат
информацията
и ако водачът премине, без да е платил, данните от камерата веднага се изпращат на системата за верификация на нарушенията.
Там вече тя се проверява от човек и ако е сигурно, че за кола с такъв регистрационен номер няма платена винетка, в 5-дневен срок нарушението се прехвърля в система за издаване на електронни фишове.
Може междувременно водачът да е платил доброволно компенсаторната такса, ако случайно на пътя е спрян от толполицията. Тогава нарушението се изтрива.
Системата е така изградена, че не за всяко минаване под контролна рамка на лека кола в нарушение се налага компенсаторна такса от 70 лв. Човек може да мине с тази кола за един ден и под 50 рамки, но се отчита
само едно
нарушение на
денонощие
Ако и на следващия ден продължи да пътува, получава нови 70 лв. такса. Ако си купи уикенд винетка със сбъркани данни и не забележи, а шофира и през трите дни, ще плати общо 210 лв.
Връчването на фишовете става по пощата по постоянен адрес на собственика на автомобила. После той има 14-дневен срок, в който да плати таксата от 70 лв. Ако не го направи, дължи глоба, която е 300 лв. за лек автомобил.
В тези 14 дни той може да обжалва 70-те лева компенсаторна такса, но това се прави само в районния съд на мястото, на което е констатирано нарушението, независимо че може и да е на другия край на страната.
Ако спечели делото, си възстановява само сумите за компенсаторната такса и евентуално глобата.
Но АПИ не връща пари за грешно издадени винетки и това е подчертано изрично на сайта, на който се купуват винетките.
Понякога хората си пазят квитанциите, които издават терминалите, мислейки си, че сбъркана цифра или номер не е съществено нарушение, но в АПИ не смятат така.
“В наредбата по член 10, ал. 7 на Закона за пътищата ясно пише, че
потребителят
носи отговорност
за данните, които
е въвел. Така че
той се смята за
нарушител”, коментира пред “24 часа” членът на управителния съвет на АПИ проф. Олег Асенов.
Той също знае, че с въвеждането на е-винетките съдебните дела срещу АПИ за случаите с грешно въведени данни са се увеличили, но не знае с колко.
Естествено е, че хората са възмутени, защото малцина биха били съгласни да пият по една студена вода, след като са
платили за
услуга, която
на практика
не получават,
нито си получават парите обратно, а на всичкото отгоре са и глобени. При уикенд винетките, които струват по 10 лв., и при седмичните, които са по 15 лв., това че парите не се връщат, не е проблем, но годишните струват 97 лв., а при тяхното купуване също се случват грешки.
“Няма начин да се направи техническа корекция за веднъж вече платена е-винетка, независимо дали е за уикенда, или годишна, защото законът не дава такова право. Първо, не знаем кой точно е купил винетката, такава информация не се събира. Може собственикът на колата да претендира пред нас, а винетката със сгрешените данни да е била купена от ползвателя на колата. Няма как да извършим корекция на винетка и защото никъде в закона или в подзаконов нормативен акт не е предвидено действието “корекция”. Законодателят не е предвидил такова нещо, защото това би породило възможност за корупция или поне за някои неприемливи, меко казано, практики”, каза Асенов.
Според него и в останалите страни, в които има електронни винетки,
няма такива
процедури
Или ако има, те са много тежки и дълги и минават през съда. Така че човек трябва да разчита на себе си и на собственото си внимание, когато си въвежда данните.
Преди около месец обаче със заповед на Олег Асенов бе отменено нарушение за каране без винетка на гражданин от Ямбол, за което “24 часа” писа. Тогава човекът си я беше купил на границата, но не от терминал, а от бензиностанция. Служителят обаче я активирал чак 20-30 минути след плащането, а през това време семейството бе успяло да мине през няколко контролни рамки по магистрала и му бе наложена компенсаторна такса от 70 лева.
“Този случай беше съвсем друг – човекът беше купил валидна винетка, това че не е била активирана до 5 минути, както изискваме, беше нарушение на посредник на наш търговски партньор и по общите условия за работа с търговски партньори можехме да реагираме, тъй като това беше отклонение от нашите изисквания”, обясни Асенов. А и такива случаи били много малко.
Освен това според Асенов допусканите грешки при въвеждането на данни за издаване на е-винетки в България не се оценяват като твърде многобройни. “На фона на 4,250 млн. продадени е-винетки са в рамките на стандартите. Даже са 5 пъти по-малко, отколкото допуска стандартът”, каза той.
Без промяна в цените на пътните такси догодина
Цените на винетките за леките коли за 2021 г. няма да се променят и ще останат на сегашните нива, съобщи проф. Олег Асенов, зам.-шеф на управителния съвет на АПИ.
Годишната е 97 лв., 3-месечната – 54 лв., месечната – 30 лв., седмичната – 15 лв., а за уикенда, която важи от 12 часа в петък до полунощ в неделя – 10 лв.
“Към момента няма фактори, които да пораждат необходимост от нови цени. 227 млн. лв. са до момента постъпленията от тях, а плановете за годината са за 300 млн., т.е. с това темпо ще бъдат изпълнени”, каза той.
Нови продукти също не се замислят – последната промяна е отпреди две години. “Обикновено от 3 до 5 години е периодът, в който даден продукт за пътно таксуване трябва да се утвърди и да си видят ползите и загубите от него. Евентуално след 2021 г. ще може да се направи 3-годишен анализ и ще се преразгледат видовете винетки и таксите за тях”, каза Асенов.
Тази година за разлика от миналата българинът предпочита уикенд винетки пред годишните, докато за транзитния трафик купуването на такива е спаднало наполовина. При трафика от Турция към Германия и обратно например има 50% намаление.
При българските водачи м.г. имало 106 хиляди купени уикенд-винетки, а тази година до момента са 109 500. През всеки уикенд приходът от винетки е с около 40% по-висок, отколкото е бил през седмицата.