Деветте ключови обекта ще намалят трафика и ще изведат транзитно преминаващите автомобили от центъра
София се подготвя да изтегли 100 млн. лв. заем, който да инвестира в изграждането на 9 ключови за столицата инфраструктурни проекта.
Инвестиционният кредит ще бъде взет от Европейската инвестиционна банка, като общината ще осигури и собствено съфинансиране за обектите.
“Става дума за осигуряване на средства за основните артерии от вътрешните рингове на София - стратегическите обекти в програмата на кмета Фандъкова. Това са
изграждането на
булевардите
“Тодор Каблешков”,
“Филип Кутев”,
“Рожен”, източната
тангента, рехабилитация
на тунела към
“Люлин”,
в който трябва да се ремонтират и трамвайната, и пътната част. Подготвя се и ремонт на бул. “Ал. Стамболийски”, който е много важен за голяма част от града.
Освен тези пътни артерии в обектите сме включили и друг значим проект, обявен миналата година от кмета на София Йорданка Фандъкова - зеления ринг. Планира се създаване на зелен пояс на мястото на съществуващото жп трасе, което не се използва. Този проект среща голямо внимание от ЕИБ, които подкрепят подобни зелени инициативи в градовете”, обясни зам.-кметът по финанси Дончо Барбалов.
В списъка с обекти, за които общината преговаря за заем от ЕИБ, е изграждане на южното платно на бул. “Тодор Каблешков” - между булевардите “България” и “Черни връх”, включително с пускането на трамвай по него.
“Проектът за трети градски ринг е основен приоритет в инвестиционната програма на г-жа Фандъкова. Успоредно със започналите строителни дейности по трасето на бул. “Тодор Каблешков” между бул. “България” до ул. “Луи Айер”, пред нас стои нелеката задача за придобиване собствеността върху липсващите участъци от трасето - от ул. “Луи Айер” през р. Дреновичка до ул. “Емилиян Станев”. Става дума за
площ от 33 000 кв. м
и от ул. “Сребърна” до
бул. “Симеоновско
шосе” още 8500 кв. м
Успоредно с това се изработват и идейните проекти за изграждане на липсващия участък от ринга с единен профил, започващ от бул. “България” до бул. “Симеоновско шосе”. Проектите се разработват с ясна концепция за развитие и на трамвайно трасе, което да направи кореспонденцията по ринга между районите “Овча купел” и “Слатина”, обясни главният архитект на София Здравко Здравков.
Столичната община вече работи по част от проектите. На 1 юни започна изграждането на южното платно на бул. “Тодор Каблешков” от бул. “България” до ул. “Луи Айер”. Строителството се изпълнява поетапно, като в момента се работи в участъка до ул. “Деян Белишки”. На 4 септември приключи работата от ул. “Златните мостове” до ул. “Боянски водопад”, а от няколко дни вече е отворено и трасето от бул. “България” до ул. “Златните мостове”. Изграждат се нови канализация, водопровод, топлопровод, тръбна мрежа, улично осветление и пътна конструкция. Там се обособява велотрасе. Приключи проектирането и на изграждането на северното платно на ул. “Филип Кутев”, която също е част от третия градски ринг и фактически е продължение на бул. “Тодор Каблешков”, в участъка от ул. “Атанас Дуков” до ул. “Сребърна”. С приключването на отчужденията там ще може да започне строителството”, казаха от общинското направление по обществено строителство.
В момента се актуализира работният проект на разширението на ул. “Опълченска” от бул. “Тодор Александров” до бул. “Сливница”. Там дейностите по изграждане се планира да се изпълнят в периода 2021 - 2022 г.
Друг обект, за който София ще кандидатства пред ЕИБ, е довършването на бул. “Копенхаген” - от ул. “Самоковско шосе” до бул. “Ал. Малинов”. Така булевардът ще стигне до “Младост 3”.
В списъка е и строителството на източната тангента от северната скоростна тангента до бул. “Ботевградско шосе”. Планира се и изграждането на бул. “Рожен” от надлеза над жп линията до Северната скоростна тангента.
Важен обект е и
разширението на
“Ломско шосе” от
кръговото кръстовище
при едноименната
метростанция до
околовръстния път
Прогнозната стойност на обекта е 20 млн. лв. Булевардът свързва северната част на столицата с околовръстния път и републиканската пътна мрежа.
заем ще бъдат
построени
градските
магистрали
Той е сред основните входящи артерии на София и е единствената пряка връзка на всички квартали по протежението му с центъра. Около него има много предприятия и връзки с индустриални зони, което допълнително утежнява трафика, заради движението на много тежкотоварни автомобили. За да се направи разширението на булеварда, е необходимо да се отчуждят имоти, като се планират разходите за изкупуване на земя да стигнат повече от 2 млн. лв. Вече са изкупени частните имоти, попадащи в трасето на булеварда от ул. “Лазарица” до околовръстния път. Издадени са 48 заповеди за отчуждаване, като са изплатени 32 имота.
Самото разширение на булеварда се планира да стартира през 2022 г. и да приключи за 2 г. Вече се подготвя работен инвестиционен проект и предстои да се обяви обществена поръчка за избор на изпълнител.
Габаритът на бул. “Ломско шосе” ще е с две пътни платна и източен локал, а новата отсечка ще е с дължина 2,5 км. С разширението ще се изградят и нова канализация, водопровод, отводняване, LED осветление.
Плановете на общината са обектът да се изпълни на два етапа - от кръговото кръстовище при метростанция “Ломско шосе” до надлеза над жп линията и от нея до околовръстния път.
Друг обект, който общината ще изгради със средства от ЕИБ, е и дълго чаканата реконструкция на бул. “Ген. Скобелев”. Част от проекта е и
реконструкцията
на транспортния
тунел при НДК
Ще се ремонтират и транспортният тунел по бул. “Царица Йоанна”, както и трамвайната линия по бул. “Ал. Стамболийски”.
Зелено околовръстно свързва първо “Слатина” и “Изгрев”
Ще има 3,1 км велоалея, парк и пешеходна зона
Столичната община е готова с проекта за устройствен план за първата част от зеления ринг. Тя ще свърже районите “Слатина” и “Изгрев” по трасето на бившата жп линия при гара “Пионер”. Плановете са там да се изградят 3,1 км велоалея, пешеходна зона и линеен парк. Изграждането на зеленото околовръстно е сред обектите, за които София ще изтегли инвестиционен заем от ЕИБ.
“Програмите ни за модернизация на градската среда и подобряване на велосипедната свързаност включват изграждане на зелен ринг на част от изоставените жп трасета, обслужвали бившите индустриални клонове от гара “Подуяне - Разпределителна” към южните части на града, замислени още с общия градоустройствен план през 1938 г. като южен обход на трасето от София за Перник. След срещи със собственика на трасето - НКЖИ, започна изработване на подробен устройствен план в участъка от ВТУ “Л. Каравелов” до гара “Пионер”. Успоредно с това разглеждаме и възможните връзки за развитие на това трасе. В северната му част от бъдещата метростанция на бул. “Шипченски проход” зеленият ринг ще продължи по р. Слатинска към бул. “Гео Милев” и ще се развие в квартала. Разглеждаме и възможността за
продължаване на
трасето през
Борисовата градина
до “Хладилника”
и през третия градски ринг до р. Владайска и ул. “Вардар” до район “Илинден”, разказа главният архитект на София Здравко Здравков.
Столичният кмет Йорданка Фандъкова представи идеята за зелено околовръстно през 2019 г. - зелен ринг, който да свързва кварталите с големите паркове.
“Това е един от важните проекти, за чието реализиране поех ангажимент пред софиянци. Целта е София да се развива като още по-зелен град и да подобряваме качеството на въздуха. Става дума за имот от 60 дка, който е собственост на НКЖИ. Условието да ни бъде предоставен от транспортното министерство е да има приет устройствен план. Проектът е готов. Предвиждаме да изградим нов линеен парк, велоалея и пешеходна зона. Така в едно изцяло зелено пространство ще дадем на софиянци алтернатива за придвижване, за да намалим трафика”, обясни Фандъкова при представянето на първата част от ринга.
Намеренията на общината са да приключи всички процедури до края на годината и
през 2021 г.
да стартира
изграждането
на първата част
от зеления ринг. В бъдеще той ще прави връзка на няколко квартала с най-големите паркове в столицата - Южния и Борисовата градина.
“Става дума за истинска пешеходна и веловръзка. Предвиждаме в първата част 30 хил. кв. м допълнително озеленяване и изцяло нов линеен парк. В малко по-широката част в район “Изгрев” планираме в участъка да се изгради и детска градина”, добави арх. Здравков.
Велоалеята ще е 3 м широка и ще бъде отделена от пешеходната с озеленена ивица, за да се осигури безопасност за пешеходци и велосипедисти. Предстои да се обяви процедура за изработка на идеен проект, който да включва осветление, джобове за сядане и др. В терените, в които НКЖИ си запазва собствеността, се предвижда да има кафенета и малки магазинчета.
Първата част от зеления ринг ще тръгва по старата жп линия от гара “Пионер” и ще минава под бул. “Цариградско шосе” зад зала “Арена Армеец” през естакадата на бул. “Шипченски проход” до Висшето транспортно училище. Освен 3170 м велоалея той предвижда да се оформят и 32 742 кв. м зелени площи за широко обществено ползване.
“В приетата визия за развитие на София, плана за устойчива градска мобилност и плана за действие за зелен град са заложени основни приоритети, свързани с изграждането на нови пешеходни и зелени площи. Те са обединени в
обща концепция
за пешеходен град
с подобрена проходимост, която ще допринесе за трайна промяна в целите и парадигмите на градското развитие. Проектът за зелен ринг на София е част от тази концепция”, добави арх. Здравков.