- 4 г. след извършените плащания и липсата на електронно таксуване държавното обвинение образува досъдебно производство
- Не е изключено под прицела на разследващите да попаднат бившият кмет Иван Тотев, неговият заместник и съученик Златин Велев и най-вече ръководителят на проекта Борислав Кръстев
Четири години пловдивчани се питат къде потънаха 44 милиона лева. Толкова глътна така нареченият транспортен проект, който трябваше да осигури електронно таксуване, “умни” светофари и точна информация по таблата на спирките. Нито едно от изброените не работи както трябва.
Кондуктори продължават да късат билетчета в рейсовете, а понякога това правят и шофьорите с риск да причинят катастрофа. Светофарите създават по-скоро хаос и големи задръствания, отколкото да облекчат трафика, а таблата по спирките все още не дават вярна информация. Всичко това трябваше да е готово още през 2016 г. и да работи като часовник. Нищо подобно!
Тези дни окръжната прокуратура в Пловдив оповести, че започва досъдебно производство за безстопанственост по транспортния проект, реализиран през втория мандат на бившия кмет Иван Тотев. Предстоят разпити на всички по веригата, които по някакъв начин са свързани с това начинание. Някои ще бъдат привиквани като свидетели, други като извършители, за да се разплете докрай цялата схема и да се установи кой е виновен.
Според разследващи не е изключено под прицела да попаднат бившият кмет Иван Тотев, заместникът му по транспорта Златин Велев, сега общински съветник, и най-вече ръководителят на проекта Борислав Кръстев. Той е сочен за един от любимците на ексградоначалника. Именно Кръстев е разписал всички протоколи, че системата за електронно таксуване е внедрена и всичко е окей с нея, в резултат на което са извършени големите плащания.
След “успешното” приключване на Транспортния проект Кръстев беше пратен като ръководител и на “Водния цикъл” в Пловдив, който е на стойност 120 млн. лева. Екипът на настоящия кмет Здравко Димитров обаче го смени. Но “ценният кадър” не остана на улицата. Той веднага беше приютен на работа в държавното дружество ВиК - Пловдив, предприятието, което се ръководи от най-близкия кръг на Иван Тотев начело с директора Спартак Николов. Там е подслонен и приятелят от ученическите години на екскмета - Златин Велев.
И така - на този етап прокуратурата най-много се интересува за една авария, станала в Центъра за управление на трафика през април 2016 г. Тогава гръмва сървърът, с което се смята, че това е причината цялата система да не работи - нито “умните” светофари, нито електронното таксуване. Дълго време за тази авария се мълчеше.
Едва в началото на мандата на кмета Здравко Димитров е подаден сигнал в прокуратурата. И сега се търси каква е причината за въпросната авария. Именно в резултат на сигнала държавното обвинение образува настоящото досъдебно производство.
До момента не е ясно по чия вина е настъпил техническият проблем през април 2016 г. А Центърът за управление на трафика, ситуиран в бившия хотел на Ванко 1, е част от транспортния проект.
Испанската фирма “Индра” е представила финансова претенция, изтъквайки, че електронното таксуване, което тя внедри за 20 млн. лева, не тръгва именно заради въпросната авария. Затова от прокуратурата казват, че основната ѝ цел е да установи кои са длъжностните лица, които не са положили достатъчно грижи за стопанисването и опазването на въпросното имущество.
Според държавното обвинение бившата градска управа е проявила безхаберие при внедряване на новата система от “Индра”. “През 2015 и 2016 г. длъжножностни лица не са положили достатъчно грижи за стопанисването и запазването на повереното им имущество и за възложената им работа във връзка с изпълнение на договор за “Изграждане, вдедряване и поддръжка на системата за управление на градския транспорт”, се казва в съобщението на прокуратурата.
Каква е историята?
Злополучният за пловдивчани транспортен проект започва на 10 февруари 2015 г. Проведен е конкурс от общината, чийто кмет тогава е Иван Тотев, и е подписан договор с испанската фирма “Индра” за електронната система за таксуване. Тя печели с цена от близо 20 млн. лева с ДДС. Записано е, че проектът трябва да е готов до 10 февруари 2016 г. Срокът за изпълнение е 1 година и включва доставка на оборудване, монтаж и въвеждане на системата в експлоатация - електронни табели, които да дават информация за маршрутите на автобусите и автомати за продажба на електронни билети и карти.
От тогава до днес пътниците се таксуват от кондуктори, а таблата по спирките продължават да подвеждат хората.
Извършено е обаче разплащане с изпълнителя, а протоколите са разписани от ръководителя на проекта Борислав Кръстев, упълномощен от Иван Тотев.
На “Индра” е възложено да оборудва Центъра за управление на трафика, да постави компютри, валидатори, електронни табла и монетни автомати във всички автобуси. Отделно трябва да постави по спирките и във важни обществени сгради автомати за продажби на билети и карти. Те обаче си стоят като паметници.
Любопитно е, че на 20 ноември 2015 г. Борислав Кръстев слага подпис под протокол и приема, че тестовите изпитания на електронната система са проведени успешно. Месец по-късно той вече парафира и документ, че системата функционира. Седмица по-късно са одобрени исканите за възстановяване средства. В същото време в нито един автобус не е въведено електронно таксуване. Не са пуснати за продажба е-билети и карти. Автоматите по спирките не са активирани.
Само няколко рейса са изрядни и те са показани на представители от проверяващия орган, за да се отчете, че системата е въведена в срок. Така на 22 март 2016 г. всички средства по договора са изплатени на “Индра”. Запознати разказват, че когато пристигнал екип от МРРБ на 16 и 17 февруари 2016 г. в Пловдив да провери как работи електронното таксуване, инспектиращите били качени в автобус, специално оборудван с всичко нужно. Той ги повозил из града. Проверяващите останали доволни и написали, че всичко е изпълнено както трябва.
На 10 февруари 2016 г. репортери попитаха тогавашния кмет Иван Тотев защо не функционира електронното таксуване. Той отговори, че има малък проблем, но ще тръгне на 1 април същата година. Оттогава пловдивчани не могат да си купят е-билети. И приеха думите на ексградоначалника като първоаприлска лъжа. Никъде обаче в цялата документация на печалния транспортен проект не стои подписът на Иван Тотев.