В този проект ви разказваме за Бизнес академията за стартиращи предприемачи (BASE).
Тя е безплатна обучителна програма, а лекторите са успешни предприемачи, които споделят своя опит и знания с участниците.
По време на курса желаещите научават как да развият своя бизнес идея или как да си измислят такава. Експерти им обясняват как да проучат пазара, да направят добра маркетингова кампания и да подредят финансите си. Обучението предлага и набор от практически лекции, които могат да се изтеглят от интернет страницата на BASE (https://baseprogram.bg/).
Днес ви представяме една от участничките в BASE - Маряна Петрова, производител на декоративни фигури. Тя е успяла да развие успешен бизнес, след като е посетила академията, а сега отговаря на въпроси пред “24 часа”, за да разкаже за най-важните решения пред един начинаещ предприемач.
До момента през бизнес академията са преминали групи в 9 града, има 206 завършили с успешен старт на 58 нови бизнеса. В момента завършват групите в Ловеч, Панагюрище, Антон, Плевен и Козлодуй.
На 12 септември предстои старт на академията и в Смолян, а скоро ще има курсове и в София, и Варна.
Програмата се подкрепя от Фондация “Америка за България”, която работи с различни организации в страната.
С помощта на академията Маряна има свое ателие
Маряна Петрова е на 29 години и вече има зад гърба си няколко опита за собствен бизнес. Тя е артистичен човек и умее много неща - рисува, в момента учи графичен дизайн, а моделирането ѝ е страст, изработвала е неща от полимерна глина. Всички тези занимания обаче не успяват да ѝ донесат печалба, докато с мъжа ѝ не завършват академията за предприемачи BASE и не започват изработката на фигури от стиропор. Семейството става и един от победителите в програмата, благодарение на което успява да си построи собствено ателие, в което да твори.
- Г-жо Петрова, вие сте успели да развиете успешен бизнес. Разкажете с какво се занимавате.
- С мъжа ми изработваме ръчно обемни фигури от стиропор с различни покрития, за да са здрави и устойчиви. Вече можем да направим и с покритие от стъклопласт, които на практика стават вечни, могат да стоят и навън.
Засега сме правили декоративни сладки изделия по поръчка на фотографи като понички, френски макарони, сладоледи. Но могат да се използват за различни неща и да се изработи абсолютно всичко. Но българският пазар е по-малък и се търсят по-разпространени елементи. Ние ги продаваме, но вече обмисляме да ги даваме и под наем, защото искаме да пробваме по-мащабни фигури, които ще са с по-висока цена, защото отнемат страшно много време за иззработка. Планираме да излезем и на международния пазар.
- Трудно ли се прави собствен бизнес в България и от какво се нуждаят предприемачите у нас?
- Да, трудно се прави, определено. Може би повечето хора наистина имат нужда от такова обучение като BASE, за да има някакви стъпки, които да следват.
- Имахте ли вече идея с какво искате да се занимавате, когато се включихте в програмата?
- Да, имахме идеята.
- Кои бяха най-важните неща, които научихте от лекциите на BASE?
- Много са нещата. Направихме си бизнес план, което е най-важното, нещо, и трябва да се движиш по него. Да, той се променя, научаваш нови неща в движение, но в момента, в който усетиш, че си се изгубил, можеш да го отвориш, ако трябва нещо да се промени, и да действаш по него. Направи ми впечатление също, когато още на първата лекция ни попитаха: Кой е предприемач? Всички започнаха да се споглеждат и лекторите ни казаха: Вие всички сте предприемачи, щом сте тук, значи вече сте предприемачи. И някак си
наистина
придобиваш
самочувствие
Получаваш ценни познания. Иначе, ако тръгнеш сам да си трошиш главата, може и години да ти отнеме, докато стигнеш до правилната формула. В никакъв случай не казвам, че ние сме я открили сто процента, но поне имаме някакво начало.
- Какво бихте казали на сегашните участници в BASE?
- Да слушат внимателно, да попиват всичко, дори и в най-скучната теория има какво да научат. Да вярват в себе си, че ще успеят.
- Помагате ли си днес с останалите участници от вашия курс?
- Следим се във фейсбук кой какво прави с останалите участници. Интересно е да срещнеш хора с толкова различни интереси и мислене, които в същото време ги обединява едно нещо - тази страст да имаш нещо свое.
- Разкажете историята на вашия бизнес?
- Всичко започна от едни снимки в интернет, видях тези фигури и си казах: Колко готино, те много лесно се правят. Но когато започнах, се оказа, че не е съвсем така. Много пъти съм се отказвала, но после пак започвах. Сега с коронавируса всичко става много объркано, започнаха да ни отказват поръчки. Имаше един период, в който търсих нужната посока, но пак казвам - отваряш бизнес плана, виждаш къде си сгрешил, кое си направил правилно и продължаваш.
- Кое беше най-голямото предизвикателство пред вас да реализирате идеята си?
- Това, че България е доста малък пазар. Тук трудно се намират и хора, които да оценят, че това е ръчен труд. Но аз не се отказвам, даже това ме мотивира, защото, ако успея тук, значи навсякъде мога.
- Как академията за предприемачи BASE на Фондация “Америка за България” ви помогна да развиете бизнеса си?
- Много ни помогнаха, защото едно е да имаш само някаква идея с какво искаш да се занимаваш, друго е да я превърнеш в бизнес и да печелиш от нея. Аз съм се занимавала с много неща, но все са били непечеливши за мен. Това е най-сложното - да можеш да си сложиш цена на труда. Много ни даде тази програма, предполагам, че всеки участник е научил нещо, което му помага. Даже да са решили да не се занимават с дадената бизнес идея, съм сигурна, че са извлекли чисто житейски уроци.