През второто тримесечие на 2020 г. телекомуникационните оператори у нас вече са се измъкнали от кризата, която последва световната пандемия и извънредното положение. Операторите на пощенски и куриерски услуги дори са спечелили от нея, личи от данните на НСИ за оборотите в сферата на услугите.
За съжаление, те както и донякъде IT бизнесът, са единствените области от сферата на услугите, в които кризата не се е отразила тежко. На другия полюс
е всичко,
свързано
с туризма и
пътуванията
- въздушният транспорт, туроператорските фирми и всякакви услуги, свързани с тях, сочат данните.
През месеците април, май и юни телекомуникационните оператори отчитат 2,9% увеличение на оборота в сравнение с предходното тримесечие, но спрямо година по-рано ръстът е дори 11,8%. Донякъде причината за това са сравнително слабите резултати на сектора през миналата 2019-а. В края на годината например телекомуникационните оператори са имали лош период с 5,4% спад на оборотите. Положението обаче се е оправило през 2020 г. и на практика кризата не е подействала особено върху тяхната дейност.
За пощенските и куриерските услуги може да се каже, че
лошото е далеч
зад гърба им
В началото на 2019 г. тяхната дейност се е свивала, макар и с малко, но от средата на годината оборотите им са почнали да се увеличават. Първоначално това е ставало с по 5-10% на тримесечие на годишна база.
С настъпването на коронакризата обаче специално за куриерските фирми настъпиха добри времена. Бумът на онлайн търговията и нуждата на фирмите да намалят физическите контакти на служителите си до минимум доведоха до
разцвет на
куриерските
услуги
и това личи по оборотите им за 2020 г. През първото тримесечие те нарастват с 12,5% на годишна база, а през второто - с 21,6%.
IT бизнесът също не може да се оплаче, но прави впечатление, че темпът на нарастване на оборотите намалява: през първото тримесечие ръстът му е бил 21,3% на годишна база, докато през второто тримесечие е бил само 5,7%.
Има още няколко бизнеса в сферата на услугите, на които коронакризата се е отразила по-скоро добре, отколкото зле - дейностите по почистване, по охрана и разследване и административните дейности, обслужващи стопанската дейност, показват данните на НСИ. Те също увеличават оборотите си през второто тримесечие, но с много малко.
На другия полюс са услугите, които са свързани пряко с туризма и свободното време. Въздушният транспорт в България например през второто тримесечие е
намалил
работата си
с 64,1%
сравнено със същото тримесечие на миналата година. Този срив се дължи изключително само на спрените пътувания, тъй като през последните години авиотранспортът се развива възходящо. Дори през първото тримесечие, което обхваща и януари, и февруари, има ръст на оборота на годишна база, макар и много малък - едва 2,2%.
Дейността на туроператорските фирми и туристическите агенции
буквално се е
сринала през
второто
тримесечие
- спадът е 94,6% на годишна база. И през първото тримесечие е имало голям спад - 25,6%. Той най-вероятно се дължи на това, че още в самото начало на пандемията хората започнаха да анулират планираните и дори платени вече почивки и екскурзии и да искат обратно парите си.
Производството на филми и тв предавания, звукозаписите, радио- и телевизионната дейност, издателската дейност - всичко, свързано със свободното време, също търпи низходящо развитие през второто тримесечие. Радио- и тв дейностите например намаляват със 17,6% на годишна база, издателската дейност - с 18,9%, а производството на филми и тв предавания - с 52%.
Рекламата и
маркетинговите
дейности
от своя страна също намаляват оборотите си доста осезаемо през второто тримесечие - с 30,4% на годишна база. Макар и с доста по-малко намаляват оборотите на цяла поредица от професионални услуги, предназначени за фирми или физически лица - юридическите услуги, счетоводните, данъчните консултации, архитектурните и инженерните услуги, консултациите в сферата на човешките ресурси и т.н.
Техните обороти обаче намаляват в рамките на почти същите проценти, с които са нараствали през 2019 г.