Трите големи телевизии - БНТ, Би Ти Ви и Нова тв, се срещат с рекламните агенции и рекламодателите през септември заради рейтингите
Търг за избор на пийпълметрична агенция, чиито данни да се предоставят на целия тв пазар у нас - това предлага "Би Ти Ви Медия груп" в становище, пратено до големите телевизии, рекламните агенции и рекламодателите.
Според медийната компания системата за измерване на тв аудиторията трябва да бъде подложена на търг, какъвто досега не е правен, защото това е "най-добрата форма на закъснял одит".
За да отговаря на настоящите нужди на пазара, заданието на търга ще покрива потреблението на всички форми на видео съдържание (Total Video), всички канали (от телевизори до дигитални приложения) и всички типове платформи (включително социални мрежи), пише в становището.
В бъдеще избраната система ще бъде подлагана на регулярни проверки.
Подобен търг трябва да се организира от Комитет на индустрията (Joint Industry Committee - JIC), затова Би Ти Ви настоява първо за създаването му.
Впрочем преди години имаше подобен комитет, в който по правило влизат представители на телевизиите, на рекламните агенции и на рекламодателите. Той обаче не беше собственик на данните за аудиторията и по-скоро осигуряваше морален контрол върху системата. Разпадна се малко след като у нас се появи втора пийпълметрична система.
Сега предложението на Би Ти Ви е именно комитетът да организира търга и да притежава пийпълметричните данни. Идеята е негови членове да са пак големите телевизии, Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА) и Българската асоциация на рекламодателите (БАР), които и да го финансират.
Така според Би Ти Ви ще се гарантират прозрачни взаимоотношения между доставчика на данните и всички участници на пазара.
Тези, които предпочитат да не участват във финансирането, ще може да получават данните на лицензионен принцип и дори да имат консултантска/експертна функция в Техническата комисия - една от основните структури в Комитета на индустрията. Той ще бъде ръководен от Управителен съвет, а при потенциални спорове между участниците ще бъде прилаган механизъм за медиация на конфликти.
"Настоящата система за измерване на аудиторията се използва повече от десет години. Една толкова отдавнашна система трябва да бъде подложена на цялостен тест, а не само на одит. Регулярните търгове след 3-5 години са практика на всички пазари с утвърдена пийпълметрична система, включително в страни от нашия регион, където силен Комитет на индустрията гарантира здравословно развитие и растеж на медийния и рекламния бизнес. Вярвам, че нашето становище към индустрията идва в добър момент, за да адресира всички съмнения и въпроси във връзка с необяснимите промени в гледаемостта през последната година, както и съответствието на сегашната система с новата дигитална реалност. Сега, повече от всякога, в тази посткризисна среда трябва да помогнем на партньорите си от рекламния сектор да взимат най-разумните и ефективни решения за инвестиции на базата на прозрачни и надеждни пийпълметрични данни", казва по повод становището Флориан Скала, главен изпълнителен директор на "Би Ти Ви Медия груп".
В момента ГАРБ е единствената пийпълметрична агенция у нас, след като от 1 май Нова тв започна да мери рейтингите си през нея и спря да ползва услугите на "Нилсен Адмосфер България".
Преминаването към единна система се приема позитивно от играчите на пазара, но критиките са, че ГАРБ не предоставя измерване на всички видове видео съдържание на всякакви възможни канали и платформи.
През септември предстои среща на БНТ, Би Ти Ви и Нова тв заедно с Българската асоциация на комуникационните агенции и Българската асоциация на рекламодателите, на която трите страни на тв пазара ще обсъждат системата за измерване на аудиторията.