Татяна, Александър и Велизар се връщат у нас и създават първата българска компания, която помага при самолетни проблеми
Вече 5 г. Татяна Миткова, Александър Сумин и Велизар Шулев помагат на пътници с отменени полети да получат своите компенсации. Още на 23-годишна възраст тримата създават първата българска компания, която защитава правата на клиентите на самолетни компании. Кръщават я ClaimCompass и днес са спечелили обезщетения за над 200 хил. пътници от Европа, а за 2019 г. са осигурили 4,2 млн. евро на клиентите си.
Когато всичко започва, и тримата са
емигранти в
чужбина, и то
в три различни
държави
Татяна така и не завършва мечтаното право в Берлин. “Точно започвах компанията, когато трябваше да завършвам правото, и тогава осъзнах, че предпочитам да съм предприемач, отколкото адвокат”, казва тя.
Велизар пък тъкмо завършва бакалавърската си степен по софтуерно инженерство в Глазгоу и дори работи в малка компания. В това време Александър е отвъд Атлантическия океан, чак в Монреал, Канада, където се занимава с маркетинг. Въпреки стотиците, дори хиляди километри разстояние тримата стартират компанията си и още от първия месец получават много добри отзиви от доволни клиенти. Две години по-късно
на месец
обработват
по 3000 иска
и както в началото са само тримата, днес екипът наброява 24 човека.
“Когато стартирахме ClaimCompass, имахме визията да създадем софтуер, който обработва исковете автоматично. Вместо да прекарваме месеци в разработката на софтуера, стартирахме само с уебсайт за подаване на искове и извършвахме обработката на исковете ръчно. Това ни помогна да разберем, че има интерес от пазара, преди да инвестираме повече време и ресурси в разработката”, разказва Велизар. Ръчната обработка вече се измества от модерни софтуери, а от съвсем скоро българската компания стъпва и на американския пазар с помощта на нова мобилна апликация.
“Апликацията помага на американски пасажери да получат обезщетение при закъснял или отменен полет под формата на ваучер или въздушни мили. Мобилното приложение се свързва с пощенската кутия на потребителя и търси отминали полети, които може да имат право на обезщетение”, обяснява Александър.
Идеята за този бизнес идва на Татяна. По време на следването си в Берлин тя научава за европейския регламент 261/2004, който брани правата на авиопътниците от 16 г. насам. Той засяга всички страни - членки на ЕС, и се отнася за полети, които излитат или кацат от Евросъюза.
Дори компанията
да е американска
или азиатска, ако
лети из ЕС,
регламентът е в
сила
Ето при какви сиатуации може да получите обезщетение от 250 до 300 евро:
- Полетът е закъснял с поне 3 часа
- Отменен полет по вина на авиокомпанията
- Отказан достъп до борда на самолета заради търговско претоварване (когато авиокомпанията продава повече билети, отколкото места има в самолета - бел. авт.)
- Изпуснато прекачване.
Отменените полети заради коронавируса обаче не спадат към европейския регламент и не може да се получи обезщетение, а само да бъде възвърната сумата на билетите, обясняват младите предприемачи.
Всяка година едва 2% от пътниците в Европа подават иск срещу тези нарушения и се възползват от възможността за компенсация. “В Германия има адвокати, които специализират точно в такива обезщетения. Освен че масово пътниците не знаят за правата си, много авиокомпании не информират за възможностите”, казва Татяна.
Офисът на ClaimCompass е в София, но въпреки това
основните
клиенти
не са българи
Най-много помощ търсят пасажери от Германия, Франция и Испания. Там пазарът е по-голям, но около коронакризата чувствително е намаляла работата в сектор “Полети”, казват тримата. И добавят, че в Германия и Полша вече се възстановяват много от ваканционните превози. Световната организация по авиация обаче прогнозира, че ще отнеме 3-4 г., за да се възстанови глобалният пазар до нивата преди COVID-19.