След 2 години събиране на данни вече има списък на мостове, надлези и подлези, които са в аварийно състояние и са опасни за хората
60% от общинските пътища, разположени върху 11 250 километра у нас, са в лошо състояние и се нуждаят от спешен ремонт.
Това показва анализ на Националното сдружение на общините в България, с който “24 часа” разполага.
Местните власти
отговарят за
поддръжката
на 3958 пътя,
или за общо над 19 501 километра.
Повече от 2 години сдружението събира тези данни, за да има най-сетне обща електронна база на всички общински пътища.
Докато кметове оглеждат и броят отсечки, успели да актуализират данните за точните дължини на трасетата, създадени са били и досиета на пътищата.
Според анализа в лошо състояние са 1200 общински пътя, а в незадоволително - 900.
Само 200
са в отлично
състояние, 392 -
в добро, а 1266 -
в задоволително
В категорията “добро състояние” влизат пътища, по които повредите по настилките са от 1 до 10%. Тези с дупки, заемащи от 11 до 30% от пътя, са класифицирани в категорията “задоволително състояние”. При тези с етикета “незадоволително състояние”, повредите по настилките са от 31 до 50% за дадения участък, а в лошо - над 50%. Това означава, че над половината от настилката на тези пътища е повредена, с образувани коловози и деформации.
За около 600 пътя има разработени инвестиционни проекти за обновяване, които са в различна фаза на проектиране.
Ремонтът или рехабилитацията на 1445 общински пътя са включени в стратегически документи на общините или в инвестиционните им програми. За някои отсечки са сключени договори за безвъзмездно финансиране по Програмата за развитие на селските райони 2014 - 2020 г.
Освен пътищата в анализа на НСОРБ вече са събрани данни и за състоянието на съоръженията по тях.
Над 380 мостове,
надлези, подлези
и водостоци са в
лошо състояние,
като част от тях са дори в аварийно. Едва 86 съоръжения са в отлично.
За да изчислят колко средства са нужни за ремонт на 1200-те пътни отсечки, за които отговарят кметовете, от сдружението са използвали за остойностяване на разходите единичните цени на километър път, посочени в стратегията за развитие на пътната инфраструктура в България, като те са завишени с около 10%.
Така са получени следните цени:
420 000 лв. на
километър за
реконструкция;
за рехабилитация
– 221 000 лв./км.
и за превантивна поддръжка – 74 800 лв./км.
Според предварителните разчети за реконструкцията на 11 250 км общински пътища ще са нужни над 4,7 млрд. лв. За превантивна поддръжка на 8000 км общински пътища са нужни около 600 млн. лв. Така нужната сума за по-добри общински пътища е 5,3 млрд. лв.
“Очевидно този ресурс не може да бъде осигурен чрез какъвто и да е ръст на целевата субсидия за капиталови разходи, нито чрез допълнителни трансфери. Европейският ресурс също не е решение. Със средства от Програмата за развитие на селските райони от 2007 г. досега са реконструирани едва 902 км”, пише в анализа на кметовете.
Затова управителният съвет на НСОРБ предлага да се създаде национална програма “Общински пътища” с годишен бюджет от 300 млн. лв., осигурени от държавата.
Идеята е
програмата да
се администрира
от регионалното
министерство
по подобие на националните програми, управлявани от образователното министерство. Сред тях има такива за ремонт на училища и създаване на модерни кабинети по различните учебни предмети.
Предлага се критериите за достъп на общините до тази програма да отчитат състоянието на отсечките, както и разпределението им по райони за планиране, и да бъдат изработени съвместно с НСОРБ. Искането за създаването на такъв специален фонд ще бъде част от пакета предложения, които кметовете ще внесат при изготвянето на държавния бюджет за 2021 г.
Даниел Панов, кмет на Велико Търново и председател на Националното сдружение на общините:
Предлагаме нов механизъм, с който приоритетно да се ремонтират участъците в най-тежко състояние
Изготвената подробна инвентаризация на общинската пътна мрежа и оценката на нейното състояние са пример за доброто взаимодействие на Националното сдружение на общините и Министерството на регионалното развитие и благоустройството.
Когато през 2018 г. МРРБ пристъпи към създаване на обща електронна база данни на общинските пътища, НСОРБ се включи активно в процеса и изцяло се ангажира с набирането на изходната информация от всички общини, каза кметът на Велико Търново Даниел Панов. Той е и председател на управителния съвет на НСОРБ.
“Доброто състояние на пътищата е от особена важност за всеки гражданин, за бизнеса, за бъдещите инвеститори. Ясната картина на експлоатационното състояние на общинската пътна мрежа дава възможност общините да водят техническа отчетност за извършваните прегледи на състоянието на пътищата и съоръженията, да анализират причините за възникналите дефекти и да планират ефективно разработването на инвестиционни проекти и самите ремонти.
От друга страна, реалното състояние на общинската пътна мрежа, която е над 19 500 км, дава възможност за оценка на необходимите разходи и за създаването на цялостна програма за тяхната поддръжка и реконструкция, а това означава планиране във времето на необходимите средства”, добави Панов.
НСОРБ изготви и прогнозни разчети за необходимите средства за подобряване състоянието на общинската пътна мрежа, които ще бъдат включени в пакета от предложения по бюджет 2021. Ние предлагаме и нов механизъм, по който отпусканите от държавата средства да бъдат разпределяни и по приоритети – чрез национална програма, управлявана от МРРБ.
Надяваме се, разговорите в тази посока да започнат в близко време, подчерта Панов.