Американската компания "Туитър" (Twitter), която управлява едноименната мрежа, ще спре да използва термини като "господар" (master), "роб" (slave) или "черен списък"(blacklist) в своите документи и комуникация, които се използват от програмисти по целия свят от десетилетия. Той иска да замени тези думи с по-малко противоречиви термини, като се има предвид мащабното антирасистко движение, довело до смъртта на афроамериканеца Джордж Флойд, убит от бял полицай, съобщава BBC, цитирана от чешкия сървър.
Сред програмистите терминът master се отнася до основния код, който контролира подчинените програми, наречени slave. "Черен списък" пък е списък на забранени елементи, като например уебсайтове или термини.
Социалните мрежи премахнаха видеото с "расистки малки деца" на Тръмп. Това е сатира, отговаря Белият дом.„Приобщаващият език играе жизненоважна роля при създаването на среда, в която всички се вписват“, пише компанията в техническия си акаунт. „Езикът, който използваме в нашите програми, не отразява ценностите на нашето общество и не представлява хората, на които служим. Искаме да променим това“, продължава изявлението.
Twitter публикува електронна таблица, която обобщава оригиналните условия и изброява новите думи, за да ги замести. Вместо "черен списък", компанията ще използва "забранен списък", а основната двойка master/slave ще бъде заменена от термините лидер/ последовател.
Промените ще се отнасят както до самия програмен код, така и до вътрешната документация. Целта на компанията е постепенно да премахне тези термини от комуникацията между служителите. Според BBC, за някои експерти промяната в компанията ще струва милиони долари, а процесът ще отнеме месеци.
Американската инвестиционна банка JPMorgan и сървърът GitHub, където десетки милиони програмисти публикуват своите програми, вече са направили стъпка като "Туитър". Мениджърите на проекти за Chromium и мобилната мобилна операционна система на Google също призоваха разработчиците да избягват черните списъци и списъците с бележки.
През последните седмици частните компании също внимателно оценяват своите имена или лога и променят тези, които носят расови стереотипи. Социалните мрежи напоследък също са изправени пред нарастващ натиск. Стотици компании, включително гиганти като Unilever, Coca-Cola и Starbucks, например, спряха да рекламират във Facebook, докато социалната мрежа не започна да премахва съдържание на омраза от своята платформа.
Смъртта на Флойд предизвика силна вълна от протести в Съединените щати, които страната не беше преживявала от десетилетия. Демонстрантите в десетки американски градове се разбунтуваха срещу вкоренения расизъм, който според тях продължава да оцелява в САЩ, поставяйки значителни социални пречки пред пътя не само на черното население. Протестиращите на някои места също започнаха да унищожават паметници и статуи на исторически личности, като търговци на роби и видни фигури от европейския колониализъм, което доведе до смъртта на голяма част от коренните американци.