Над 360 млн. лв. са постъпленията от тях
до март, 1,2 млрд. лв. са били през миналата година
За четири месеца, два от които под карантина, банките са увеличили таксите, които събират от клиентите си общо с 4%. Най-голям ръст е отбелязан през април - 1,7%, а увеличението е засечено и от статистиката през индекса на потребителските цени за април 2020 г.
Проверка на „24 часа“ на 10-те водещи банки у нас показа, че почти всеки месец има промени в тарифите им. Те не се съобщават на клиентите, а се обявяват като съобщения на техните сайтове. Тъй като най-често не се правят сравнения с предишни месеци, хората, особено тези, които не са ползвали дадена услуга, трудно засичат какъв е размерът на увеличението. Таксите за обслужване на гише продължават да поскъпват, докато тези за онлайн банкиране намаляват.
Най-използваните банкови услуги - такса за откриване на сметка, такса за месечно обслужване и такса за закриване на сметка са с най-често променящите се размери. Някои от банките „залагат“ на високи такси за закриване на сметки, чийто среден размер вече се движи около 3-6 лв. Има и такива, при които тази операция струва 9 лв.
Други разчитат на месечното обслужване, което варира от 2,80 до 3,20 лв., а при две от банките сумата е с още 0,30 лв. по-висока и стига до 3,50 лв. Другите 5 големи банки държат безплатни откриването и закриването на сметките, но в замяна на това са качили таксите за поддържането им до 8-12 лв. на месец.
Само в три от 10-те трезора, трите основни операции са безплатни за техните клиенти. Най-големи различия между банките има при таксите за дебитни карти- те са безплатни при 3 трезора, при 5 услугата струва между 8 и 12 лв., една от големите банки иска 15 лв. и друга - 40 лв.
Някои трезори са въвели нови такси. Така например електронните портфейли, чрез които преводи към чужбина бяха безплатни при повечето банки, вече извършват тази услуга срещу 1,80-2,20 лв. Други искат „такса преместване“ при разсрочване на заеми., която бе въведена заради акцията по отсрочване, която бе част от мерките за подпомагане на хората и бизнеса срещу кризата, но която най-вероятно ще остане постоянна.
За сравнение, откриването на сметка към декември 2019 г. струваше средно 1,94 лв. , за закриване на сметка - 3,15 лв., а внасянето на определени суми беше без такса. Тегленето на до 1000 лв. в банков офис струваше около 2,26 лв. Преводите на суми към друга банка се правеха средно срещу 3,40 лв. Средните такси по операции струваха средно около 1,10 лв. ако са наредени онлайн, и 3.25 лв., ако нареждането се дава на гише. Тенденцията да се стимулира онлайн банкирането продължава и през тази година, като разликата между повечето операции, разпореждани на гише и онлайн вече е над 3,5 пъти.
Въпреки увеличението на основни банкови такси, в края на първото тримесечие на тази година, нетният доход от такси и комисиони е спаднал с 1,1% на годишна и от 6,8% на тримесечна база, отчитат от Асоциацията на банките. В края на март от такси и комисиони растат в касите на банките са влезли 314,3 млн. лв., се посочва в анализа. Този приход е 27,6% от общия оперативен доход на банковата система. За миналата, 2019 г. трезорите са спечелили от такси 1,32 млрд. лв.
102 000 души поискаха разсрочване на заеми,
одобрени са над 80 000 за 6 милиарда лева
В 27-те банки, работещи у нас, до 31 май 102 000 души са подали заявления, за да поискат отсрочването им. Одобрените до същата дата са 80 300 , а общата стойност на разсрочените за погасяване дългове е 6,064 млрд. лв. Това обяви централната банка към 31 май т.г. Срокът за подаване на искания за отсрочка изтече днес.
Специално проучване на „Моите пари" е установило, че най-че най-много искания е имало за потребителски кредити, а най-често избираният срок е бил максималният – от 6 месеца, т.е. до края на тази година. Разсрочването увеличава дължимата сума тъй като лихвите през гратисния период не се опрощават, а се прехвърлят върху остатъка от дълга.