За трета поредна година в. "24 часа" е начело в авторитетно изследване
По обхват на читатели вестникът се нарежда веднага след трите големи национални телевизии, бележи ръст спрямо миналата година
По обхват и влияние върху аудиторията вестник “24 часа” е първи сред печатните издания в България.
Това сочат данните от ежегодния доклад Digital News Report на института “Ройтерс” за изследване на журналистиката към Оксфордския университет. В него се класират
най-търсените
източници на
информация
в 40 страни от всички континенти, а също и кои са най-достоверните от тях.
И в изследванията на института “Ройтерс” за 2018 и 2019 г. “24 часа” беше класиран като най-достоверен вестник в България и номер едно като източник на новини.
Данните в доклада за 2020 г. са от проучване между 80 000 души, но не са национално представителни, те са събирани само в градовете още преди кризата с коронавируса - в края на януари и началото на февруари.
33% от аудиторията чете вестника ни всяка седмица, като повече от три пъти на седмица четат 13%. Така “24 часа” се нарежда веднага след трите национални телевизии по обхват на аудиторията, като изпреварва радиата. На първо място е Нова тв, на второ - Би Ти Ви, на трето - БНТ. (Виж графиките.)
По дял на аудиторията обществените медии БНТ и БНР са по-малко популярни от търговските канали, но доверието към техните новини остава най-високо сред телевизиите и радиата у нас. Спрямо миналата година
“24 часа”
бележи ръст
- тогава процентите за седмичен обхват и четене повече от три пъти на седмица са били съответно 32 и 11%.
Сред онлайн изданията сайтът е поставен на пето място след сайтовете на Нова тв, Би Ти Ви, АБВ.нюз и Novini, като също има ръст спрямо миналата година. Според национално представителните проучвания на “Гемиус” обаче “24 часа” онлайн е
най-четеният
новинарски сайт
в България
с най-голям обхват сред аудиторията.
По доверие сред най-известните медии у нас според института “Ройтерс” на първо място е Българското национално радио със 72% доверие, следвано от Българската национална телевизия със 71%. Марката “24 часа” е на седмо място с 58 на сто доверие, отново първа сред печатните издания.
Изследването
този път е
по-различно,
класацията по доверие е в проценти, предните години беше по скала от 1 до 10 сред тези, които познават марката, и сред тези, които четат медията. Този път процент доверие се изчислява при посочен резултат от 6 до 10 при 10-степенна скала. От 0 до 4 точки процентът показва липса на доверие. При 5 точки не се отчита нито доверие, нито липсата му. Те биват посочвани и от анкетирания, когато изобщо не е чувал за конкретната медия.
От института “Ройтерс” съобщават, че проучването е проведено с онлайн въпросник само сред хората, които ползват интернет в съответната държава. В България достъп до интернет имат 67% спрямо 66% през 2019 г. и 60% - през 2018 г.
От социалните медии фейсбук е номер едно като източник на новини за българите, но е загубил 5% спрямо миналата година. Инстаграм и туитър са прибавили по два процента. Ако през 2019 г. компютърът все още е водил пред смартфона като устройство за получаване на информация сред българската аудитория, сега смартфонът вече се ползва от повече потребители за целта.
От института “Ройтерс” са наясно, че кризата от коронавируса увеличи многократно количеството и честотата на търсене на новини. Затова са направили второ проучване през април, когато епидемията беше в пика си в някои от държавите.
Данните предстои да бъдат публикувани, но вече показват на изследователите колко важна е ролята на новинарските медии във времена на национална криза.
Същевременно документират как хората, които се осланят на достоверните медии, са много по-информирани за вируса от останалите.