Парламентът възстановява редовната си работа от 14 май. Това обяви шефката му Цвета Караянчева по време на гласуването на промените в Закона за здравето Те ще бъдат приети на извънредно заседание във вторник, 12 май.
Как точно ще продължи работата си парламентът оттук-нататък обаче ще бъде уточнено на заседание на Председателския съвет.
Парламентът обсъжда на първо четене промените в Закона за здравето, с които ще се заменят мерките от закона за извънредното положение.
В началото на заседанието председателят на Народното събрание Цвета Караянчева напомни на депутатите, че трябва да стоят през стол и да са с маски. В пленарната зала дойдоха министрите на финансите Владислав Горанов, на здравеопазването Кирил Ананиев, на социалната политика Деница Сачева и на правните въпроси Данаил Кирилов, но никой от тях не се изказа.
Дебатите преминаха без скандали, като основно изказващите се бяха от БСП. Червените обявиха, че подкрепят някои от мерките в закона, но се въздържаха при гласуването.
Има текстове, които са добри и бихме подкрепили, особено социалните, обяви соцлидерката Корнелия Нинова и допълни, че между двете четения ще дадат алтернативни предложения.
„Подкрепихме въвеждането на извънредното положение, защото разбираме отговорността на политиците в този момент. Но днес тук правителството трябваше да направи отчет на досегашните мерки и какво е въздействието им“, заяви соцлидерката Корнелия Нинова. Тя поиска отчет и анализ в 3 аспекта: 1. В здравния, като се включи отчет за състоянието на здравната система и модела на финансиране на болниците, развитие на кадрите в системата. 2. Как мерките са се отразили в икономически и финансов аспект на България. 3. Социалният аспект на кризата – нови безработни, ниво на доходи, обедняване, ръст на цените. Необходим анализ, за да се вземат мерки, допълни тя. И критикува правителството, че няма ясен план за действията оттук-нататък, което било изключително опасно за развитието на България през следващите години.
Очаквахме правителството да представи ясен план какво правим оттук-нататък. Той трябваше да почива на сериозен анализ на прогнозите на международните институции и възможностите на българския бюджет. А в закона няма мярка за преодоляване на последиците, категорична бе Нинова.
Това, което правите, априори създава несигурност и това е голям проблем за развитието на икономиката и бизнеса, каза още соцлидерката. И обяви, че БСП предлага ясен план за излизане от кризата, изброявайки предлаганите от червените мерки.
През време на извънредното положение отрекохте парламентаризма и парламентарния контрол, обърна се Нинова към управляващите. Затова БСП днес са внесли предложение за създаване на временна комисия, която да установи как се разходват средствата на българите и да иска отчети от министрите, а след това да обобщава информацията и да я прави публична.
Изминаха два много трудни месеца за целия свят. Нищо не се променя след 13 май – не е сакрална дата, след която всички ще са щастливи, връщат се на работа и ще живеят нормално. Иска ми се да е така, но не е, заяви Александър Ненков от ГЕРБ.
Този законопроект е втори етап на извънредната ситуация – да свикнем с мисълта, че този вирус ще съществува, за съжаление, сигурно ще умрат и хора, но трябва да свикнем да живеем с него, обясни Ненков. Но даваме възможност, ако има евентуално по-лош сценарий, да се реагира. Длъжни сме да предвидим и да сме гъвкави за това какви мерки трябва да се налагат и по отношение на здравето, и като икономически след това. Този закон е отговор на въпроса как плавно ще влезем в следващия етап. Той дава гъвкавост на министъра на здравеопазването, да бъде по-адаптивен към ситуацията и въвеждането на мерките, допълни депутатът от ГЕРБ.
Той обясни, че мерки на стойност над 4,5 млрд. бяха приети и ще се удължават, като ще бъде разширяван кръга им, за да бъдат обхванати всички групи. Каквито и мерки да приемем, няма как да има полицай на всеки блок, всичко е въпрос за самосъзнание. Мерките са временни и целта ни е да се даде възможност при необходимост да се вземат пак такива, когато е необходимо, обясни Ненков.
Над 151 хиляди българи са запазили работните си места с подкрепата на правителството и мярката 60/40 до вчерашния ден. 10 298 фирми са подкрепени, съобщи пък колегата му Александър Иванов. Най-навременни и най-меки мерки имаше в България до момента и те ще продължат, за да подпомогнат бизнеса. Правителството изпълни ангажимента си да запази социалната система, допълни депутатът от ГЕРБ.
Няма как да приемем да бъде стоварена цялата отговорност за последващите противоепидемични мерки върху главата на министър Кирил Ананиев и на главния здравен инспектор, заяви пък Георги Михайлов от БСП. Не може Министерският съвет да избяга от отговорност и да я стовари на главата на един министър, допълни той. И критикува, че не е потърсено становището на здравната комисия по промените.
Не е лесно положението на управляващите в момента и подкрепата ни за мерките срещу разпространяването на вируса е безрезервна, но ще се въздържим в подкрепата, защото в закона има и други текстове, обясни Явор Божанков. Въведената санитарна извънредна обстановка няма конституционна основа и може да доведе до непредвидени правни последици, критикува той. И обясни, че БСП ще внесе предложенията си между двете четения за подкрепа на икономиката и гражданите.
ДПС подкрепя като цяло промените, но има резерви по отношение на избраната правна техника за въвеждането им, обясни Джевдет Чакъров. Той предложи да се обмислят мерки и критерии какво означава противоепидемична обстановка, която се въвежда със закона и която ще даде право за въвеждане на ограничителни мерки спрямо правата на гражданите.
Липсва дефиниране на епидемиологична зараза и тя трябва да бъде привързана към що е това бедствено положение, за да може актовете на министъра да имат правно основание, коментира и Тодор Байчев от БСП. Той призова между двете четения на закона да не се гласува на партиен принцип, а да се отсеят добрите за хората предложения.
Между двете четения на закона да се включи подпомагане на общините поради тежкото им финансово състояние, поиска още Джевдет Чакъров. Същото предложение имат и червените.
В този закон има откровени недомислици, които няма как да бъдат подкрепени на второ четене, но трябва да започнем от някъде, затова на първо четене ще го подкрепим, обясни Пламен Христов от „Воля“. Дори да се намери лекарство, последствията от тази пандемия ще отекват и в следващите мандати на НС. Трябва да започнем да мислим как ще променяме нормативните уредби и актове, които определят начина ни на живот, ако не успеем да сме толкова дисциплинирани, колкото трябва, призова той.
Има тревожна тенденция – повече от 11% от заразените са медицински персонал. Това показва, че нещо куца в системата на противоепидемичните мерки на болници и медицински заведения. Тази тенденция е много тревожна и трябва да бъде бързо прекъсната, коментира Калин Поповски от „Обединени патриоти“.
Той предупреди за рисковете пред бюджета вследствие на коронакризата и допълни, че ако ситуацията продължи така, в края на годината държавата ще се окаже в тежка финансова ситуация. Дано да се върнем към нормализация на икономическия живот в страната, допълни Поповски.
Намираме се в една спирала, в която практически се говори едно, а се случва съвсем различно и хората го усещат. Създава се впечатление, че се отпускат или стягат някакви мерки, като всъщност нещата вървят до голяма степен на самотек, критикува Крум Зарков от БСП.
Като говорим за дисциплина на гражданите, нека говорим за дисциплината на органите, които управляват държавата. Народното събрание трябваше да създаде яснота веднъж завинаги какво може и какво не може да се прави, каза той и критикува предложените мерки за съдилищата, които създавали неяснота.
Този закон трябваше да осигури пълнота и справедливост на компенсаторните мерки, никой да не се чувства изоставен. Това е законопроект за промяна на закона на извънредното положение. Има добри и правилни неща в този закон - като отварянето на училищата, удължаване на мерките за подпомагането на бизнеса и гражданите, яснотата за завършването на учебната година. Но има и неща, които не са правилни, категоричен бе Зарков. Не може да се остави само на министъра на здравеопазването да определя мерки, които пускат или затварят градове или прибира хората от улиците, дали той има конституционното право сам да бъде нагърбен с тази отговорност, попита червеният юрист.
Не можем просто да подкрепим този закон, защото той превежда философията на среднощния брифинг, завърши Зарков.