Продажбите на дребно се върнаха на нивото си от 2014 година
Продажбите на дребно през март в целия Европейски съюз буквално са се сринали и са паднали до нивото, на което са били през декември 2014 г. Това показват данните на Евростат.
Спадът е
внезапен и е
много по-голям,
отколкото през
2009-2010 г.
при настъпването на световната икономическа криза – тогава трендът е бил много по-плавен.
Спадът в продажбите на дребно през март в еврозоната е 11,2%, сравнено с предишния месец февруари, и с 9,2%, сравнено с март 2019 г. За целия Евросъюз спадът на месечна база е 10,4%, а на годишна – с 8,2%.
България е абсолютен лидер по намаляване на продажбите през март – с цели 18,1%, сравнено с февруари. Други страни членки, в които също има значителен спад, са Франция със 17,4% и Люксембург с 16,4%. Има само една държава, в която продажбите през март са по-високи, отколкото през февруари – Ирландия, но с почти незабележимите 0,1%.
Сравнено с година по-рано, България не е на първо място по спад на продажбите, а на трето, с 14,6%. На първо е Франция, където продажбите през март 2020 г. са с 16% по-ниски, отколкото през март 2019 г., а на второ е Словения с 15,1%. Има
три страни от
ЕС, в които
мартенските
продажби сега
са по-високи,
отколкото през март 2019 г. Това са Унгария, където ръстът на годишна база е 3,5%, Румъния, където е 3,1%, и Ирландия с 3%.
Няма разбивка в отделните държави на продажбите на кои стоки се дължи спадът през март 2020 г. За България важат общите тенденции, които са отбелязани за ЕС.
Сравнено с февруари, спадът в продажбите е най-голям при облеклата и обувките – с 40 процента (виж графиката). Продажбите на автомобилно гориво също са доста високи – с 19,3%. Силно са засегнати и продажбите на мебели, електрически уреди, компютри, книги – с около 16%.
Има три групи стоки, които бележат ръст на продажбите. При храните, напитките и цигарите той е 4,7% на месечна база, при лекарствата и медицинските стоки е 0,2%, а електронната търговия бележи ръст от 2,2%.