Коронавирусът взе поредната жертва в Бреша – 80-годишния критик на изкуството и куратор на изложби Джермано Челант. Това беше човекът, благодарение на когото станаха възможни „Плаващите кейове” на Кристо през 2016 г. Роденият в Генуа Челант почина в интензивната терапия на болницата „Сан Рафаеле” в Милано, където се намираше от два месеца. Според италианските медии той почувствал първите симптоми на болестта на връщане в Европа от Съединените щати, където бил за изложение на изкуство. Челант имал проблеми и с диабета си.
С Челант си отива едно от най-ярките имена в критиката на съвременното изкуство не само в Италия, а и в Европа. Той се смята за създател на т.нар.Бедно изкуство – артистично движение от 60-те години на миналия век, основаващо се на връзката Човек-Природа, и в противовес на патинираното и лъскаво изкуство на консумизма. Взелите участие в това движение италиански творци днес са сред най-изтъкнатите имена в света и на пазара на изкуство. Челант е автор на над 50 книги и каталози за концептуално изкуство, бедно изкуство, Land Art. Челант е кураторът на повечето изложби на италиански творци в нюйоркската галерия “Гугенхайм”. Челант е бил директор на няколко биеналета за изкуство във Венеция, Флоренция и др.
Именно Челант, близкият приятел на Кристо, беше италианецът, който превърна в реалност неговата мечта да разпростре върху езерото Изео Плаващите кейове. В специално интервю за „24 часа” на 5 юли 2016 г. Челант каза, че Кристо е показал, че земната кора е като едно голямо платно.
„С „Плаващите кейове” Кристо постави в криза „домашното” измерение на картината и скулптурата”, каза още Челант. Той реализиара и изложба на всички водни проекти на Кристо и Жан-Клод в Музея „Санта Джулия” в Бреша. В простиращата се върху 2000 кв.м. експозиция Челант представи 150 оригинални колажи, рисунки, фотографии на българско-американския художник и френската му съпруга.
Челант постигна истинско чудо в Италия, успявайки само за 23 месеца да изпълни проекта за Плаващите кейове на езерото до Бреша, въпреки бавните темпове на италианската бюрокрация.
„Смятам се не толкова за създател на проекта, колкото за спътник на Кристо и Жан-Клод, с които съм споделял вчера приноса им към историята на съвременното изкуство, днес – едно изключително приключение, каквото е интервенцията в пейзажа, която никога досега не е била осъществявана в света”, каза за „24 часа” Челант. Челант се познаваше с Кристо от над 55 г. и се е запознал с него и Жан-Клод навремето във Венеция. Тогава всички все още са били в началото на кариерата си и са имали нужда от подкрепа, те- като художници, той – като критик на съвременното изкуство.