Комисията по транспорт на Европейския парламент ще очаква до 12 май предложения за изменение на законопроектите, с които се въвеждат промени в правилата за работата на европейските превозвачи. Това съобщи председателят на парламентарната комисия Карима Дели.
Тя добави, че засега се предвижда евродепутатите от комисията да обсъдят и гласуват текстовете през юни, а през юли новото законодателство да бъде подложено на одобрение на второ четене в пленарната зала, за да влезе в сила. На днешното заседание на парламентарната комисия представител на Европейската комисия съобщи, че предстои да бъде извършена оценка за влиянието на новите правила върху околната среда и единния пазар.
В последвалото обсъждане на законопроектите се чуха противоречиви призиви - текстовете да бъдат приети без добавки, както и да бъде предложено изцяло ново законодателство заради променените, настъпили с епидемията от COVID-19, съобщиха от Европейския парламент.
Някои от евродепутатите отбелязаха, че законопроектите срещат неодобрението на една трета от държавите в ЕС и че предизвикват силни противоречия. Други настояха, че с промените се подобряват условията за работа на шофьорите, защото се въвежда задължение да се връщат у дома на всеки осем седмици, както и забрана да спят в кабините на камионите.
Петър Витанов (БСП/СиД) призова за единство и съпричастност. Той отбеляза, че предложените промени внасят разделение. По неговите думи новите правила ще оставят без работа онези, на които днес се разчита за снабдяване с храна.
Андрей Новаков (ЕНП/ГЕРБ) посочи, че ЕС едновременно обявява намерения за мащабен енергиен преход, за да се опази природата, но и правила за връщане на празни камиони през целия континент. Новаков отбеляза, че епидемията е показала жизнената важност на работата на превозвачите. По неговите думи предложените промени са неприложими в днешната обстановка. Той призова за внасяне на предложения за изменение на законопроектите.
Ангел Джамбазки (ВМРО/ЕКР) определи предлаганите промени като безсмислени, защото са против принципите на ЕС. Съветът на ЕС се опитва да наложи промените, въпреки възраженията на някои държави, допълни той. По неговите думи новите правила биха затруднили добрата работа на превозвачите в условията на криза. Джамбазки посочи, че международните пътни превози зависят от водачите от Източна Европа, които с работата си сега спасяват животи.
Полски, румънски, балтийски и български шофьори доставят днес лекарства, маски и храна тук - в болниците и магазините. Нашите шофьори правят възможно за оцеляването на европейската верига за снабдяване, допълни Джамбазки, който бе един от малцината, участвали в заседанието в Брюксел физически, а не по интернет. Той предложи да се премахнат противоречивите текстове от законопроектите.
Илхан Кючюк (ДПС/Обнови Европа) посочи, че обстановката днес е несигурна и би следвало законодателното предложение да претърпи промени. Законопроектите бяха изготвени в друго време, добави той. Кючюк допълни, че все още няма оценка на ЕК за въздействието от промените. Той цитира изследване на КейПиЕмДжи, според което промените биха довели до допълнително замърсяване на околната среда и задръствания по границите.