От 1 май вместо две само една агенция ще мери рейтинга на телевизиите
Да се възстанови Потребителският комитет, който е независимата организация с право да контролира измерването на тв рейтингите, и той да поиска одит на пийпълметричната агенция ГАРБ.
Това предлага главният изпълнителен директор на "Би Ти Ви Медия груп" Флориан Скала в писмо до участниците в медийната и рекламната индустрия.
Това се случва дни, след като стана ясно, че от 1 май не две, а само една агенция - “ГАРБ Аудиенс Межърмент България”, ще мери рейтингите у нас. Впрочем такова е желанието на цялата индустрия от 6 години насам - откакто ГАРБ работеше на пазара съвместно с "Нилсен Адмосфер България".
Сега валутата става една, както се изразява на тв пазара, благодарение на "Нова Броудкастинг груп", която обяви, че от 1 май минава към ГАРБ.
"Бихме искали да изразим удовлетворението си, че нашата индустрия най-накрая се завръща към единна валута на измерване! Като неин най-ревностен защитник "Би Ти Ви Медия груп" винаги е смятала прецедента с алтернативен доставчик на пийпълметрични данни за погрешен и вреден за пазара", пише по този повод Флориан Скала в откритото си писмо до индустрията.
В него той изразява позицията на медийната компания, според която телевизионните оператори, агенциите и рекламодателите трябва да обединят усилията си и да работят за възстановяване на пълното доверие в данните за аудиторията, които ГАРБ предоставя.
"Ние отчитаме, че през 2014 г., когато "Нилсен Адмосфер България" се появи като алтернативен доставчик на пийпълметрични данни, колегите ни от "Нова" публично повдигнаха немалко въпроси, свързани с представителността и коректността на панела на ГАРБ и във времето многократно насочваха вниманието към тях. За съжаление, тези въпроси останаха без отговор, защото Потребителският комитет престана да съществува, след като "Нова" напусна, за да се прехвърли към "Нилсен". Сега без отлагане трябва да разгледаме всички тези притеснения относно панела, повдигнати още тогава, заедно с всички актуални въпроси от индустрията", пише още в позицията на "Би Ти Ви Медия груп".
Именно заради това изпълнителният директор предлага Потребителският комитет да бъде възстановен. В него по правило влизат представители на тв операторите, на рекламните агенции и рекламодателите. Така той е равноотдалечен от всички играчи на пазара и на практика е независим, тъй като трите страни в него могат да се контролират помежду си.
Според Флориан Скала една от най-важните задачи пред Потребителския комитет трябва да бъде провеждането на обстоен одит на настоящата система за измерване на телевизионната аудитория. "Одитът не само ще ни подсигури общоприета и надеждна валута, но и ще постави основата за следващата важна стъпка, необходима в съвременния дигитализиран свят - въвеждането на подобрено мултиплатформено измерване", обяснява Скала.
Така всъщност ще бъдат измервани не само тв рейтингите, но и гледаемостта в интернет.
Дни преди това "Нова Броудкастинг груп" взе решението да се върне към ГАРБ, като го обясни с желанието да помогне на индустрията. Една система за измерване всъщност дава доста по-надеждни данни за рейтингите, а излиза и по-евтино, тъй като заинтересованите страни вече няма да се абонират и за двете "валути".
Сред причините за промяната при "Нова" обаче е и проблем с данните на "Нилсен Адмосфер" в началото на април. Агенцията ги забавя, след като претърпява кибератака, извършена през нощта на 30-и срещу 31 март, и се налага да изключи временно системата за пийпълметрия от съображения за сигурност.
"Всички функционалности на нашата система са възстановени", обяви тези дни с писмо до индустрията изпълнителният директор на "Нилсен Адмосфер България" Иван Генчев. По думите му изцяло е възстановено и производството на национално представителни данни за телевизионната аудитория в страната, както и данни от програмен и рекламен мониторинг. Генчев обяснява, че в момента се провежда полицейско разследване на хакерската атака.