Министър Танева категорична, че няма да отстъпи от тази идея
Производители обидени на предложението да продават пред хипермаркетите
Икономическият министър прие земеделци, идната седмица - и представители на веригите
Местният фермер да има достъп до местния магазин на голямата верига, тъй като той при тази епидемия не продава нито в затворените хотели, нито в затворените ресторанти.
Това е философията на идеята на земеделското министерство, което предложи в постановление да се гарантира достъпът до хипермаркети на фермерите. Става дума за зеленчуци, плодове, мляко, месо.
Българските производители приели като унижение и обида предложението от търговските вериги да продават своите стоки на паркингите пред големите магазини.
От фейсбука на земеделския министър Десислава Танева се виждат гневните им реакции. Българи от Франция обаче описват, че аналогична практика има в тамошните хипермаркети, където на определени места се продават стоки от фермери, които са от района. Според Десислава Танева не става дума за процент български стоки в големите вериги, където и сега това се случва, а за подкрепа на съседа фермер, който след дни ще произведе първите пресни зеленчуци и няма къде да ги продаде. Както и за защита на интереса на купувача - да яде прясна и качествена земеделска храна.
Министърът дава пример с оранжерията за домати на 5 км от родния ѝ Сливен. Часове след като са откъснати, те могат да влязат в магазините на всички търговски вериги в Сливен, но там се продават турски домати, напуснали полето седмица преди това.
Дебатът между производители и търговци ще продължи до намирането на консенсус. Експерти работят по окончателния вариант на постановлението. Очаква се в петък и събота фермерите да уточнят детайли за предлаганите млечни храни.
“Няма да направим крачка назад в усилията да осигурим достъп на българския производител на храни до единствените точки за търговия в момента”, категорична бе Танева пред Би Ти Ви. Тя напомни, че България има 25 000 производители на продукти, които през този сезон са предлагали продукцията си както на фермерски пазари, така и на заведения за хранене. Сега обаче заведенията отпадат и те няма къде да продават.
В сряда от Сдружението за модерна търговия, в което членуват големите вериги, изпратиха съобщение до медиите за среща с производителите при икономическия министър Емил Караниколов. По-късно обаче в министерството преценили преговорите да са отделни.
Караниколов прие близо 31 производители. Предложенията им ще бъдат обобщени в писмен вид до петък, след което ще има нови преговори по браншове.
“Българските производители трябва да бъдат подкрепени, но на пазарни принципи. Една част от предложенията им са изключително разумни”, заяви пред “24 часа” Караниколов. В петък той ще разговаря и с производителите на плодове и зеленчуци, както и с асоциация “Биопродукти”.
Сдружението за модерна търговия: Ще обозначаваме ясно българските стоки
Търговските вериги да обозначават ясно в магазините кои стоки са български, така че купувачите лесно да се ориентират и да ги забелязват. Това предлага Сдружението за модерна търговия. Предложението заедно с това да отделят места на паркингите си за продажба на местни фермерски продукти ще бъде представено на предстоящата идната седмица среща с икономическия министър Емил Караниколов, който се е заел да събере мненията на заинтересованите страни.
“Днес, в условията на криза, ние подготвяме пакет от допълнителни мерки за стимулиране на българското производство – краткосрочни, средносрочни и дългосрочни, които са алтернатива на незаконните регулации. От тях ще спечелят и потребителите, и местните производители, без да вредят на никого”, казаха от сдружението в четвъртък. Оттам напомниха, че и без специално постановление 70% от стоките в хипермаркетите така или иначе са български.
“Търговските вериги не са част от проблема на българското селско стопанство, а част от решението. Не можем да бъдем държани отговорни за състоянието на селското стопанство в България, в което от влизането на България в ЕС милиарди потънаха незнайно къде, вместо с тях да се насърчат различните форми на сдружаване на малките производители, окрупняването на продукцията, организирането на транспорта, складирането и пакетирането, където са реалните предизвикателства пред българските фермери”, коментира председателят на сдружението Йордан Матеев.