Създайте списък със задачите на дневен ред, като ги класирате по приоритет. Лутането из “кое по-напред” е като дезинфектант срещу продуктивност
Ставаш рано. Но си нощна птица, нали?
Измиваш си ръцете, лицето и зъбите. Теглиш ли си душ, за да разлепиш успешно клепачите?
Време е за закуска. С кафе или чай?
Обличаш се според настроението и сезона. Признай си колко пъти се преоблече.
Тръгваш за работа. Какво хващаш - метрото или автобуса? Може би си с кола, може би пеша. Колко време пътуваш? Смяташ ли, че времето в път е пропиляно, или все още си твърде сънлив, за да мислиш за това? Не, ти не си от хората, които си губят времето - слушаш полезен podcast или аудио книга. Това е по-добре!
Най-накрая пристигаш в офиса. От онези модерните ли е, с отворени пространства и кът с игри? Имаш ли си лично място, от което работиш? Общуваш ли на драго сърце с всички (къде от интерес, къде за да убиеш още малко време), или си интроверт и всичко това те изцежда?
Work, work, work, work, work - можеш да чуеш гласа на Риана от колонките на някой колега. Кой, по дяволите слуша Риана? И изобщо работи ли?
Разсейваш се. Не, колегата не работи. Води личен разговор. О, разговорът става твърде личен! Не искаш да слушаш повече нито Риана, нито личната му драма.
Докъде беше стигнал? Статистиката показва, че ни отнема около 23 минути, за да си възвърнем концентрацията, след като я изгубим.
Колко пъти на ден се разсейваш? И колко прекарваш в продуктивна и съсредоточена работа, докато си в офиса? Отговорът на друга статистика е 2 часа и 53 минути. А какво се случва с останалата част от деня ти? Нима отива на вятъра?
Работното време приключва. Изморен си. Ще се заредиш ли със спорт, или те чака домакинска работа?
АДАПТАЦИЯ
Това, което започна като тревожна новина - разпространението на COVID-19, се превърна в камъка, който преобърна динамиката на целия свят. Сега не ни остава друго, освен да направим онова, в което сме най-добри, когато ножът опре до кокала - да се адаптираме.
За едни адаптацията е лесна, за други - шок. Някои бизнеси могат да закрепят положението, като преминат на дистанционна работа. И макар за други това да не е опция, може да се превърне в шанс за преосмисляне на модела.
Технологичният напредък днес предоставя куп възможности за дигитализиране на процесите.
Само за няколко дни домашният офис и дистанционната работа се превърнаха в една от най-горещите теми, дискутирани в онлайн пространството. Те обаче не са нищо ново под слънцето.
“Новият тренд сред хората днес, ми е ежедневие”, казва интровертният фрилансър.
Належащата нужда да останем вкъщи не бива да е повод за паника, а възможност да се възползваме максимално от ситуацията. А когато сме притиснати до стената, или между 4 стени, не ни остава друго, освен да ги оползотворим?
ПОЛЗИТЕ НА ДОМАШНИЯ ОФИС
Да се върнем към сценария по-горе.
Днес не е нужно да се събуждаш толкова рано, освен ако биологичният ти часовник не работи в синхрон с този на петлите. Този път си измиваш ръцете два пъти, преди да понечиш към лицето, зъбите… душа.
Има ли изобщо смисъл да се преобличаш? Зависи от теб.
Цялото това време, прекарано до и от офиса, сега е твое. Как ще го оползотвориш? В четене на книга, тренировка, разговор с любим човек, споделено време с децата или просто ще се завиеш през глава и ще натиснеш snooze?
Днес ти избираш саундтрака на работния ден.
Всичко това звучи чудесно, нали? Но внимавай, защото в този сценарий се крият подводни камъни, които могат да саботират продуктивността ти. Следващите съвети ще ти помогнат да избегнеш това.
КАКВО ДА ПРАВИМ
1. Разграничете работата от дома. Обособете работен кът, който да ви позволява да се отърсите от домашната обстановка. Това ще настрои нагласите ви за по-успешна концентрация.
2. Разчистете работния кът. Запазете само необходимото и се погрижете да отстраните всички разсейващи фактори.
3. Уверете се, че интернетът ще ви е съучастник и няма да ви саботира, като изчезва от време на време.
4. Оставете пижамата за сън. Не е нужно да се издокарате в костюм. Облечете си нещо комфортно, но все пак различно. Проучване показва, че дрехите ни влияят на психологическите процеси. Ако си останете по пижама, това ще ви носи лежерно усещане, а не продуктивно.
5. Създайте график на работното време и се придържайте към него. Изследвайте по кое време на деня сте най-продуктивни и кога производителността ви спада. Съобразете личния си цикъл на продуктивност спрямо задачите, които имате на дневен ред. Използвайте най-продуктивните си часове за креативните и аналитични процеси, а спадовете - за рутинните. И не забравяйте да си правите кратки почивки.
6. Следете и управлявайте дейностите, които са чувствителни откъм време. Ако нещо, което не ви носи достатъчно голяма възвръщаемост, ви отнема твърде дълго - делегирайте го.
7. Създайте списък със задачите на дневен ред, като ги класирате по приоритет. Лутането из “кое по-напред” е като дезинфектант срещу продуктивност. Ясно структурираните приоритети обикновено следват някакъв своеобразен домино ефект и водят до ефективно свършена работа. Направете същото за седмичните и месечните приоритети, като си сверите часовника до колко всяка задача допринася за изпълняването на краткосрочните и дългосрочните цели.
8. Излезте от профила си в социалните мрежи. Така най-разпространеното разсейване няма да бъде само на клик разстояние. Освен ако работата ви не изисква достъп до платформите. Тогава тренирайте волята си.
9. Използвайте технологиите, за да останете свързани със света. Има куп платформи, които предлагат услуги за улесняване на работните процеси в екип и от дистанция. Възползвайте се смело от тях!
10. Не позволявайте на лошата акустика да саботира добре свършената работа. Нито на съседите. Погрижете се обстановката, в която работите, да предпоставя към креативност и продуктивност. Доказано е, че умереното (70 dBА) спрямо по-ниското (50 dBА) ниво на околен шум повишава ефективността на творческите задачи. Добавете акомпанимент към работния процес под формата на бял шум като приятна мелодия или природни звуци.
ЗА ПРИМЕР
Работата от вкъщи неминуемо има своите предимства. Ако знаете как да си проправите път през подводните камъни, бихте могли истински да оползотворите дните си.
А и днес работата от вкъщи е много повече от средство за приходи или извънредна ситуация. Днес тя спасява животи. Останете вкъщи и (при възможност) работете оттам, като дадете пример на света за обединение и съпричастност.
Също така не забравяйте сутрин, когато разписвате онези задачи на дневен ред, да си припомните и своите причини защо.
Защото…
“Този, който има своето защо в живота, може да понесе почти всяко как”, е казал Фридрих Ницше.