Концесионерът е планирал удължаване на пистата през тази година, за да кацат по-големи самолети
Три години след сделката, при която петото международно летище у нас - това в Горна Оряховица, бе дадено на концесия, в него все още се правят инвестиции.
При предвидени инвестиции от 32,1 млн. лв. общо, от които 22,4 млн. през първите 4 г., до 31 декември 2018 г. концесионерът е вложил 5, 4 млн. лв. За 2019-а още не е направена оценка.
Задължението на концесионера за изготвяне на генерален и подробен устройствен план за развитието на летището е изпълнено. Удължаването на пистата е предвидено от концесионера през тази година.
Основните карго съоръжения трябва да се изградят до 2025 година. Карго терминалът ще разполага с хладилно помещение за бързоразвалящи се стоки, офиси, рампа за пристигащите и заминаващите камиони и лесен достъп до перона, който да не пречи на пътническия трафик. Складът ще е на едно ниво, със зона за оперативни обслужващи и по-малка част за офиси.
Ремонтът на сградата на пътническия терминал е предвиден след 2023 г., като е разработена концепция за ново вътрешно разпределение на зоните на пътническия терминал.
Договорът за концесия е с консорциум “Гражданско летище Горна Оряховица”. В него 95% от капитала държи фирма “Кристална вода”, свързана с Румен Гайтански - Вълка. С 5% участва държавната “Летище Горна Оряховица”.
Съгласно концесионния договор инвеститорът се задължава да развие, разшири и модернизира летището, като ремонтните дейности ще бъдат разделени на три етапа. Те предвиждат
изграждане на допълнителна пътека
за рулиране, карго терминал
и разпределителен център, както и на ремонтна база за самолети, логистичен център и център за подготовка на пилоти.
Предвидено е и обновяване на сградата на терминала. Една от първите задачи в генералния план е разширяване и удължаване на пистата, за да може летището да посреща и по-големи самолети.
На място обаче може да се види, че досега няма почти никакво развитие по амбициозния инвестиционен проект. Единствената работа, която местните забелязват на територията на международното летище, е почистването на растителността около пистата и съоръженията. От оперативното управление в Горна Оряховица пазят пълно мълчание относно бъдещето на аеропорта, който неизменно е в стратегическите планове за икономически просперитет на региона.
До този момент единствените входирани документи в община Горна Оряховица са за изработването на специализиран Подробен устройствен план. Той беше одобрен от общинския съвет и влезе в сила, уточни кметът Добромир Добрев. И допълни, че
от лятото на миналата година е
започнало разчистване на терена,
но на този етап все още няма внесен проект или документи за заложените в концесионния договор подобрения, които трябва да получат разрешението на главния архитект на общината. От ръководството на летището уверили местната управа, че проекти са входирани в Министерството на транспорта за одобрение на инвестициите, но модернизацията още е само на хартия въпреки добрата локация и транспортни връзки на аеропорта.