- Улиците не могат да поемат колите, които растат с по 8000 на година
- Наличните места за паркиране осигуряват едва 25%
С 98 145 души ще нарасне Пловдив в следващите 20 години. Увеличението, освен на прираста, ще се дължи и на продължаващата миграция към втория град в страната. В момента населението му е 345 213 души, а към 2040 г. се очаква да стигне 443 358, сочи демографската прогноза, която е залегнала в промените на Общия устройствен план.
"Това поставя Пловдив пред големи транспортни изпитания. Улиците и сега не могат да поемат трафика, интензивността на движението в момента надвишава пропускливостта с 40-50%", обясни инж. Гергана Кривошапкова от "Булплан", която разработва изменението на план-схемата за транспортната система на Пловдив.
Според нея личните леки автомобили са 163 188, а паркоместата са четири пъти по-малко - 40 675. Всяка година в пловдивския КАТ се регистрират около 8000 автомобила. 475 лични коли се падат на 1000 жители, което значително надвишава нормите. А външните транспортни потоци, които всеки ден прииждат към Пловдив, са нараснали с 60%. Това е една от предпоставките за претоварената улична мрежа.
"Всички трасета на масовия транспорт минават през центъра, липсва система, която да разтовари движението. Централната зона е изчерпала пропускателната си способност, а натоварването е постоянно", отчете Кривошапкова. По думите й основните кръстовища работят на границата на своите възможности, а дублираните линии на градския транспорт още повече ги натоварват. Самата улична мрежа е в незадоволително състояние. Трасетата от първа категория в момента са 52 км, от втора - 70 км, а от трета - 46,8 км. Изградените велоалеи са 51 км, но в града липсва услугата отдаване на колелета под наем.
Проучване показва, че пловдивчани 5 минути пеша до спирката, чаката 7 минути автобус, предвижват се с него половин час и 4 минути вървят, след като слязат.
Един от вариантите за разтоварване на трафика е пускането на S-ban, за който се говори от десетилетия. Железницата би поела 51% от пътуващите. Кривошапкова даде пример, че в следващите години централният бул. "Руски" трябва да поема по 7000 пътуващи на час. Това означава по него да се движат 175 автобуса на 60 минути - или на всеки 20 секунди трябва да минава рейс. "Без S-ban няма да стане", убедена е специалистката.
Предложението за разтоварване на трафика е ново строителство на улици, за което са нужни 384, 8 млн. лева и реконструкция и разширение на съществуващите за 68 млн. лева. Предвижда се изграждане на 4 нови моста над Марица за 75, 1 млн. лева - или общо са нова инфраструктура са нужни 528 млн. лева, за да се отпуши движението.