l Така ще се помага на трафика, ще се действа по-бързо
при катастрофи и бедствия и ще се ловят любители на гонки
l Служители на МВР, АПИ, автомобилната администрация,
пожарната и държавната агенция с шеф Малина Крумова
работят денонощно на едно място
Камерите за видеонаблюдение в София и по основните пътища в страната може да се свържат в обща система и кадрите да се гледат на едно място - в Националния координационен център за безопасно движение по пътищата.
Там вече има необходимата техника, която може и да се надгражда. Наблюдението в реално време ще помогне на трафика в столицата и в страната. Освен това ще лови любителите на гонки веднага - към мястото ще бъдат изпращани екипи на момента.
Това е една от посоките, в които ще се развива най-модерният център под ръководството на МВР. Повече от 4 месеца на едно място работят служители на 5 институции, които имат пряко отношение към пътната безопасност. Това са Пътна полиция, Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ), Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация”, пожарната и Държавна агенция “Безопасност на движението по пътищата”. Всички
те са обединени
в Национален
център за
безопасно
движение
по пътищата
Принципът на работа е следният - служител на всяка от институциите използва системите на ведомството си, за да координира информацията и действията на екипите му с тези на колегите си от останалите структури.
Как работи системата?
На 15 януари тир с олио се обръща на магистрала “Хемус” до Шумен. Сигналът, получен на тел. 112, се препраща и към центъра в София. Там служителят на Пътна полиция изпраща колегите си към мястото.
Тръгват и
пожарникари,
Спешна помощ
и АПИ
- представители на всички институции, които работят в Националния координационен център. Системата е свързана с джипиесите на полицейските коли и показва техните координати и кога са пристигнали на мястото. Служителят на АПИ получава информация от колегите си за ситуацията на терен и информира, че има проблем за движението, защото едното платно на магистралата е препречено от ТИР-а, а по асфалта се търкалят туби с олио, някои от които са разлети. Веднага се организира обходен маршрут. През това време пострадалият шофьор вече е качен в линейката за болницата.
Междувременно пристигналите на място полицейски екипи започват да въвеждат в таблетите данните за камиона и за шофьора. Информацията пристига в центъра в София. Служителят от автомобилната администрация
веднага
проверява
цялото досие
на шофьора
и камиона
в системата, с която работи - има ли технически преглед, в кой пункт, кога е извършен, валидна ли е книжката му и с какъв стаж е, има ли психопреглед, нарушения на пътя, лицензи и много други. Ако в конкретния случай се окаже, че шофьорът е нередовен, към мястото се насочва и екип на автомобилната администрация. Така за десетина минути след катастрофата в София е пристигнала и обработена цялата информация за произшествието, организиран е обходен маршрут, уведомени са всички институции на мястото на инцидента. След това те изпращат обратна информация към центъра в София.
“Идеята различни институции да работят денонощно заедно е по-добрата координация и синхрон при тежки инциденти - пожари, бедствия, аварии, ограничения, катастрофи, заледявания - всичко се насочва към нас. Службите тук работят заедно от получаването на сигнала”, казва гл. инсп. Владислав Павликянов. Служителите в центъра разказват, че когато всички институции са на едно място,
реакцията е
много по-бърза
В случая с катастрофата на автобуса до Своге например всички екипи са се събрали на мястото за 4 часа, защото сигналите са подавани към всяко едно министерство поотделно. Сега времето би било съкратено до по-малко от 1 час.
В центъра работи и географска информационна система, която се обновява на всеки 10 минути с данните, които идват от таблетите на пътните полицаи и джипиесите от служебните автомобили.
На електронната
карта се нанасят
всички пътни
инциденти
в страната
Така се получава една пълна картина за участъците, където има най-много катастрофи. След бърз анализ там се насочват повече екипи за контрол от Пътна полиция, а от АПИ се проверява инфраструктурата.
Системата дава информация за катастрофи по часове, за участниците в пътните инциденти, за часовия пояс от денонощието, когато се случват, загинали, ранени и пр. Когато системата покаже концентрация на катастрофи, информацията се препраща към съответната областна дирекция в страната и се провеждат операции. Такива наскоро имаше в Пловдив и в София, когато бяха установени стотици нарушители на правилата.
Информацията за инцидентите по пътищата и катастрофите се обобщава и анализира от представител на Държавната агенция за безопасно движение по пътищата.
Според данните се правят и предложения за законодателни промени.
Едно от тях е за увеличаване на часовете за кормуване заради зачестилите инциденти с млади шофьори.
Центърът вече имаше своето кръщение в реална среда, казва ръководителят му главен инспектор Павликянов.
Един от първите случаи, в които той доказа своята ефективност, бе на 10 декември 2019 г., когато заради инцидент на бензиностанция се стигна до теч от цистерна с пропан-бутан.
“Екипите, които първоначално бяха насочени, веднага подадоха информация за реалната обстановка, което позволи да реагираме веднага и по възможно най-адекватния начин. Да, имаше неудобство за хората, които в оня момент бяха в София, но не се стигна до никакъв сериозен инцидент, каквато реална опасност имаше.
Центърът се
доказа като
ефективен и при
овладяване на
зимната
обстановка
Още с пристигането на първите прогнози на синоптиците хората бяха предупредени от нас чрез медиите за рязката промяна – от 20 градуса и слънце на отрицателни температури, вятър и обилен снеговалеж.
След това благодарение на възможността да получаваме навременно информация от екипите на място и възможността да следим и помагаме за ефективното разпределение на силите съумяхме да направим така, че пътищата да бъдат своевременно почиствани, и което е най-важното – не се допусна да има бедстващи и затрупани в преспите хора”, казва Павликянов.