Пловдивчанин с военен бронетранспортьор спаси 15-те души, които три дни бедстваха в снежен капан в курорта Върховръх над Перущица. 52-годишният Венелин Галев яхна вчера личното си МТЛБ и само за два часа разчисти високата два метра бяла покривка, блокирала планинския път, дълъг 24 км. Междувременно дори спря да се включи за живо излъчване по бТВ.
Венелин управлява внушителния многоцелеви транспортьор леко брониран (МТЛБ) от около година. „В казармата преди 32 години бях механик-водач на МТЛБ и съм ги правил тези неща, останаха ми хубави спомени. Много ги харесах тези машини. Като разбрах, че мога да притежавам някоя от тях, веднага си купих“, разказа пред „24 часа“ спасителят.
Взел бойната верижна машина за удоволствие. „Като се кача на бронетранспортьора и се чувствам на 20 години, все едно още съм войник. Това ме вдъхновява и ме подмладява.
А пък такива операции, когато се наложи, изобщо не са проблем за мен. Веднъж, ще свършим работа. Втори път, доставям голямо удоволствие сам на себе си“, усмихва се пловдивчанинът
През 1985 г. в казармата той изкарал шестмесечната школа за механик-водачи в Лом. „Бяхме по-млади и ни беше интересно. Сега МТЛБ-то е атракция. Вече няма казарма и младите няма къде да видят бойни верижни машини, освен по филмите“, отбеляза Венелин.
На него му е приятно да избавя хора в беда. Негов близък приятел бил сред блокираните от преспите на Върховръх две семейства с малки деца. Два дни се чували по телефона непрекъснато, а мъжът му обяснявал: „Пътнопочистващите служби ни обещават, че ще стигнат до нас, а още до съседното село няма път“.
Вчера вече се отчаял и го призовал: „Няма друг начин, ще трябва да дойдеш да ни спасиш. Приготви се“.
„Няма какво да се приготвям – направо паля и тръгвам“, отсича Венелин. Тутакси той потеглил от базата в Коматево заедно с близкия си приятел Запрян Костадинов. Качил 9-тонната машина върху камион с платформа, на който я превозил до Перущица.
Там я свалил и се захванал да разчиства пътя към Скобелево и Върховръх. „Казах на моя приятел, че още първия ден, ако се беше обадил, щях да пристигна и да сме приключили с проблема“, категоричен е пловдивчанинът.
Горе се натъкнал на удивителна гледка. „За мен беше интересно, а за хората на Върховръх – страшно, от снега се виждаха само покривите на колите“, посочва спасителят.
Хванатите в капана на преспите хора, сред които и 8-месечно бебе, направили малки пътечки между вилите, за да се придвижват, но не можели да мръднат от мястото. По пътя Венелин пък закачил на бронетранспортьора два джипа един за друг едновременно и ги изтеглил нагоре.
Той се чуди защо на фирмите за пътно почистване, които обслужват общините Родопи и Перущица, им е отнело толкова много време да се организират. „Имаше една снегопочистваща машина, която се грижи за отсечката, но вероятно се е повредила. Видяхме я да стои край пътя“, допълва той.
По думите му общинските фирми би трябвало да разполагат и с резервна машина, която да влезе в действие, ако първата се повреди.
Ако бяха чистили периодично снега по време на снеговалежа, той нямаше да се натрупа толкова много.
Венелин Ганев се гордее със своя бронетранспортьор. „МТЛБ е невероятна машина. Супер е за подобни операции, освен това е модерна и практична“, хвали я той.
По принцип високопроходимият бронетранспортьор се използва в армията за теглене на артилерийски оръдия, превозване на жива сила и монтаж на специално въоръжение.
Бойната верижна машина работи с двигател от КРАЗ, за който се намират части по магазините. Моторите са разпространени и още се произвеждат в Русия, затова поддръжката й е лесна.
У нас модификации на МТЛБ се произвеждат в Търговище. Преди години по време на Пловдивския панаир Бойко Борисов уреди сделка – Ирак да купи 500 наши бронетранспортьори по 300 000 лв. бройката. „За арабските страни ги правят с климатици, а на нас тук не ни трябват“, разказва Венелин Галев. В неговия бронетранспортьор е сложил нафтова печка и като я запали – "става баня".
Пловдивчанинът не може да кара бойната машина по асфалта, защото няма регистрация. „Някога в казармата сме ги карали от Крумовград до Ивайловград и обратно по асфалтов път, и то цяла колона от 30 бронетранспортьора. Те не повреждат асфалта, нито остават някакви отпечатъци. МТЛБ-то тежи 9 тона, много по-малко от танковете, които са 40 тона“, уверява той.
По-тежки са дори булдозерите на строителните и почистващите фирми - 20 тона. Иначе МТЛБ-то на Венелин Галев е изрядно – има си спирачки, светлини, мигачи. Той често го кара за кеф по полетата край неговата база в Коматево. Направил си е път с чакъл и препуска в равнината между Прослав, Смирненски и жп линиите.
Пловдичанинът притежава фирма за пътно-строителни машини, транспорт на инертни материали и изкопни работи. Разчистването на преспите до Върховръх не е първата му спасителна операция. Три пъти е ходил да изважда трактора на свой приятел, който бил затънал в оризищата край Мало Конаре.
По време на акцията над Перущица един от доброволците нарече мисията с МТЛБ-то – „Първа частна танкова бригада“. „Няма никаква бригада, просто човекът се пошегува“, смее се Венелин, който за удоволствие избавя попадналите в беда.