Заради строгите екологични изисквания.
Новите автомобили с алтернативно задвижване у нас вече са 10%
До края на годината се очаква да има големи затруднения в доставките на по-евтините и масови кросоувъри със задвижване на 4-те колела, прогнозира Иван Тодоров, собственик на фирмата вносител на Skoda за България, по време на представянето на нов модел на чехите.
Всички автомобилни гиганти изпитват затруднения с покриването на новите еконорми, наложени от Европейската комисия. Според регулациите, считано от 1 януари 2020 г., 95% от автомобилите, продавани на европейския пазар, ще трябва да произвеждат максимум по 95 грама въглероден диоксид на километър. А от 2021 г. това ограничение ще важи и за останалите 5%. За всеки автомобил в нарушение компаниите ще трябва да плащат по 95 евро за всеки грам над лимита. Това ще принуди производителите значително
да ускорят
електрификацията
на моделната
си гама
В сила влизат новите екологични стандарти, като глобите за тези, които не ги покрият, са огромни. Те могат да достигнат общо 32 млрд. евро, което превишава със 100% приходите, които компаниите ще реализират от продажба на нови автомобили през настоящата година.
По този начин производителите са принудени да изключат от моделната си гама кросоувърите с 4х4 и автомобилите с по-мощни двигатели. Именно джипките със задвижване на 4-те колела и притежаващи само двигател с вътрешно горене (без значение дизелов или бензинов) не могат да покрият екологичната граница, определена от европейските чиновници. Проблемът с доставките и производството на всъдеходите от малкия и средния клас ще се засилва в края на годината, когато компаниите ще трябва
да увеличат
продажбите
на колите с
по-ниски емисии за сметка на моделите, които замърсяват повече, за да покрият или поне да се доближат средно до 95-те процента СО2 на реализиран автомобил.
Засега “между капките” минават премиум моделите с 4х4, за които Еврокомисията определи отделна квота, но очакванията са, че гратисният период и за тях ще отмине от следващата година.
Новите реалности на пазара карат автомобилните гиганти бързо да преоборудват моделите си на обикновени хибриди, както и такива, които се зареждат от специални станции или от домашни контакти (т.нар. плъг-ин хибриди).
Те, заедно с чисто електрическите модели, обаче са значително по-скъпи. Затова и много от производителите започват масово да предлагат моделите си с фабрични газови и метанови уредби, които без проблем покриват всички еконорми. Според статистиката на ААП (Асоциацията на производителите на автомобили в България) през миналата година у нас са продадени 41 356 нови лекотоварни и леки коли. От тях 21 220 са бензинови (51,31%), 15 705 - дизелови (37,98%), 1957 - меки хибриди (4,78%), 1781 с газови фабрични уредби LPG и 451 коли на метан CNG/LNG.
Общо колите
на газ и метан
са 2231 (5,39%), плъг-ин хибридите са 56, а чисто електрическите 169 (0,54%). Така новите автомобили, които имат електрически мотори, метанови и газови уредби, представляват общо 4431 продадени бройки за 2019-а, или 10,71% от общия пазар. Специалисти и търговци са на мнение, че през тази година бройката на возилата с алтернативно задвижване заради еконормите ще нараснат двойно.
Освен това клиентите ги чакат още изпитания. Лека-полека, но затова пък сигурно, цените ще продължават да пълзят нагоре и заради задължителните системи за сигурност и екстри, с които се оборудват новите автомобили. ЕК вече обяви, че от 2021 г. стават задължителни 11 системи за сигурност и екстри при производството на нови автомобили и камиони. Така базовото оборудване на колите, което се предлага в момента, ще остане в историята, както и сегашните по-ниски цени.
Приемането на новите стандарти
със сигурност
ще доведе до
повишаване на
цената на
автомобилите
Ако се запазят сегашните цени на асистиращите системи и екстрите, базовата цена на новите коли ще скочи с поне 3000 евро, пресмятат експертите.
Според Брюксел въвеждането на тези екстри ще спаси 7300 живота и ще предотврати 38 900 сериозни наранявания между 2020 и 2030 г.
Сред задължителните асистенти при вграждане в новите автомобили през следващите две години са системата за автоматично спиране, камера за заден ход (или парктроник), система за разпознаване на умората у водача, подобрени предпазни колани и повишена защита при страничен удар.
Освен това в ЕК замислят в автомобилите да бъде вграден задължителено алкохолен тестер, който ще проверява състоянието на шофьора и ако е пил, автоматично ще блокира двигателя.
Предвижда се задължителни да са и системата за защита на пешеходците и велосипедистите при удар, функцията за оставане в лентата на движение и предупреждение за превишение на скоростта, както и специален регистратор на повредите.
Това ще са специални устройства за записване на данни за произшествия, като след всеки сблъсък ще се получава информация за това как е станал той, т.е. нещо като черна кутия, но за коли, а не за самолети.
Автономното
аварийно спиране
(AEB) също се
очаква да стане
задължително
за новите
автомобили
Системата, която автоматично натиска спирачките на автомобила, ако водачът не успее да реагира, се смята, че намалява ударите с 38%. Камерите за задно виждане пък наскоро станаха задължителни за новите автомобили, продавани в Америка, и се очаква да спасят 95 живота годишно в САЩ.
Разходът на метан
- 5 лв./100 км
Водещи европейски производители вече започнаха да оборудват автомобилите от по-високите класове фабрично не само с газови уредби, но и с метанови резервоари.
През тази година се очаква да се увеличат версиите на метан при семейните автомобили, които досега бяха с по-мощни бензинови и дизелови двигатели. Освен че модификациите на метан са суперикиномични, като цена обикновено са съпоставими с дизеловия си аналог.
Един от популярните на нашия пазар модели е Skoda Octavia като G-TEC вариант, задвижвана от природен газ (метан). В сравнение с автомобил, работещ на бензин, Octavia G-TEC на метан произвежда около 25% по-малко CO2, значително по-малко азотен оксид (NOx) и няма частици от сажди.
1,5-литровият TSI двигател с мощност 130 к.с. изразходва 3,4 до 3,6 кг природен газ на 100 км в режим на CNG и 5,4 литра бензин на 100 км в бензинов режим. Общият капацитет на трите резервоара за CNG е 17,7 кг, което дава възможност на автомобила да измине до 523 км.
При сегашните цени на килограм метан от 1,40-1,50 лева на килограм, ако се използва само природен газ като гориво, новата Octavia на метан ще гори по около 5 лева на 100 км пробег.
Още 278 км могат да бъдат изминати, когато се възползвате от 9-литров резервоар за бензин, което означава, че Octavia G-TEC може да измине повече от 800 км без спиране за зареждане.
Suzuki търси
спасение за Jimny
Един от първите, които изпитват екологичните удари на Европа са шефовете на Suzuki. Японската компания по всяка вероятност ще да бъде принудена да прекрати временно продажбите на хитовия си модел Jimny от пазара на Стария континент до края на годината. Причината за това са навлизащите нови емисионни правила от 2021 г., които слагат максимален праг на СО2 емисиите на всяка отделна марка - средно 95 гр.
Малкият джип Suzuki Jimny, който в най-добрия случай отделя 154 гр./км CO2, ще остане в продажба в много ограничени бройки до края на годината, защото по-високите нива на емисии на CO2 на този модел биха се отразили неблагоприятно върху целия диапазон средно ниво на CO2 в Европа след 2020 г. на всичките автомобили на компанията.
Suzuki няма чисто електрически автомобил, нито плъг-ин хибрид, които биха му помогнали драстично да намали средните си емисии на CO2 и да избегне наказателни глоби. Затова пък отскоро Swift Sport, Vitara и S-Cross се предлагат и с 48-волтова лека хибридна система. Идеята на японците е Jimny да се завърне през следващата година като модел за бизнеса, където новите емисионни стандарти няма да играят роля. Тоест Jimny ще загуби задните си седалки и ще се води категория N1, за да остане в продажба. Но и това е временно решение.
По-късно обаче ще е нужно друго решение за модела. Инженерите на фирмата работят по нов екологичен мотор, който да наследи сегашния 1,5-литров атмосферен бензинов.
Трeтият вaриaнт e дa бъдe прeдлoжeнa хибриднa зaдвижвaщa cиcтeмa, нo зa тoвa щe бъдe нужнo дocтa пoвeчe врeмe, а и средства, които ще оскъпят много джипката. В мoмeнтa Jimny ce прeдлaгa c aтмocфeрeн 1,5-литрoв мoтoр c мoщнocт 102 кoня, кoйтo прeдaвa въртящия мoмeнт нa чeтиритe кoлeлa прeз пeтcтeпeннa мeхaничнa трaнcмиcия или прeз чeтириcтeпeнeн aвтoмaт.