От ЕВН предлагат прагът да е 100 мегавата на година, паралелно да върви и поетапна либерализация на ползването на ток от домакинствата с процент от потреблението
Домакинства и малкия бизнес с най-голямо потребление първи да излязат на свободния пазар на ток и това да бъде първата стъпка към свободния пазар на клиентите ниско напрежение. Това е предложение на ЕВН, заявиха Калина Трифонова, зам.-председател на УС на компанията и Гочо Чемширов, член на УС на "Електроразпределение Юг". Прагът, над който клиентите ниско напрежение да нямат право да са на регулирания пазар да е 100 мегаватчаса потребление на година.
Това би освободило от регулирана цена към 12-13% от потреблението на ток на ниско напрежение, тоест от малкия бизнес и домакинствата. За ЕВН това са 3200 обекта, или 2239 клиента.
Паралелно с излизането на свободния пазар на големите потребители да върви и либерализацията на част от потреблението на ток на всички домакинства и на малкия бизнес. Моделите, които досега се обсъждаха е процент от потреблението - 10, 20 или 30% на година, да се купува от електроснабдителните дружества от пазара, а не на регулирани цени.
Някои държави са избрали освобождаване на пазара по 10% за 10 г., други за 5 години по 20%, трети - за три години в стъпки 30-30-40%. Тези проценти са осъждат и за българския модел.
За втората паралелна стъпка обаче няма време. За да се случи какъвто и да е модел на либерализация на пазара за клиентите ниско напрежение, то до края на февруари трябва да са готови законовите промени. На този етап обаче те са на ниво разговори и предложения.
От ЕВН казват, че през февруари по закон, те, заедно с ЧЕЗ и "Енерго-Про", са задължени да оповестят прогноза за цени от 1 юли.
А за да се случи поетапната либерализация би трябвало първата стъпка да са промените в Закона за енергетиката, а втората - пътна карта за отваряне на пазара, която да бъде приета в началото или най-късно в средата на март. Причината е, че НЕК, централите, които имат квоти да осигуряват ток за регулирания пазар, и електроразпределителните дружества трябва да имат яснота колко клиенти ще бъдат с регулирани цени на тока, за да могат да направят предложенията си за цени от 1 юли и да ги подадат в КЕВР.
Трифонова казва, че поетапното освобождаване на пазара за битовите потребители е сериозен процес, последната либерализация е била през 2013 г., когато на свободния пазар излязоха фирмите, които са на средно напрежение. Но това е бизнес, който има опит, за разлика от домакинствата. За на няма стресови ситуации с клиентите - най-вече домакинства, трябва сериозна разяснителна кампания, каквато беше по време на преминаването от аналогова към цифрова телевизия.