Полиция, митници и транспортните администрации могат да хванат нередовни отпадъци, но после искат становище от МОСВ, което решава съдбата им
Над 10 структури в Министерство на околната среда и водите, МВР, Министерството на финансите и това на транспорта контролират вноса и съхранението на отпадъци. С оползотворяването им структурите нарастват още. Това е записано в Закона за управление на отпадъците, наредбите и правилниците в различните министерства.
Информация може да се намери и в официалните въпроси на народни представители към институциите и съответните отговори.
Още повече са длъжностните лица, които отговарят за съхранението и третирането на боклуците на територията на страната. Това са кметове, здравна инспекция, агенции, комисии и много други.
За това, че има хаос в контрола на вноса, съдържанието и третирането на отпадъците, стана ясно още в средата на декември. Тогава от Италия пристигна новината, че карабинерите са задържали влакова композиция с 815 тона отпадъци, които са пътували за България.
Информацията е, че превозът на отпадъците е незаконен. След това прокуратурата, МВР и ДАНС започнаха да намират тонове вносни боклуци по складове и пристанища в цялата страна.
Министърът на
околната среда и
водите има
водеща роля при
трансграничния
внос на отпадъци Той или негов заместник издават разрешение за вноса след предварително уведомление от този, който ще го транспортира у нас. В МОСВ трябва да знаят всичко за вносния боклук - от произхода и съдържанието му до мястото, на което ще бъде обработен, изгорен или “погребан”.
Копие от нотификацията се изпраща до Агенция “Митници”, които трябва да “посрещнат” товара за проверка на границата, ако идва от страни извън Европейския съюз, както и до директора на съответната регионална инспекция по околната среда и водите. Последният има водеща роля за контрола на вносните отпадъци, когато те пристигат на територията на областта, за която отговаря. Такъв е случаят с намерените 9 тона боклуци от Италия в Плевен например (виж по-долу).
За контрола на
всички вносни
боклуци
отговарят
митниците,
Гранична полиция
и Пътна полиция, когато се внасят от страни извън ЕС.
За превоза им в рамките на общността контролни функции имат автомобилната, железопътната и морската администрация в министерството на транспорта, които имат информация за товара и могат да го проверяват заедно с документите.
При съмнения за разминаване в съдържанието на товара и описаното в документите полиция и транспортна администрация информират съответното областно звено (РИОСВ) на МОСВ, което трябва да вземе решение как да класифицира отпадъка. МВР и транспротните администрации могат да задържат боклуци и да отнемат регистрациите на превозните средства до получаване на становище от МОСВ. Освен това, вече пристигнали на площадката за складиране, преди да бъдат транспортирани по предназначение, отпадъците се контролират от кметовете на общини и поне всяка година от структурите на МОСВ по места. В случаите от последните седмици обаче
боклуци бяха
намирани по
складове и на
пристанища,
където стоят от
месеци,
и за които нямаше установени нарушения до намесата на прокуратурата и започването на разследвания.
С обработката, изгарянето или погребването на отпадъци контролни функции имат и Държавната агенция за метрологичен и технически надзор, комисията за защита на потребителите и структурите на Министерството на здравеопазването.
След като карабинерите хванаха 815-те тона с боклуци, които е трябвало да влязат незаконно в България, Нено Димов, още министър на околната среда и водите, публикува съобщение, че в МОСВ няма информация по случая.
Кадрите от Италия показват, че става дума за смесени отпадъци, за които е нужно предварително писмено съгласуване и съгласие. Според изискванията на европейския регламент в случай на съмнение за незаконен превоз на боклуци трябва да се информират и другите заинтересовани страни. А те, оказва се, са много.
Димов изпратил писма на митниците, МВР и на министерството на транспорта, за да бъдат бдителни и да завишат контрола, за което институциите се разбрали още през лятото.
Всъщност
проблемът с
незаконния внос
е от 2017 г.,
когато големи
потребители на
отпадъци като
Китай забраниха
горенето му на техните територии. Оттогава сигналите за струпани бали с отпадъци зачестиха.
Две седмици след заловения влак с отпадъци за България МВР и прокуратурата запечатаха склад с боклуци в Плевен на фирма от орбитата на дупнишката “Феникс”. Оказа се, че на площадката има 9 хил. тона отпадъци, внос от Италия. Те обаче са дошли по море, а не с влакове. Разследващите твърдят, че има нарушения при управлението и съхранението на боклуците, но няма опасност за здравето на хората. Наказателното производство още тече. Проверява се както произходът на отпадъка, така и дали дружеството е имало капацитет да го преработва.
През миналата седмица пък стана ясно, че по разследването е установено
разрешително за
внос на 25 000
тона отпадъци
от Италия,
подписано от
зам.-министър
на околната среда и водите, а документът, намерен в деня на ареста на Нено Димов, е от 6 декември.
Любопитното е, че само 10 дни по-рано - на 19 декември, на площадката за боклуци е имало проверка от РИОСВ и Икономическа полиция по сигнал на гражданин.
Изводите тогава са, че нарушения няма. Площадката е лицензирана, фирмата има нотификация от МОСВ за внос на отпадъци.
След този случай главният прокурор Иван Гешев нареди на МВР и ДАНС да проверят всички фирми, които внасят, съхраняват и третират отпадъци, а след това им заповяда да влязат и в стари и вече неработещи мини, където вносният боклук се погребва.
Вече беше ясно, че контролът е размит между няколко институции и има голям проблем. Малко по-късно проверките дадоха резултати. Намериха площадки с боклуци във Враца и други градове.
В петък от прокуратурата обявиха, че се
разследва
произходът на
45 контейнера
с боклуци на
пристанищата
във Варна и
Бургас,
които са внесени от Италия, а получател е дружеството “Блацион”, свързано с двама македонски граждани.
Според държавното обвинение контейнерите чакат да бъдат превозени от 3 месеца, а получателят на стоката - търговците от “Блацион”, не са ги потърсили. Проверката на място показала, че има разминаване и в съдържанието на балите, което не отговаря на описаното в документите за внос. Трябвало да има пластмасови отпадъци и каучук, но били пълни и с текстил, стъкло и дървен материал.
Малко преди да
бъде арестуван,
Нено Димов
твърдеше, че не
е разрешаван
внос на отпадъци
от трети страни
По-рано в парламента финансовият министър обаче прочете справка, че за последните 5 г. са внесени 736 тона такива отпадъци, включително и 2,9 тона болнични. Информацията е по справка на Агенция “Митници”. Оттам поясниха по-късно, че болничните отпадъци всъщност са стока, превозвана от Турция към Полша - суровина за миещи препарати.
Камионът, който я превозвал, катастрофирал, стоката изгоряла и затова в митническото бюро в Шумен я оформили като отпадък по код за болничен такъв.