Ограничението ще се въвежда паралелно с безплатен градски транспорт в дни с мръсен въздух
Центърът на София ще бъде нискоемисионна зона и в нея няма да могат да влизат коли с ниска екокатегория в дни с мръсен въздух. Това ограничение ще се прилага паралелно с безплатен градски транспорт, за да има ефект и в тези дни повече софиянци да оставят колите си. Тази мярка ще започне да се прилага от следващата година, научи “24 часа”.
Става дума за зоната в центъра
между
булевардите
“Сливница”,
“В. Левски”,
“Патриарх
Евтимий”,
“Скобелев” и
ул. “Опълченска”
Там вече има техническа възможност да се следи какви коли влизат в центъра, след като миналото лято бяха поставени 90 камери. Записващите устройства могат да снимат регистрационни номера на коли, да засичат средна скорост на преминаване, колко време е стоял даден автомобил на една улица и др. Системата ще служи за основа за въвеждане на нискоемисионна зона и ще засича нарушители на ограничението, въведено от общината в дните с мръсен въздух.
В момента мярката не може да бъде приложена, тъй като няма как да се засичат колите с нисък екостандарт и ограничението да важи само за тях. Затова още през 2017 г. столичният кмет Йорданка Фандъкова настоя за въвеждане на екостикери за автомобилите, които да се поставят при годишния технически преглед. Така
камерите ще
засичат стикера
и ще може да
се въведе
ограничението
Екостикерите няма да важат само за София, а за цялата страна и чрез тях ще се даде възможност и на други общини у нас, които имат проблем с качеството на въздуха, да въвеждат подобни забрани в определени дни.
“Предвидили сме подобна мярка в програмата за качеството на въздуха преди няколко години. Работим последователно в тази посока и въвеждането на екостикерите е на път да се случи. Парламентът вече прие на първо четене промените в Закона за движение по пътищата, а министерството на транспорта е обявило за обществено обсъждане наредбата, с която се въвеждат екостикерите. Паралелно с ограничението за замърсяващите автомобили в тези дни ще се обявява и безплатен градски транспорт, за да има ефект тази мярка и повече хора да оставят колите си”, обясни пред “24 часа” столичният кмет Йорданка Фандъкова.
В зависимост от замърсяването в такива дни общината ще може да решава
за кои
автомобили да
въвежда забрана
за движение
Тя може да е за такива без екостандарт или отговарящи на Евро 1, 2 или 3 например.
Така, ако промените влязат в сила до края на тази година, ограничението може да започне да се въвежда през 2021 г.
Преди седмица Фандъкова назначи работна група, която
да анализира
механизма за
спешни действия
на общината в
дни със сериозни
замърсявания
Става дума за условията, при които кметството обявява безплатни буферни паркинги към метрото за шофьорите, които оставят колите си в тях и се качат на градския транспорт, и зелен билет от 1 лев за градски транспорт. Освен анализ на ефективността на мерките работната група трябва да предложи и нови. Очаква се тя да приключи работа след месец.
Работната група също ще анализира ефективността от въвеждането на нискоемисионни зони и пускането на безплатен градски транспорт. Тя трябва да даде отговор и колко биха стрували на софиянци подобни мерки.
Подобен анализ ще правят и експертите, подготвящи новата програма за качеството на въздуха в София. Тя трябва да е готова до края на годината и да предложи мерки, които общината да въведе в периода 2021 - 2026 г.
В областните градове първо вдигат данъците на старите автомобили
Областни градове у нас като Бургас, Плевен и Велико Търново нямат програми за ограничаване на движението на старите автомобили, показа проверка на “24 часа”.
Повечето от тях обаче от тази година предвиждат по-високи данъци за цапащите коли.
В Бургас увеличението е от 5 до 25 лв.
То ще засегне собствениците на 64 000 коли без катализатори, а очакваните
допълнителни приходи
в бюджета са 500 хил.
лева. Общината ще ползва средствата за екологични цели, като с част от тях ще бъдат закупени стотици фиданки, които ще бъдат посадени в града.
Изследвания на РИОСВ и на експертите, изготвящи новия Генерален план за организация на движението във Велико Търново, пък показват, че основните трафик замърсители са ул. “Магистрална”, част от пътя София-Варна, и бул. “България”. Тенденцията е търновци и гостите на града да слязат от колите, независимо колко екологична са, и
да се придвижват към
центъра и старините
с градски транспорт,
велосипед или пеша, смятат проектантите от Института по транспортно строителство и инфраструктура.
В проекта за интегриран градски транспорт са предвидени 2 буферни паркинга - при бившето Сержантско училище и под Балдуиновата кула. Общинският съвет вече одобри създаването на нова линия на градския транспорт - между двата паркинга, която ще преминава през центъра и Старо Търново. Тя ще се обслужва от електробуси. Возенето ще е безплатно - квитанцията за ползване на паркингите ще е и билетче.
По-високи данъци с от 10 до 25% в зависимост от мощността, годината на производство и евро категорията на моторното превозно средство ще плащат и собствениците на коли в Смолян. Най-голямо е увеличението при коли, произведени до 2000 г.
В Благоевград притесненията на жителите заради честото замърсяване на въздуха е свързано най-вече с биотец, от чиито комини излиза гъст дим. Затова в края на 2019 г. стотици жители се събраха на протест пред общината. В четвъртък инициативен комитет “Не искам да дишам сажди в Благоевград” се срещна с кмета Румен Томов и бе решено да се направи кръгла маса, на която да се набележат мерки срещу замърсяването след 2 седмици. Недоволство от замърсяването от коли досега в града не е проявявано.