Над 85% от австрийските компании биха инвестирали отново в България. Правителството обаче трябва да предприеме по-сериозни мерки срещу корупцията и престъпността.
Това сочат данните от изследване на бизнес климата, проведено от Австрийското търговско представителство у нас, предаде БГНЕС.
Данните от изследването бяха представени от Улрике Щрака, ръководител на Advantage Austria (Австрийското търговско представителство).
Според него 87.5% от опериращите у нас австрийски фирми биха инвестирали отново, ако трябваше да направят този избор днес, но очакват повече мерки срещу корупцията и престъпността. На събитието присъстваха представители на австрийски компании в България, които споделиха своя опит.
Проучването беше проведено в края на 2019 г. и отразява нагласите на австрийския бизнес в България. Както и през изминалата година най-голямото предизвикателство пред тях е било намирането на квалифицирани служители или такива, които са склонни да преминат обучение във фирмата. Според участващите в анкета има необходимост от подобрение и в инфраструктурата и производителността.
Трябва да се отбележи, че спрямо същото изследване, проведено преди една година:
– австрийските инвеститори оценяват общото икономическо състояние за изминалите 12 месеца и предстоящата година по-малко оптимистично;
– по-малко участници в анкетата оценяват цялостното представянето на техните фирми през изминалата година като добро, по-малко участници очакват подобрение през 2020 г. В същото време тези, които определят състоянието на фирмата „без промяна“, е нараснал;
– само 20% планират нарастване на инвестициите си през следващата година (преди една година са били 38%).
Две трети от участвалите в проучването очакват положително развитие при въвеждане на еврото в България.
За австрийските фирми е все така важно гарантирането на правна рамка за дейността на фирмите. Основният акцент тук е създаването и прилагането от страна на държавата на еднозначни и ясни правила, които да важат за всички пазарни субекти.
Предвидимата икономическа политика също е изключително важна за австрийските инвеститори. Препоръките са да се провежда широка дискусия за планирани нови разпоредби, да се взима под внимание мнението на засегнатите страни, както и промените да се комуникират достатъчно рано.
Поле за подобрение има според тях и в сферата на обществените поръчки и намаляването на бюрокрацията.
С ниво на инвестициите от 4.041,4 млн. евро (според данни на БНБ) Австрия е на второ място сред чуждестранните инвеститори. Най-големите сред тях са Mtel, ЕVN, Raiffeisen, OMV, Vienna Insurance Group, Billa, Kronospan, Palfinger, Mondi, Knauf, Uniqa, Wienerberger и Baumit. Австрийските компании са не само сред най-големите, но и сред най-сигурните и стабилни работодатели в страната.
В последната година имаше запитвания от различни австрийски фирми, които разглеждат България за потенциални инвестиции. Традиционно, България се конкурира със съседните на Австрия страни за нови чуждестранни инвестиции.
Предимствата на България – ниските данъци и изгодната работна ръка, вече не са достатъчни, за да компенсират трудностите (липса на кадри, недостатъчна правна сигурност, слаба инфраструктура). За периода януари-септември 2019 г. чуждестранните инвестиции бяха положителни, но основно като портфейлни инвестиции, а не толкова в дълготрайни активи. Според г-жа Щрака, по-добри условия за инвестиране и стабилен бизнес климат биха привлекли повече инвеститори.
Advantage Austria подкрепя заедно с австрийските фирми в страната въвеждането на дуално обучение, което от една страна е ефективна концепция за намаляване на младежката безработица, а от друга страна съдейства за преодоляването на недостига на кадри. В проекта към настоящия момент са ангажирани 11 австрийски фирми и се обучават 818 ученика в 7 професии. Австрийският бизнес полага целенасочени усилия и в посока привличане на квалифицирани българи, които са учили или работили в чужбина и желаят да се завърнат в страната.
Анкетата се провежда едновременно в повечето източноевропейски страни, където има сериозни австрийски инвестиции. Това са, например, Румъния, Сърбия и Унгария, които са в конкуренция с България за привличането на допълнителни инвестиции. И в тези страни представителите на австрийските фирми биха искали сходни промени като в България – предвидима икономическа политика, върховенство на закона.
При оценката на пазарната ситуация в отделните страни се открояват различни приоритети. Докато в България и Унгария недостигът на работна ръка е на първо място, за инвеститорите в Румъния и Сърбия по-важна е инфраструктурата.
ADVANTAGE AUSTRIA с нейната мрежа от около 100 офиса в над 70 страни предлага на австрийските компании и техните международни бизнес партньори всеобхватна палитра от услуги. По своята същност Advantage Austria в София представлява Стопанска камара на Австрия и съществува повече от 45г. в България.
Основната задача на бюрото е да съдейства за постоянното подобряване и разширяване на бизнес отношенията между Австрия и България. За тази цел се провеждат пазарни проучвания в различни сфери, осъществяват се контакти между австрийски и български фирми, организират се участия в панаири и изложения и се провеждат редица други мероприятия.