- Държавата прие тарифата на превозвачите за 3 месеца, те пък няма да протестират, се разбраха след 2 часа спорове и сметки при премиера Бойко Борисов
- От 1 юли, ако приходите не покриват предвидените
450 млн. лв., таксите ще бъдат коригирани
- От толсистемата отпадат второкласните пътища
Два часа спорове и сметки при премиера Бойко Борисов отказаха превозвачите от националния им протест в понеделник. Разбраха се с държавата за по-ниски такси на толсистемата, които да тестват три месеца след 1 март.
От обхвата на пътищата, за които ще се плаща такса, отпадат 2900 км второкласни. В системата остават само първокласните и магистралите. Това заяви министърът на регионалното развитие Петя Аврамова след края на дългия разговор в премиерския кабинет.
Там превозвачите бяха представени от лидерите на Конфедерацията на автобусните превозвачи, на Съюза на международните превозвачи, на Камарата на автомобилните превозвачи в България, на Националното сдружение на българските превозвачи, на Националния таксиметров синдикат, на АЕБТРИ и на Камарата на автобусните превозвачи. Тоест от почти целия бранш.
Интересите на държавата бранеха министърът на финансите Владислав Горанов, министърът на регионалното развитие Петя Аврамова, зам.-министър Николай Нанков и проф. Олег Асенов, член на УС на АПИ.
Какво се договориха?
Приемаме и
стартираме
толсистемата
с тарифите,
които браншът
предлага,
обяви министър Аврамова. Системата стартира от 1 март. Дотогава всички браншови организации ще съдействат максимално всяко пътно превозно средство над 3,5 тона, както и малките и големите автобуси, да бъдат оборудвани и готови, със сключени договори, така че при пускане в търговската експлоатация на системата да не се получат никакви катаклизми и проблеми по републиканската пътна мрежа.
Тази готовност е необходима, за да има нормален и плавен старт.
В тримесечния период ще може реално да се види какви са приходите от толтаксите. През юни ще има нова среща и ако приходите не са такива, каквито са записани, тарифите да бъдат актуализирани. В понеделник
министерството
на регионалното
развитие ще
публикува новия
проект за
тарифа,
предложен от транспортния бранш.
Предстои месец за обществено обсъждане. Под това споразумение са се подписали всички браншови организации, участвали в срещата.
Аврамова не се ангажира с точни числа с колко ще се намалят приходите в бюджета при новата тарифа. Браншовите организации са заявили, че постъпленията ще бъдат в рамките на тези, които държавата е предвидила, а именно - 450 млн. лв. за 2020 г. Според изчисленията на бранша тези приходи можели да се постигнат и с по-ниските такси.
“Имаме спор по това колко ще бъде сумата, която може да се събере от тези тарифи и от онези, които бяха приети от Министерския съвет. Ще видим реално във времето кой е прав в спора”, каза Аврамова.
“Ние изтъкнахме пред премиера Борисов всички наши опасения, изложихме аргументите си за функциониране на толсистемата, както и за обхвата на пътищата.
Премиерът
разбра
аргументите ни
за тарифите
Ако след три месеца приходите са такива, каквито се очакват, продължаваме да работим по този модел. Ако не са, поехме ангажимент да разговаряме за актуализацията им”, заяви пък Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи.
За да се постигнат записаните в бюджета приходи от 450 млн., трябва
в хазната от
толтакси да
влизат по
37,5 млн. лв.
на месец
За три месеца това прави 112,5 млн. лева. За миналата година приходите от винетки са били 392 млн. лв., от тях 270 млн. са от леки автомобили и едва 122 млн. лв. от камиони.
“24 часа” научи какви ще са новите цени на толтаксите за тировете от тарифата на превозвачите.
За камионите над 12 тона и с 4 и повече оси при движение по магистрала:
При Евро 6 - най-високия клас, тарифата пада от 18 на 11 ст. на километър, за Евро 5 се намалява от 20 на 12 ст., за Евро 3 и 4 - от 25 на 16 ст., и за Евро 0, 1 и 2 - от 36 на 20 ст.
При движение по първокласни пътища за тези товарни автомобили тарифата пада:
За Евро 6 от 17 на 10 ст., за Евро 5 - от 19 на 11 ст., за Евро 3 и 4 - от 24 на 15 ст., и за Евро 0, 1 и 2 - от 35 на 19 ст.
Обобщено, за различните екокатегории тирове намалението е от 37,5 до 45,7%.
За автобусите при движение по магистрала таксата да е между 2 и 4 ст. на километър. За първокласни пътища пък Евро5 и 6 да плащат 1 ст., а за останалите да е 2 ст., предвижда тарифата.
Нелегалните превози
стават престъпления
Нелегалните превози да станат престъпления и да влязат в Наказателния кодекс и предложенията да се направят до една седмица. Това е една от договорките в споразумението с правителството за борба със сивия сектор, каза за “24 часа” Милена Милтенова от Конфедерацията на автобусните превозвачи. Още следващата седмица ще започне работа и по Закона за автомобилните превози и наредбата за компенсирането на превозите. От доста време автобусните превозвачи казват, че компенсациите отиват предимно в 7 големи града.
Едно от важните искания на превозвачите е да има единен орган за контрол на пътя. “Всички колеги сме единодушни за него и многократно сме настоявали това да стане. Сега, ако екип на “Автомобилна администрация” спре микробус, той не може да проверява пътниците. Ако това бъде направено от катаджия, той пък няма правомощия да провери техническото състояние или почивките. Искаме единен орган, както е в Германия, каза Милтенова. На въпрос какъв е бил отговорът на премиера, тя заяви: Той каза “да”.
Друга обсъждана тема е еврофинансирането за нов автобусен парк. Следващата седмица на среща ще се обсъждат възможности за включване на обновяването му в следващия програмен период и какво е възможно да се направи още в този.
Тарифите в България са
сред най-ниските в Европа
Тарифите на толтаксите в България, които бяха вече приети с решение на кабинета и публикувани в “Държавен вестник”, са сред най-ниските в Европа, ако се направи сравнение със страните, въвели същата толсистема като нашата. Това личи от анализ на Световната банка, който бе направен, докато се водеха преговорите с превозвачите и който бе предоставен на “24 часа”.
Сравнението е направено за автобуси между 3,5 и 12 тона, автобуси над 12 тона, лекотоварни коли до 12 тона, камиони над 12 тона с оси и камиони над 12 тона с 4 и повече оси.
Единствено в Полша толтаксите, и то за най-тежките превозни средства, са малко по-ниски от българските. При най-замърсяващите - тези с екокатегория Евро 0, 1 и 2, 12-тонни с 4 и повече оси, тарифата в България е 18 евроцента на километър, докато в Полша е 13 евроцента.
Когато същото возило притежава най-високата за момента категория - Евро 6, разликата между тарифата в България и в Полша е по-малка. У нас тя е 9 евроцента, а в Полша - 7.
В Полша обхватът на системата viaTOLL изобщо не може да се сравни с българската. Тя е 4 пъти по-голяма държава от България, а толтакси се плащат само за 3660 километра магистрали и избрани други пътища.
При останалите видове превозни средства дори сравнението с Полша е в полза на пътуващите в България, защото тарифите у нас са по-ниски, показва справката.
В Словения и в Австрия например толтаксата за някои видове превозни средства е 3, а за други дори 6 пъти по-висока в сравнение с България, като най-големите разлики са именно при най-замърсяващите и най-тежките превозни средства.
В Германия не само толтаксите са по-високи от българските, но те се събират и за несравнимо по-голям обем пътища. Немската Toll Collect обхваща 52 хиляди километра автомагистрали и национални пътища на страната и се събират толтакси от камионите над 12 тона.
В Белгия, чиито размери могат да се сравнят с тези на България, обхватът на пътищата, за които се събират толтакси, е сравним - 6778 километра. Там толтакси има само за автомагистралите, но същевременно и за абсолютно всички пътища в региона на Брюксел, по които така или иначе транзитният трафик е принуден да премине.
Сравнението на Световната банка е правено само със страните с толсистеми като българската, т.е. без бариери, на база на измерване и изчисляване на изминатото разстояние с помощта на GPS базирана система. В Италия, Франция, Португалия, Испания, Гърция, Великобритания и др. също има толсистеми по най-важните пътища, но едновременно с това има редица пътища, които са дадени на концесия, на тях са поставени бариери и се събират отделни такси само за конкретния път.