Е-калкулаторът на Националното толуправление показва не само платените пътища, а и участъците, които са освободени от такси
При избор на най-кратък маршрут може да се пътува по-евтино
Вкрая на миналата седмица на сайта www.bgtoll.bg бе пуснат електронен калкулатор за изчисляване на толтаксите. Той се намира в раздел “Тол” на сайта и с негова помощ водачите на товарни коли над 3,5 тона и на автобуси и микробуси могат да изчислят с точност до стотинка колко ще платят, ако минат по определен маршрут. Въвеждането на толсистемата в търговска експлоатация е предвидено да стане най-късно до 1 март т.г.
Досега толкалкулаторът можеше да се ползва в тестова среда само в четирите демонстрационни центъра на Националното толуправление – в София, Пловдив, Варна и Русе.
За да се изчисли толтаксата за желания маршрут, трябва да се въведат данни за превозното средство – камион или автобус със съответните техническа маса, брой оси и емисионен клас. Посочват се дата и начален час на пътуването. Избират се начална и крайна точка на маршрута, както и до 4 междинни локации. Потребителят може да поиска да мине по най-бързия или по най-краткия маршрут по зададените параметри.
В резултат собственикът или ползвателят на пътното превозно средство получава
подробна
информация
за платените
участъци
по пътя
- автомагистрали, първи и частично втори клас пътища, както и за дължимите пътни такси. Калкулаторът изчислява и очакваното време за пътуване по избрания маршрут, който се визуализира върху пътната карта на България.
Заложеният в системата обхват на пътищата с толтакса е 6050 км от общо около 20 000 км републиканска пътна мрежа. Тарифите на толтаксите бяха приети от Министерския съвет и са публикувани в броя на “Държавен вестник” от 27 декември 2019 г.
С помощта на калкулатора лесно може да се види и къде например в страната не се събират толтакси, така че водачът може да избере само такива пътища.
Дали сме, че искаме да пътуваме примерно от софийския квартал “Суходол” до Пазарджик. Ако изберем да ни изчисли най-краткия, а не най-бързия маршрут, калкулаторът ни предлага да минем през южната дъга на софийското околовръстно, която не се таксува, да излезем на магистрала “Тракия” и след това на отбивката при пазарджишкото село Ветрен да слезем от нея и да стигнем Пазарджик през Виноградец, Карабунар и Бошуля, за да влезем в града откъм север. Така от всичките 119 километра за това пътуване
толтакса няма
да платим
за цели
68 километра
- южната дъга и отклонението от Ветрен до Пазарджик. Или се получава, че за лекотоварна кола 3,5 тона с Евро 4 емисионен клас с 2 оси ще трябва да платим за цялото пътуване само 3,41 лв.
Ако изберем най-бързия маршрут, калкулаторът вече ни предлага да влезем в Пазарджик откъм магистрала “Тракия”, т.е. без да се отклоняваме при село Ветрен, с което нетаксувани остават само 27-те километра от квартал “Суходол” през южната дъга до излизането на “Тракия”. От това пътуването за този лекотоварен камион става с около 1 лев по-скъпо – 4,74 лв.
От калкулатора се разбира, че из цялата страна има по-големи или по-малки участъци от пътната мрежа, за които не се събират толтакси по някаква причина.
Ако изчислим например колко ще струва пътуването на автобус от София до Велико Търново, се вижда, че от цялото разстояние от 214 километра за 22 километра не се събират толтакси. Тъй като калкулаторът нанася маршрута върху карта на страната, ако тя се увеличи, се вижда, че нетаксуваните участъци се намират непосредствено след излизането от столицата, при Ябланица, при отбивката за Плевен и непосредствено преди влизането във Велико Търново.
Това са пътищата около по-големите пътни възли и целта да се оставят безплатни е да не се събират пари от превозните средства, които
обслужват
локалния
трафик
По тези пътища минава и доста голям транзитен трафик, но чуждите тирове така или иначе плащат за цялото разстояние.
Калкулаторът дава възможност и за по-сложни изчисления, когато превозното средство трябва да мине през определени населени места, които не са разположени на един и същ път. Например камион трябва да тръгне от столицата с крайна цел ГКПП Кулата, но преди това трябва да мине през Перник и Кюстендил. Получават се общо 253 километра, от които 44 километра не се таксуват.
Това е преминаването през Перник, което е около 12 километра и е изцяло в чертите на града, въпреки че на практика е
скоростен път
с две платна и
четири ленти за
движение в
двете посоки,
малки участъци около пътните възли между Перник и Кюстендил, а също и преминаването през Кресненското дефиле. В същото време около 97 километра от маршрута са по магистрала.
Ако зададем като начална точка на това пътуване софийския квартал “Бухово”, се вижда и че за северната тангента се плащат толтакси, а след това маршрутът става безплатен, докато преминава през околовръстното при жк “Люлин”, и става платен веднага щом се излезе на магистралата, позната доскоро под името “Люлин”, която вече е част от “Струма”.
Разбира се, има и маршрути, които преминават изцяло през платени участъци от пътната мрежа и излизат доста скъпо, особено ако превозното средство е от най-тежкотоварните и с най-нисък емисионен клас. Например, ако камион с 12 или над 12 тона брутно тегло, с 5 или над 5 оси и от най-старите, които са най-замърсяващи, трябва да измине бързо разстоянието от София до Бургас, той ще трябва да пътува през цялото време по магистрала “Тракия”. Това обаче
ще му струва
132,45 лв
Ако камионът е със същия тонаж и оси, но с най-високия емисионен клас - Евро 6, цената пада наполовина – 66,10 лв.
Другият начин да се намали тарифата е да се избере най-краткият маршрут. В този случай калкулаторът предлага камионът да мине през подбалканския път и пътуването на камиона с най-високия емисионен клас Евро 6 вече излиза 46,20 лв.
Най-много освободени от толтакси участъци от пътната мрежа има в Североизточна България, която е и с
най-лошо
състояние
на пътищата
Ако изчертаем например най-кратък маршрут от Разград за Силистра, ще излезе, че от цялото разстояние 108 километра 90 километра са напълно освободени от плащане на толтакса. За лекотоварен камион с 3 оси и клас Евро 3 такова пътуване би струвало само 91 стотинки. Ако е от най-екологичните, същото возило ще плати само 73 стотинки за това разстояние.
Колко струва да си нарушител
С тарифата, публикувана в “Държавен вестник”, се определя и компенсаторна такса, която се дължи, ако товарен автомобил ползва платената пътна мрежа без толтакса.
За камиони между 3,5 и 12 т тя е 150 лв., за камиони над 12 т с две до три оси - 450 лв., за тежкотоварни превозни средства над 12 т с четири и повече оси - 750 лв., за автобусите - 150 лв.
Компенсаторната такса се заплаща с цел да се избегнат административните санкции. Тя не е санкция, а по-висока пътна такса, която осигурява свободно придвижване по платената мрежа до 23:59 часа на деня, в който е наложена.
Ако водачът откаже да плати компенсаторна такса на място, той трябва да заплати т.нар. максимална тол такса, за да продължи пътя си. За товарните автомобили между 3,5 и 12 т тя е от 27 лв. до 48 лв. в зависимост от емисионния клас, за товарни автомобили над 12 тона с 2-3 оси - между 71 и 146 лв., за товарен камион с тегло над 12 тона, с 4 и повече оси - от 119 до 242 лв., и за автобусите е от 24 до 49 лв.
Автобусните билети ще поскъпнат с до 96 ст., но от София до Перник ще поевтинеят
Според изчисления на Световната банка при преминаването на автобусите към заплащане на толтакса се получават разлики в оскъпяването на автобусните билети за различните маршрути, които са доста големи. Почва се от 5 стотинки на билет за маршрута Ямбол-Сливен и Пловдив-Пазарджик и се стига до 96 ст. за София-Варна.
Има обаче едно изключение – за автобусната линия София-Перник, където сега билетът струва 3 лв. в едната посока, се получава не поскъпване, а намаление. В проценти то е 2,2 на сто, а в абсолютна сума – 6 стотинки (виж таблицата).
Причината е, че по този маршрут само 30% от разстоянието е върху път, за който се предвижда толтакса. Това е само участъкът покрай Владая до Драгичево – през целия останал маршрут автобусите се движат в рамките на населено място, за което и сега не плащат винетка, но и след въвеждането на толтакса няма да дължат нищо.
Разбира се, доста съмнително е, че билетите ще поевтинеят, тъй като по линията София-Перник се движат предимно стари превозни средства с нисък клас за екология, а тяхното облагане с толтакса е по-високо.
От изчисленията на банката излиза, че киселото мляко например се очаква да поскъпне с около 0,6 ст. на кофичка, ако кофичката е 500 грама, иначе за един килограм поскъпването е 1,2 ст. Хлябът също ще поскъпне с 1,2 ст. за 1 килограм, т.е. при най-често срещаните разфасовки от 600-700 грама поскъпването ще е под 1 стотинка. При хранителните продукти също се получават големи разлики в оскъпяването (виж таблицата). Например безалкохолните напитки и минералната вода се очаква да поскъпнат с 2,04%, което е доста повече от поскъпването при пресните плодове – само с 0,17%.
Това е така, защото минералната вода и безалкохолните напитки са евтина, но много обемна стока. Превозват се огромни количества най-често в големи камиони, но транспортните разходи са върху ниска стойност на продукта и се получава, че са големи. Например делът на транспортните разходи при минералната вода стигат до 18,6% и затова въздействието на толтаксата е високо.
По същия начин въздействието на превоза е по-високо върху брашното, отколкото върху хляба. В България се произвежда много жито, но и се изнася много, а и се внася. За преработката си в брашно зърното пътува на сравнително големи разстояния, при които неизбежно камионите ползват пътища с толтакси. Хлябът обаче е локален продукт и не изисква чак толкова много транспорт. Затова в първия случай делът на транспортните разходи е 10,7%, а във втория – 7,8%. Съответно и поскъпването е различно – при брашното е 1,17%, а при хляба – 0,85%, ако приемем, че хлябът е 1 килограм. Поскъпването в абсолютна стойност обаче е еднакво – по 1,2 стотинки на килограм.