По-високи данъци ще плащат собствениците на коли с нисък екологичен стандарт и с по-голяма мощност от Нова година в София. Според сметките увеличението ще е с между 7 и 40 лв. за колите с от 100 до 150 конски сили и с нисък екологичен клас - Евро 1 и 2 или без никакъв екостандарт. Без промяна ще останат налозите за колите до 100 к.с., които са 47% от всички автомобили в столицата и за тези с Евро 5 и 6.
Поскъпва и налогът върху възмездните сделки - от 2,5% на 3%.
Според предложението на столичния кмет Йорданка Фандъкова с 0,3 се увеличава коефициентът при изчисляване на данъка на автомобили с евростандарт 0, 1 и 2. С 0,1 е увеличението за колите с евростандарт 3 и 4. За най-мощните коли коефициентът се повишава с 0,3.
Така за колите с над 100 к. с. увеличението ще е с от 3 до 10 лв. За автомобилите с Евро 3 и 4 повишението ще е 17 лв.
Около 18 млн. лв. повече приходи очаква догодина общината от тази промяна. По думите на Фандъкова средствата ще отидат за по-удобен градски транспорт, метро, довеждащ транспорт, квартални градинки и градско озеленяване.
От увеличението на данъка върху възмездните сделки в общинската хазна се очаква да влязат още 20 млн. лв. Половината от тях Фандъкова обяви, че ще се предоставят на районните кметове за ремонт на квартални улици, тротоари и изграждане на паркинги. Останалите 10 млн. лв. ще се заложат в програмата на общината за ремонти.
“През последните 10 г. не позволих вдигане на данъците в София. За този период увеличихме собствените приходи с над 250 млн. лв. чрез по-добра събираемост и привлякохме над 4 млрд. лв. европейски средства. Сега предлагам промени в два данъка с две конкретни цели - по-чист въздух и повече инвестиции в кварталите. В момента данъците за колите в София са най-ниските в страната. Давам си сметка, че всяко вдигане на данъците е непопулярна мярка, но гражданите очакват по-чист въздух и промяна на кварталите”, заяви Фандъкова пред общинските съветници. Тя уточни, че относно предложението на “Демократична България” за промяна на данъчните оценки, това не е в правомощията на СОС и би означавало повишение на данък сгради и такса смет. Идеята на БСП общината да предоставя евтини кредити на софиянци, за да си купуват нови коли Фандъкова заяви, че тя противоречи на целите на общината да накара повече софиянци да пътуват с градски транспорт.
Според шефа на групата на БСП в СОС Калоян Паргов целта на вдигането на двата данъка е да се запълни дефицита в общинския бюджет. “Това е данъчна сурвачка за най-уязвимата част от обществото”, каза Паргов.
Според Иван Таков от БСП даването на 10 млн. лв. за ремонт на квартални улици на 24 района е “замазване на очи”.
Борис Бонев от “Спаси София” напомни, че по време на предизборната кампания е бил единственият кандидат за кмет, който е имал доблестта да предложи промяна в местните данъци. Той беше категоричен, че София не може да продължава да бъде автоморгата на Европа, но освен вдигане на данъци били нужни и други мерки като увеличаване на зоните за паркиране. Той разкритикува управляващите, че не са представили подробен разчет къде ще отидат тези 38 млн. лв. “Дали наистина ще са за по-удобен градски транспорт или за запълване на дупката в транспорта и увеличаване на заплатите на шофьорите и ватманите”, попита Бонев и посочи, че заради липсата на разчет няма да подкрепи вдигането на двата данъка.
Против увеличението бе и Методи Лалов от “Демократична България”. “Този доклад е написан за защита на проект за беседка в квартал, а не за вдигане на данъци. Как не ви е срам да бъркате в джоба на хората, след като сте доказали, че не можете да управлявате парите им”, заяви Лалов.
Изказването му стана причина председателят на СОС Елен Герджиков да заяви: “Приличате ми на Грета Тунберг”.
След повече от 2 часа дебати СОС гласува промените. Против повишението гласуваха съветниците от БСП, “Демократична България” и Волен Сидеров. Независимият Борис Бонев от “Спаси София” гласува “въздържал се”.