Надяват се ранното обучение да пресече неграмотността
Възпитават най-малките в чувство за национална принадлежност
Детето назовава някои роднински връзки в своето семейство и имената на възрастните в детската градина, разбира инструкции. дава прости обяснения за своите действия, участва в диалог, описва играчка по зададени опори (цвят, големина, предназначение).
Това са част от нещата, които 4-годишните
под формата
на игра ще учат
в детската
градина
от учебната 2020/2021 г. Тогава посещаването на детска градина за 4-годишните трябва да стане задължително. В момента задължително на забавачка ходят 5- и 6-годишните.
До 2 месеца трябва да са готови промените в Закона за училищното и предучилищното образование, които да регламентират свалянето на възрастта за задължително обучение, обяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев.
“Ще го направим разумно. Там, където няма обективна възможност, ще се направят изключения. Това е посоката във всички страни”, обясни Вълчев. Той даде пример с Франция, където задължителна подготовка има и за 3-годишните. Това било своеобразно езиково училище за тези деца, които не говорят у дома официалния език.
Министърът припомни, че при въвеждането на задължителната подготовка за 5-годишните беше направен компромис от 2 г. за общините, които нямат възможност. Но през този период те не са получавали допълнителни средства.
“Детските градини са изключително важни за възпитанието на чувство за национална принадлежност. Виждал съм как 3-4-годишни деца не само говорят на български, а рецитират български стихотворения, пеят български песни”, каза за “24 часа” министър Вълчев.
Детските градини
учат на
житейски,
хигиенни навици -
да се хранят с прибори, да си мият зъбите, да си мият ръцете - нещо, което при дефицити в семейната среда не се случва, казва министърът.
Някои родители са против въвеждането на задължителна детска градина за по-малките.
“Ако трябва да взема отношение като родител, също бих казал, че не искам да ми се отнема правото на избор друг да решава. Ако трябва да взема отношение като министър и като гражданин, отчитайки колективния интерес, който имаме, да пресечем възпроизводството на неграмотността, да интегрираме ефективно голяма част от децата от семействата, които нямат отношение към образованието, тогава задължително трябва да въведем тази мярка”, каза още Красимир Вълчев. “Трябва да видим кое е по-важното - да не ограничим правото на избор на една малка част от родителите или да се преборим с възпроизводството на неграмотността.”
В момента
78-79% от
малките
са обхванати
Ангажиментът на министерството е да достигне 95% обхват за децата от 4 до 7 години.
Очакват се между 8000 и 10 000 деца още да влязат в градините. Санкциите са от 50 до 100 лв. по просветния закон, но миналата година са наложени едва в 3-4% от случаите. Бяха назначени над 200 медиатори, включително и в детските градини.
Това е преди всичко задължение на държавата и на общините. Има 1000 населени места, в които има излишък на материална база, но има и 30-40 с недостиг - 4-те големи града и населените места с концентрация на ромско население.
Всъщност от години образователните експерти говорят колко е важно предучилищното образование, особено за децата, чийто говорим език в семейството не е български. Специалистите твърдят, че това е периодът, когато се формират когнитивните, социално-емоционалните и най-вече езиковите способности.
Тогава се
формират
нагласи за учене
Създават се най-много мозъчни връзки, които формират интелигентността и езиковите способности. Лишаването от образователна среда на децата в този период може да има отрицателни последствия. Ако деца, чийто говорим език не е български, не са посещавали детска градина, училището много трудно след това компенсира образователните им дефицити. Обикновено ги избутва едва до 5-и-6-и клас и след това отпадат.
Проф. дн Божидар Ангелов от Факултета по
науки за образованието и изкуствата на СУ:
Задържаш вниманието
им за 20-25 минути
Ползите са големи
- Проф. Ангелов, какви умения могат да придобият децата, които се запишат на задължителна детска градина на 4 г.?
- Преди близо 20 години за първи път в България бяха въведени държавни образователни изисквания за предучилищно възпитание и подготовка. В тях беше посочен минимумът знания, които децата трябва да овладеят. През 2003 г. за първи път след настояване на колегите от сферата на предучилищното образование беше направен пробив - четвърта група в детската градина (6-7-годишните) беше превърната в задължителна. След това се разработи наредба за държавните образователни изисквания, която през 2016 г. претърпя още една промяна и обхваща стандарти и за предучилищно образование. Има цялостен образователен процес, който върви от 3-годишна възраст, развива се, като направления в този случай обхващат онези дисциплини и предмети, характерни за началното училище. Създаде се лесен преход от предучилищното образование към началния етап.
- И все пак какви умения ще придобият 4-годишните?
- Много са нещата, които могат да овладеят. Научават се да говорят свързано. За първи път се докосват до изкуството. Запознават се с числата. Много важен е спортът, особено като се има предвид затлъстяването сред децата.
- За колко минути може да задържиш вниманието на 4-годишно?
- Започва се от 20-25 минути и постепенно се върви нагоре.
- Колко по-трудно е за един преподавател да се занимава с децата от уязвимите групи?
- Работили сме с колеги, които се занимават с такива групи. Разбира се, не може да правим разлика в децата. Когато едно дете от детската градина обаче се върне в своята конкретна социална среда, нещата са различни. С децата, чиито семейства имат отношение към образованието, е много по-лесно.
- Като специалист как мислите, полезно ли е смъкването на възрастта за детска градина?
- Да, защото всичко, което се прави в тази възраст, е под формата на игра, а ползите са големи.
Омбудсманът: Таксата за храна
в градините да отпадне
Да отпадне таксата за хранене за децата, включени в задължителното предучилищно образование, настоява омбудсманът Диана Ковачева.
“Финансовата тежест на таксите за посещение на детска градина е тема, която дълбоко вълнува родителите в България и следователно системно присъства в моята работа като омбудсман. Във връзка със задължителното предучилищно образование за децата на възраст 5-6 години отправих редица препоръки, в които посочих, че е необходимо да отпадне таксата, която се заплаща за храната на децата. Установих, че размерът на тези такси за храна е различен за цялата страна. Както знаете, има вече доста общини в България, които са взели решения за отпадане на таксите, като отново подчертавам, че и тази практика е много различна и, за съжаление, неустойчива. Това налага приемане на универсално национално решение за заплащане на таксите за хранене, с което не само ще се подкрепят родителите, но държавата на практика ще инвестира в ранното детско развитие и в предучилищното образование, както и ще се подкрепят българските общини и ще се гарантира равен достъп на всички деца до детски заведения”, пише в препоръката на омбудсмана до просветния министър.
Доц. Ковачева отбелязва, че решението за въвеждане на задължително предучилищно образование за четиригодишните деца е отговорно и е важна политика за ранното детско развитие. Тя може да реши редица проблеми, сред които отпадане от училище на децата, обхватът им в предучилищно образование, навременна подкрепа за работещите родители и възможност да се върнат на трудовия пазар, изучаване на български език от децата, за които той не е майчин, и др.
В Лом става безплатно
КАМЕЛИЯ АЛЕКСАНДРОВА
Общинският съвет в Лом реши да отпадне таксата за детските градини и яслите. През 2020 г. родителите повече няма да плащат месечни такси. Те ще бъдат поемани от общинския бюджет.
През 2018 г. от такси в детските градини са събрани 94 309 лв., а от детските ясли - 14 813 лв. Промяната ще се отрази положително на семейния бюджет и ще осигури равен достъп до образование на хора в неравностойно положение, коментираха общински съветници.