До 2 години Столичната община ще предоставя тройно повече е-услуги на гражданите и бизнеса. В момента те са 50, а целта е да станат над 150. Това предвижда стратегията за дигитална трансформация, която бе представена от столичния кмет Йорданка Фандъкова, новият зам.-кмет по дигитализация, иновации и икономическо развитие, който предстои да стъпи в длъжност, Владимир Данаилов и председателят на СОС Елен Герджиков.
“Увеличаването на е-услугите ще позволи да намалим времето, което сега гражданите и бизнеса прекарват по гишетата. За София средно губим по 5 дни годишно в обикаляне по институции, за да получим някаква услуга. Целта е да намалим това време до 1 ден годишно, а в бъдеще и до 0 - тоест да може софиянци да получават услуги от общината през телефона или компютъра си”, обясни Данаилов. Сред услугите, които предстои да се дигитализират той посочи удостоверение за семейно положение и строителни разрешителни.
Заедно с ЕИБ вече се подготвят 14 проекта, които да ускорят дигитализацията на София. Сред тях са отваряне на данните, което ще позволи например в определн час сутрин общината да знае колко човека пътуват от дадена спирка и да прати достатъчен брой автобуси. Отварянето на данните ще позволи на различни софийски компании да разработят различни приложения, свързани с топлоснабдяване, транспорт и сметосъбиране, които да улесняват хората. Друг проект предвижда единен начин на плащане и една тарифа за различни видове пътувания - градски транспорт, автомобили за споделено пътуване и е-тротинетки.
Още от 1 януари вече няма да е нужно да се ходи в общината, за да се декларира покупка или продажба на имоти. Данните вече ще се обменят онлайн между общината и Агенцията по вписванията, каза Фандъкова. Тя подчерта, че дигитализирането на обшината, използването на иновации за решаване на градските проблеми и работата с IT сектора са приоритет. Първите задачи, които е поставила на Данаилов като зам.-кмет, са приемане на стратегията и модернизиране на съществуващите 50 е-услуги и разширяването им.