Промените ще са факт до 2 месеца, ще действат
от новата учебна година. Изключения - ако няма места
Задължителната детска градина за 4-годишните влиза в сила от следващата учебна 2020/2021 г.
Допълнителни средства за това вече са предвидени в бюджета, но обхват на децата още от 4 г. в задължителната предучилищна подготовка досега не е разписан в просветния закон.
През следващите 2 месеца ще разработим законовите промени, съобщи министърът на образованието и науката Красимир Вълчев след заседанието вчера в МС на координационното звено по механизма за обхващане и задържане на децата в образователната система.
“Ще го направим разумно. Там, където няма обективна възможност, ще се направят изключения. Това е посоката във всички страни”, обясни Вълчев. Той даде пример с Франция, където задължителна подготовка има и за 3-годишните. Това било своеобразно езиково училище за тези деца, които не говорят у дома езика на образователната система.
Министърът припомни, че при въвеждането на задължителната подготовка за 5-годишните беше направен компромис от 2 г. за общините, които нямат възможност. Но през този период те не са получавали допълнителни средства.
Големите общини, дори София, са преодолели недостига на места в детските градини. Има голям недостиг в яслените групи. “Не би трябвало това да бъде проблем. В закона за държавния бюджет за догодина има планирани 70 млн. лв., които ще бъдат насочени към тези общини с недостиг”, обясни Вълчев. Такъв има не само в големите градове, но и в някои села, предимно в Сливенско.
Съвместните ни усилия заедно с МОН за обхват на децата продължават. Това е инвестицията, която в най-голяма степен се изплаща в обществата, каза социалният министър Деница Сачева. Тя съобщи, че вчера е одобрен проектът за 30 млн. лв. по Оперативната програма “Развитие на човешките ресурси”. Средствата са за детски градини и за строежи на центрове за ранно детско развитие. В момента около 15 000 деца в 66 общини получават тези услуги, надяваме се да удвоим броя им, каза Сачева.
Общият брой на необхванатите деца на 5 и 6 години е 13 500, от тях в около 1500 били в чужбина. Обхващането на най-малките от семейства, в които не се говори български, е ключово за когнитивното, социално-емоционалното и езиковото им развитие, категоричен бе Вълчев.
6500 деца са върнати в
училище от 15 септември
6500 деца са върнати в училище от началото на учебната година има. През предходните 2 години общо 42 500 деца бяха записани в образователната система, които преди това са били отпаднали или въобще не прекрачвали прага на училището. Има и отпаднали, които за 3-те години са малко над 6000. Това съобщи министърът на образованието Красимир Вълчев.
Имало повишаване на обхвата основно в гимназиален етап. Голяма част от усилията през лятото бяха фокусирани върху намаляване на процента на децата, които не се записват в 8-и клас.
Увеличава се процентът на обхват на децата от уязвими групи в гимназиален етап. Според министъра това е заради изискването да си завършил 10-и, а не 8-и клас, за да получиш шофьорска книжка.
Няколко фактора повлияли на механизма в началото на годината. Единият бил местните избори, които демобилизирали усилията на общинските служители.
“С по-голямо значение обаче е факторът напрежение, създаден от целенасочените кампании и слухове за отнемане на деца”, каза Красимир Вълчев.
Деница Сачева допълни, че от месеци тече кампания, която има за цел да “демонизира работещите в държавната администрация”.
“Бих искала да подчертая ясно, че държавата няма нужда от деца без семейства, от деца, които са неграмотни, от деца, които живеят в насилие, от деца, които не говорят български език, от деца, които не могат да се реализират. Усилията на държавата не са по отношение на отнемане на тези деца, а точно обратното - по подпомагане на семействата им”, каза още Сачева.
Вицепремиерът Томислав Дончев предупреди механизмът да не се превърне в рутина.