Екипът на бившия кмет Иван Тотев е подвел с невярна информация управляващия орган на оперативната програма, с чието финансиране е реализиран проектът
Електронната система и информационните табла по спирките не работят вече 4 г., а всичко е платено
“Умните” светофари за 6 млн. лева докараха големи задръствания
Възможно ли е да бъде съживен мъртвец, чиито основни органи не функционират? За медиците е почти изключено.
Новата местна власт в Пловдив обаче се е захванала точно с подобна задача и екипът на кмета Здравко Димитров ще се опита да опровергае медицината.
Защото друг
изход няма
Става въпрос за спасението на 44 млн. лева, похарчени до стотинка от екипа на предишния градоначалник Иван Тотев, за да се направи градският транспорт удобен, модерен и предпочитан.
Вече четвърта година обаче пловдивчани са скандализирани от начина, по който (не) действа електронната система за таксуване, и от невярната и дори комична информация, която дават табелите по спирките.
“Умните светофари”, вместо да облекчават трафика,
създават още
по-кошмарни
задръствания Всичко е платено на изпълнителите безрезервно, а работата е приета без никаква забележка.
Под всеки протокол стои подписът на ръководителя на проекта Борислав Кръстев, настоящ шеф на “Организация и контрол по транспорта” в общината.
От известно време той не отговаря на телефонни обаждания на журналисти, за да обясни защо го е направил или така му е било наредено.
На 20 ноември 2015 г. Кръстев е подписал констативен протокол, че са проведени тестови изпитания на системата за транспорта. И всичко е отчетено като успешно.
Месец по-късно са одобрени исканите за възстановяване средства до прага от 90% на безвъзмездната финансова помощ за междинни плащания. Тогава в нито един автобус не е въведено електронното обслужване. Електронни карти и билети не са пуснати в продажба. Автоматите по спирките и до ден днешен не функционират.
Куриозното е, че на 16 и 17 февруари 2016 г. е извършена проверка от управляващия орган по Оперативна програма “Регионално развитие”. Тогава представител от МРРБ е бил заведен в Центъра за управление на градския транспорт, след което го качили в един рейс и го разходили из града, като успели да го убедят, че системата работи.
Това се оказало достатъчно комисията да излезе със заключение, че всичко “функционира”. В резултат на това становище са изплатени докрай средствата по договора за безвъзмездната финансова помощ, предоставена от оперативната програма на община Пловдив. На практика
тогавашните
местни управници
са подвели с
невярна
информация управляващия орган.
Все едно да наемеш строителна фирма за основен ремонт в жилището ти, а тя да си остави ръцете и стопанинът, без да я контролира, да ѝ плати за свършената работа до стотинка.
Така пловдивчани оприличават ситуацията с (не)реализирания транспортен проект. За мнозина той е
най-злополучният
в евросъюза
“Опитваме се да реанимираме един труп”, заяви наскоро новият зам.-кмет Тодор Чонов. Бившият шеф на полицията в Пловдив е натоварен от Здравко Димитров да ръководи транспорта. Но е повече от смутен от наследството.
“Има констатирани нарушения, извършени от длъжностни лица, касаещи електронната система за таксуване. Данните са предоставени на разследващите органи”, каза Чонов. И на практика потвърди, че близо 20 млн. лева са платени от предишното общинско ръководство за неработеща електронна система.
“Ще направим всичко възможно тя да тръгне. Но се натъкваме на огромни технически проблеми”, призна той.
Тези дни се разбра, че
фирмата,
монтирала
табелите по
спирките, е
фалирала
“Омега сървис” е била наета като подизпълнител на испанската “Индра Системас”.
През 2016 г. тогавашният кмет Иван Тотев официално обяви, че валидаторите за билети и карти в рейсовете тръгват. Това стана в присъствието на представител на испанската фирма.
Тя спечели през 2015 г. конкурса на общината с ангажимент да изгради електронната система за таксуване и онлайн информацията за пътниците срещу 19 570 062 лв. с ДДС. За наддаването
подадоха
документи
10 фирми, а
бяха допуснати 6
Основният критерий при избора на изпълнител бе икономически най-изгодна оферта. Но общинската комисия се спря на “Индра Системас”, чието ценово предложение значително надвишаваше тези на останалите.
“Елетроник трафик” тогава предложи 14 847 930 лева без ДДС, но бе отхвърлена. “Обединение удобен транспорт” участва с цена от почти 15 млн. лева, но и тя не бе предпочетена. “Консорциум “Сварко” кандидатства с 15 880 208 лв. без ДДС, но и той не се класира.
Комисията, назначена от тогавашния кмет Иван Тотев, се спря на испанската “Индра Системас” с цена от 16 303 385 лева, а като се начисли и ДДС, сумата стана почти 20 млн. лева.
И започна внедряването на електронната система. Според договора, подписан от Иван Тотев, тя трябваше да заработи на 10 февруари 2016 г.
В противен случай общината е длъжна да търси
неустойки за 8
млн. лева. Това
вече е
невъзможно,
след като протоколите са подписани без забележки от страна на възложителя (общината).
Срокът не беше спазен за старта на електронната система. Тогава Тотев увери, че на 1 април 2016 г. тя ще тръгне, а пловдивчани ще пътуват с 12 вида електронни карти и билети. Но си остана първоаприлска шега.
Повече от 3 години и половина минаха, а ученици, студенти, пенсионери и инвалиди продължават да се редят на опашки пред гишетата за обикновени карти, защото монтираните автомати по спирките не издават електронни. Цяло чудо е, че устройствата още не са обезкостени и предадени за скрап.
Апаратите, монтирани в автобусите, продават билети за 1 лев, но само срещу определени монети, без да връщат ресто. Кондуктори продължават да късат билетчета, а в част от рейсовете с тази задача са натоварени и самите шофьори. Те трябва хем да управляват превозното средство в кошмарния трафик, хем да проверяват карти и да късат билетчета досущ като в междуселски автобуси.
Информационните
табла по
спирките
предизвикват
повече ирония
Хората изобщо не им се доверяват, защото объркването е пълно. Нито едно съобщение за интервалите на пристигащите автобуси не е вярно. Първоначално в рейсовете имаше и гласови съобщения за наближаващите спирки. Но бързо бяха преустановени, защото ударенията на наименованията предизвикваха голям смях. Останаха само текстовите данни, но и те хвърлят в недоумение пътниците.
Например мнозина се чудят какво означава спирка КТВ. Оказва се, че това е абревиатурата на “Коматевски транспортен възел”. А за спирката до Водната палата се появява надпис ТЕЛК, макар от години тази институция да е преместена оттам.
“Умните светофари”, които са част от транспортния проект, вместо да облекчат движението в Пловдив, докараха още по-големи тапи и задръствания. Над 6 млн. лева са вложени за оборудване на 50 кръстовища в Пловдив с нови светофарни уредби, които трябваше да разтоварят движението.
Наскоро общинският съветник от БСП Йордан Василев разкри, че мигащите устройства са на самотек. Той направил експеримент в късните часове на нощта, когато няма трафик. Оказало се, че независимо от липсата на коли, светофарите светят червено и трябва да се чака дълго на празно кръстовище.
Василев е категоричен, че е наложително да се търси отговорност от виновните за проваления транспортен проект в Пловдив.
Част от него са и изградените 48 км велоалеи в града. Те глътнаха близо 12 млн. лева. Първоначално бе наета една фирма, а после друга ги довърши. Оказва се, че
на много места
настилката по
тях е напукана
и деформирана, което крие риск за колоездачите. Мнозина смятат, че е крайно време с транспортния проект да се заеме прокуратурата, а отделни политически сили като “Съюз за Пловдив”, вече са я сезирали.