Колко ще струва - зависи от оборудването, поръчаните системи, какви ще са седалките
Да се купи нов самолет, който да замени сегашния 19-годишен “Фалкон”, с който се возят първите в държавата. Това решение взе правителството в сряда и натовари шефа на правителствения Авиоотряд 28 да търси машина.
“24 часа” се допита до експерти, които имат задълбочен поглед върху самолети за премиери и президенти, каква машина е най-подходяща да бъде купена.
По неофициална информация от министерството на транспорта се знае, че ще се търси 12-местен самолет, който да може да извършва и презокеански полети.
Експертите обаче казват, че е по-добре
да се потърси
машина с
20-25 и дори
30 места,
за да може да лети малка делегация, а не само първите хора в държавата с екипа си.
И посочиха като варианти бизнес джетовете на “Боинг” или А319 на “Еърбъс”, какъвто ползва германският канцлер Ангела Меркел.
Ако се избере сегашният клас, то в авиацията се коментират като възможен избор “Чалънджър 650” - 12-местен самолет, дължината на полета му е 7408 км, или пък “Гълфстрийм” и “Лиърджет”. У нас има два “Гълфстрийм” и един “Чалънджър” на канадската “Бомбардие”. Това са добри машини, но са за по-къси разстояния.
И при самолетите е като при колите, има луксозни марки и по-скромни модели, коментират експертите.
Една от машините от висок клас е фалкон, модел Dassault Falcon 7X. Той е с голяма кабина, обхватът му на летене е 11 920 км, в експлоатация е от юни 2007 г. Може да прелети до САЩ, Канада и до други далечни дестинации, без да каца. Подобни са параметрите и на “Гълфстрийм 550” и по-висок клас модели.
Каква сума трябва да се задели за нов самолет, експертите не се наемат да коментират, защото
зависи какъв
модел ще се
избере, какви
системи,
оборудване и
комплектовка
ще има, дали в него ще може да се ползва интернет, кухня, какви ще са седалките.
За презокеански полети се изисквали системи, както и сертифициране и обучение на екипажите.
Тепърва предстои проучване на доставчици, икономическа обосновка, техническо задание, одобрение от министъра на транспорта и след това от Министерския съвет. Чак тогава ще се обяви процедура за обществена поръчка.
Други експерти казват, че ползваният в момента фалкон може да служи още на властта. 19 години не били голяма възраст за самолет, а българският се поддържал в Швейцария. Трябвал му обаче хангар, тъй като не било добре да стои на открито.
Той е за полети на средни разстояния. Обхватът му на летене е 5797 км. Има девет места, защото в задната му част е инсталирана апаратура, която е за облитанията на навигационните средства за нуждите на държавното предприятие “Ръководство въздушно движение”. Някогашната цена на фалкона беше 42 млн. долара.
И въпреки деветте инцидента през годините
в четвъртък
премиерът
Борисов
летя до
Брюксел с
фалкона
А и такъв модел самолет е сред фаворитите на половината европейски лидери. Ползват го премиерите на Испания, Франция, Унгария, Хърватия, Словения и други държави.