Стимулирането на добросъвестните шофьори по системата "бонус-малус" е доста малко 23% за период до 5 години може да не бъдат постигнати дори от добросъвестен собственик на автомобил, заради това, че в полицата се вписват и други лица като водачи. Техният малус с неговият автомобил може да се отрази върху неговата полица. Това заяви по Нова телевизия омбудсманът Диана Ковачева.
"В едно семейство, в което има две коли съпругът и съпругата, всеки един от тях ще бъде вписан като водач на автомобила в неговата полица. Съпругата кара на съпруга автомобила на съпруга си и върши нарушение. Така малусът ще се отрази върху неговата застрахователна премия и тя ще се повиши. Не е редно да се нарушава принципа на личната отговорност, защото все пак всеки трябва да отговаря за собствените си нарушения", обясни омбудсманът.
По думите и в тази ситуация се получава едно сместване между водач и собственик на автомобила. "Това може да доведе до факта, че хората ще се опитват да заобикалят закона, като не вписват водачите. Стимулът не е достатъчен, това би трябвало да бъде обмислено по-внимателно. Радвам се, че все пак ще има повече време за дискусия", заяви тя.
Ковачева обърна внимания, че наредбата влиза в сила от 1 януари 2020 г., макар и част от разпоредбите ще бъдат в сила от 2021 г. "Всичко, което се извърши като нарушение през следващата година ще се пише в досието на водачите и ще се взема предвид. От 1 януари всяко нарушение ще бъде третирано", посочи още тя.
Тя уточни, че гражданите са обезпокоени от факта, че много санкции се натрупват за едно и също нарушение. Веднъж се глобяват, веднъж се вземат точки, след това и застрахователната премия рязко нараства, дори да не сте направили нарушение. Това е момент, който трябва да бъде изчистен, за да не носиш отговорност за чужди грешки. Не е изчислено по какъв начин ще се вземат грешно изчислени надзети вноски, допълни Диана Ковачева.