Андрю Харисън е назначен за Главен изпълнителен директор на подразделение Летищни услуги на Manchester Airport Group (MAG) през септември 2017 година и е отговорен за развитието на възможностите за растеж на MAG. Това включва развитието на иновативни дигитални услуги и проучването на нови пазари. Предишните му позиции в MAG са Главен стратегически директор, Управляващ директор на летище Лондон Станстед и Главен оперативен директор на групата. Преди тези позиции, той е заемал длъжността на Управляващ директор на летище Манчестър от септември 2010 г., а 2005 г. е началото на неговата кариера в MAG като Търговски директор.
Преди да се присъедини към летище Манчестър, Андрю е заемал редица позиции през 9-годишната си кариера в Marks & Spencer във Великобритания, Европа и далечния Изток.
- MAG е кандидатът за концесията на Летище София с най-голяма публичност. Защо не сме чували нищо от вас през последните месеци?
- Както вече стана публично известно, първоначалното оценяване на офертите по концесията за Летище София бе обявено, след което започнаха и правните процедури. Първата стъпка беше процедурата в Комисията по защита на конкуренцията (КЗК), чието решение бе обявено преди няколко седмици. Всички четирима участници в процедурата подадоха жалби, вярвайки че има предложения, които биха били далеч по-печеливши и устойчиви за Летище София и за икономиката на България. Естествено ние не коментирахме по време на правните процедури от уважение към формалността на процедурата. Сега участниците, несъгласни с решението, могат да подадат жалба към Върховния административен съд, който ще разгледа процеса като независим орган. Ние сме готови да продължим и да се обърнем към Върховния административен съд, както обявихме вчера.
- Защо смятате, че вашата оферта е по-добра от другите кандидати и как вашите планове се отличават от останалите?
- Летище София е приоритет на MAG от самото начало на процедурата. Нашият екип работи усърдно няколко години, за да изготви възможно най-добрата оферта, която да допринесе от социална и икономическа гледна точка ползи за България. MAG е доказан летищен оператор с повече от 80 години опит и ние сме ангажирали някой от най-старшите и опитни служители, за да изпълним всичко, което обещаваме. Като водещ член на консорциума, MAG е в ролята както на летищен оператор, така и на мажоритарен инвеститор. В сравнение с изцяло финансовите инвеститори, нашият интерес не се води от краткосрочни финансови интереси и постъпления. Ние сме тук за да останем и да развием летището в дългосрочен план. Ние също така не сме оператор на някоя трета страна, ангажиран на базата на оперативен договор – изцяло сме отдадени на процеса и поемаме всички рискове, като имаме дългосрочни планове да превърнем Летище София във водещо летище на Балканите.
- Според класирането, което беше обявено през юли, вашият консорциум не беше първи. Каква беше причината?
- Веднага искам да кажа, че независимо от първоначално посоченото класиране, ние сме все още уверени, че нашата оферта е най-добрата от гледна точка на дългосрочни икономически ползи за България. Затова, продължаваме със следващия етап, а именно Върховния административен съд (ВАС).
Нека да ви разкажа за процеса по оценяване, който се състоя в две части – финансова и техническа.
Разглеждайки първо финансовата страна, честно казано е много лесно да предложиш висока финансова оферта на лист хартия. Но е съвсем различно, когато това трябва да се комбинира с достоверен бизнес план, търговска стратетегия и инвестиционна програма. Нашата финансова оферта не е просто число на лист хартия. То е изцяло логически свързано и подкрепено с техническото ни предложение, а двете са официално проверени от банки, които потвърдиха устойчивостта и изпълнимостта им, което ще ни позволи да превърнем Летище София в конкурентно и водещо летище в региона.
Очевидно е, че за да изпълниш финансовите си обещание, трябва да разполагаш със силен технически план, който да е съставен около печеливша стратегия.
Нивото на капиталовите инвестиции е ключово за нас. За да се подобри свързаността и икономическия растеж, София трябва да се отличава от конкурентните летища в региона. Летището трябва да създава първо и трайно впечатление за града и да бъде управлявано ефективно и за пътниците, а и за авиокомпаниите. За да се постигне подобен резултат е необходима значителна инвестиция в инфрструктурата, както и ангажимент от летищния оператор.
MAG предложи ненадминато ниво на инвестиция от 1.5 млрд. евро, което е повече от всеки друг участник или 2.5 пъти повече от класирания на първо място, а това доказва нашата цялостна ангажираност. Изображенията на нашия дизайн, които оповестихме вчера, демонстрират това, че ние не просто обещаваме само една висока инвестиция, а сериозен ангажимент да предоставим отличаващ се по качество проект и най-добрата терминална инфраструктура. Важно е да се отбележи, че това ще спомогне за прогнозирания растеж и ще осигури възвращаемост за българското правителство. Чрез нашия бизнес план възвръщаемостта на българското правителство ще са по-високи от тези на частния инвеститор, което ще е феномен за страната. Това може да се случи само с инвестиция и ангажираност. Ние сме също така уверени, че нашето предложение предлага най-добрите финансови ползи за българската икономика, която ще спечели от „домино ефекта“ чрез подобрената въздушна свързаност, стимулирането на търговските връзки, туризма и заетостта.
Вярваме, че има правни неточности в механизма на оценяване и очакваме да представим нашата гледна точка пред ВАС.
- Вчера показахте изображенията си и предложения за развитие на Терминал 3. Какво повече можете да кажете за тях?
- Да, вчера решихме да покажем някои от изображенията на Терминал 3 от нашата оферта. Те демонстрират размера на предложените инвестиции и развитието, което планираме за Летище София. Гледайки изображенията, човек може на практика да види какво означава да се инвестират 1.5 милиарда евро в огромен проект. По този начин Летище София категорично ще се отличи от всички други летища в Източна Европа, особено със забележителния Терминал 3. Работихме с професионални архитекти на световно ниво и създадохме емблематичен дизайн, комбиниращ най-модерните и иновативни технологии с традиционната българска архитектура, историческо наследство и природни забележителности. А този терминал ще остане за софиянци и всички българи за десетилетия напред. Целта ни е да накараме България да се гордее с летището си.
- Напълно ли сте ангажирани с проекта на този етап?
- Да, открито мога да кажа, че сме напълно отдадени на проекта за Летище София. Не оперираме друго летище в съседните държави и поставяме София над останалите възможности за летищни проекти в този регион. Например, целенасочено не участвахме в процедурата за летището на Белград, а фокусирахме всичките си ресурси изцяло към София, тъй като напълно вярваме в потенциала за развитие както на летището, така и на страната. Имаме качествата да трансформираме Летище София в стратегическа връзка между Европа и Изтока, което, комбинирано с другите летища в нашето портфолио, би направило България конкурентна на световната сцена.
Говоря за нашата стратегия спокойно, защото нашата политика е да сме отворени и честни. Били сме напълно прозрачни по време на всяка стъпка от процеса още откакто обявихме публично, че ще подадем оферта за концесията на Летище София през октомври 2018 година. Проектът продължава и гледаме напред към следващия етап.