С 40% се увеличили туристите във втория град
Ще е глупаво европейската столица на културата в Пловдив да приключи в края на декември. Потенциалът и енергията, натрупани през 2019 г., трябва да продължат. Макар и с не такава мащабна програма, събития е хубаво да се случват и в следващите години.
Това препоръча Нийл Питърсън, директор на Inside Track - организация, която разработва в цяла Европа културни проекти. Той и топексперти от 10 държави посетиха Пловдив, за да обсъдят критериите за успех и оценка на инициативата европейска столица на културата в международен план.
“Бях на откриващото
събитие на 12 януари в
Пловдив, което много
ми хареса”,
каза Питърсън. За разлика от доста скептици, които тогава не одобриха Вавилонската кула насред централния булевард, Питърсън казва, че тя го е впечатлила.
Оценява положително привличането на читалищата в инициативата. “Видях отворената сцена, на която се изявяваха творчески колективи. Това дава възможност на повече хора да стигнат до посланията на Пловдив 2019”, посочи Питърсън. Той е ръководил през 2008 г. международната работа на Ливърпул, когато е бил европейска столица на културата.
“Ефектът продължава и сега - 11 г. по-късно. Мисля, че и в Пловдив ще стане същото. Важното е да не спира инициативата”, убеден е той. Освен с Ливърпул Питърсън даде пример и с други бивши европейски столици като Леоварден, Холандия. Там продължавали да се случват събития и след годината на титлата.
“Имате нови галерийни пространства в Пловдив, които са прекрасни. Открихте нови артисти, които никога досега не са се изявявали. Работили сте с общности като “Столипиново”, където се случиха доста събития. Увеличихте с 40% международните туристи. Това са все ефекти от Европейската столица на културата”, посочи Питърсън. И отново даде пример с Ливърпул, който продължава да е магнит за много чужди туристи. Според експерта
слоганът на Пловдив 2019
“Заедно” бил
изключително попадение
на фона на все по-разединена Европа.
И останалите гости дадоха добра оценка за представянето на Пловдив в годината на титлата.
“През януари те видяха града по един начин. 11 месеца по-късно са поразени от промяната. Ние, живеейки в Пловдив, пропускаме да отчетем какво е постигнато. Но гостите забелязват колко много е направено. Пример е новата галерия на ул. “Гладстон” 32, която в началото на годината беше в груб строеж, а през септември отвори и е изпълнена с изложби. Когато ги разходихме по обновения централен площад, който през януари беше разкопан, те ахнаха. Реакциите са доста положителни от дистанцията на 10-11 месеца”, коментира Виктор Янков, зам.-директор по международната дейност на фондация “Пловдив 2019”.
И колежката му Росела Тарантино от Матера - другата европейска столица на културата, не пести суперлативи за Пловдив. Мотото на двата града “Заедно” било реализирано чрез добро сътрудничество.
“Направихме кампания с автобуси в Италия, които обикаляха и съобщаваха, че Пловдив и Матера са европейски столици. Така привлякохме аудитория и провокирахме интереса на чуждите туристи към двата града.
Валя Балканска пя и на двете откриващи събития - в Пловдив и в Матера”, отбеляза Тарантино. По думите ѝ българското кино, което не е било познато в Италия, е било посрещнато добре с прожектирането на филмите “Заедно” и “Завръщане”.