Тарифите с 28 на сто по-ниски от планираните, може да паднат и още
Министерствота на регионалното развитие и благоустройството пусна за обществено обсъждане проект на тарифата за толтаксите, която ще бъде приятна изненада за транспортните фирми.
От първоначално разглеждания с бранша вариант най-тежките камиони да плащат между 25 и 39 ст. за километър в зависимост от класа на пътя и екологичния клас на возилото в публикувания текст тези такси намаляват на 18 до 36 ст. на километър, което е с около 28% по-малко при най-новите камиони и с около 7% по-малко при най-старите.
Браншът настояваше за най-тежките камиони да се плащат максимум 15-16 ст. на километър, така че окончателният вариант, който ще се обсъжда, е консенсусен между двете предложения.
Според публикувания вариант, който все още може да претърпи промени, но трябва да е в сила най-късно от март догодина, камион с тегло над 12 тона и с 4 и повече оси ще плати за разстоянието от София до Бургас 71,72 лв., ако има Евро 5, което е сравнително висок екологичен клас. Ако има по-ниския клас Евро 4, същото пътуване би му излязло 89,65 лв., а при още по-старите камиони таксата би била над 120 лв.
По-малките камиони - между 3,5 и 12 тона, ще плащат най-често между 4 и 7 ст. на километър. При най-новите от тях пътуването София-Бургас по магистрала ще излезе 14,40 лв. Дори по-старите и по-замърсяващи, например клас Евро 4, бихпа платили за този маршрут 17,89 лв.
Според експертите, които са готвили тарифата това е направено така, заради факта, че това е основният тонаж на камионите, с които се снабдява със стоки населението. Камионите над 12 тона с над 4 оси са предимно използваните за транзитния трафик.
В тарифата има специален раздел за автобусите, като за най-големите таксата ще е 5 до 9 ст. за километър по магистрала. Не е много ясно обаче дали автобусните превозвачи няма да постигнат отлагане на плащането на толтакси.
Компенсаторните такси, които се плащат, ако превозвач бъде хванат, че не е платил толтаксата, са от 150 до 750 лв. в зависимост от големината на превозното средство.
Водачът може да плати тази такса на място, но независимо от това той трябва да плати и толтаксата.