Мащабна композиция, дело на скулптора Жорж Трак, се премахва окончателно от централния площад на Пловдив.
Десетки граждани са се събрали и наблюдават как кран сваля т. нар. Спирала, която беше поставена точно преди 12 години по случай приемането на България в ЕС.
Тя е направена от хром и никел, тежи 7 тона и представлява 12 кръга, символизиращи вечното движение. Но с реконструкцията на централния площад, която се извършва в момента, властите решиха да премахнат композицията. За нея навремето градският бюджет плати 400 хил. лв. Парите отидоха за изграждане на водна площ, а самата творба беше дарение от автора.
"Реших да си я демонтирам, след като не я искат. Спиралата пътува за Европа - отива там, където я уважават", заяви разстроен Жорж Трак. И допълни, че всичко е преходно.
Кметът Иван Тотев обясни, че са му предложили общински терен за съхраняване на скулптурата, но авторът пожелал той да си я вземе. "Няма да му пречим, ще му я дадем с приемно-предавателен протокол, но съм разпоредил да се проверят документите, защото, доколкото знам, тя е дарение на общината", каза Тотев.
"Да, да. За какво да им я дам? Да я направят като всичко останало ли? Я вижте какво правят със стария гранит на площада", каза творецът. В същия миг багер къртеше каменната настилка на метри от Спиралата и я превърна в трошляк. "Какво им е на тези плочи? Какъв е смисълът да ги трошат така? Да, ще сложат нови, но кой плаща всичко това - ние", коментира Жорж Трак. Така стоял въпросът и с неговата творба. "Щом не е поставено от тях - значи е боклук и трябва да се махне", разсъждава той. Според него явно 12-те винта от творбата му са се извъртели през тези 12 г. от приемането на България в ЕС. През годините пловдивчани нарекоха композицията "Стружката" и "Макаронът". Тя беше монтирана на специална рамка от хром и никел, от която течаха струи вода и обливаха Спиралата. Според автора така се създавал кинетичен ефект на завихряне. Шадраванът под нея, облицован с гланциран гранит, също се премахва.
"Беше интересно да я има тази композиция, макар че имаше грешки в самото задание", коментира видният архитект Антоанета Топалова. Според нея водната площ е била невидима от пешеходците, които трябвало да се покатерят, за да я зърнат.