Черните кутии на двата дерайлирали локомотива в Пловдив ще бъдат свалени и разшифрирани, съобщи шефът на "Железопътна инфраструктура" Красимир Папукчийски. Именно те ще кажат каква е причината за жп катастрофата с 25 цистерни пропан-бутан, които по чудо не се взривиха. "Ще стане ясно как и бил управляван влакът, с каква скорост реално е карал и дали е имало пропуски от страна на машинистите", допълни той.
След това предстоят проверки за натоварването на вагоните, на ходовата им част и мерене на самия жп път. "Категорично още не може да се каже с категоричност каква е причината. В събота бяха изнесени елементи от железопътната инфраструктура и предадени за анализ. На този етап той ще се прави у нас, ако се наложи - и навън", допълни Папукчийски. Според него констатацията за счупен език на стрелката не означава, че той е причинил катастрофата. "Може да се е счупил при дерайлирането", казва той. И допълни, че има интерпретации на тази тема от страна на собственика на влака "Булмаркет".
Още в събота вечерта е възстановено движението на влаковете от централна гара към Филипово, днес предстои да се пусне първи коловоз, а утре - и втори, на който стана дерайлирането.
"Сериозни са щетите по ходовата част на локомотивите", заяви Светослав Първанов, зам.-управител на "Булмаркет ДМ", която стопанисва вагоните. По думите му разрушени са редукторите на двете машини в резултат на излизането им от релсите. "Счупани са капаците, изтекло е смазващото масло. Зъбните колелета са се движили по релсите, което значи, че са претърпели сериозни щети за стотици хиляди левове", допълни Първанов.
Управителят на "Булмаркет" Петър Ганев на шега каза, че обмислят да сменят номера на въпросния локомотив, защото с този не му вървяло. Той е теглил композицията и в Хитрино. "Ако юридически е възможно, можем да го направим", допълни той.