Сутрин ги берат, мият, опаковат, а непродадените до следващата вечер се заменят с нови
“Понятието “залежала стока” при нас не съществува. Особено при еднодневните зеленчуци и плодове. Всичко, което не е пласирано, не подлежи на продажба. Изключение се прави само за стоки от типа на картофите и лука. Те могат да престоят до 2 дни. Рядко се налага да бракуваме, защото заявяваме толкова количество, колкото ще се продаде. Имаме желязно правило. Щом пише “Първо качество”, значи то е такова.
Така Стела Първанова, директор “Търговия и маркетинг” в “Кауфланд”, обяснява политиката на фирмата. Тя следва неотменно принципа свежите плодове и зеленчуци да бъдат доставени в рамките на
максимум 48
часа от полето
до щанда
Сега е сезонът на зелето. Почти няма българин, който да не сложи в бидона. “Продавали сме по 1000 тона на седмица”, описва Първанова. В момента цената му е 0,39 лв. за килограм. Но също сега е и времето на броколите, айсберга, спанака.
В 9 часа сутринта 7 жени усърдно прибират зеленчука от полето на Ивайло Малджански. Броколите се простират върху 100 декара близо до пловдивското село Златитрап. Въоръжени с ножове, работничките късат зелените глави, почистват ги от листата и ги поставят на поточна лента. Тя отвежда продукцията в ремарке, където още двама души сортират и нареждат в касетки.
“Тези жени са поели броколите от разсада, копали са ги и сега прибират реколтата”, вметва фермерът Ивайло Малджански (какво още каза - виж карето).
Дневно прибират по 12 тона. Малджански, който е агроном, твърди, че ползва само регистрирани препарати, а преди да започне да бере дадено поле,
тества
продукцията в
специализирана
лаборатория
Намалил е с 50% употребата на пестициди.
На 3 км от полето с броколи е складовата база на фермера, разположена на един от входовете на Пловдив. Току-що откъснатите зеленчуци се измиват и отиват за охлаждане. Преди да поемат към пазара, трябва да са до 4 градуса. Измита, почистена и охладена, стоката се опакова глава по глава. Фолиото не трябва да прилепва по розичките на броколите.
От склада на Малджански продукцията се товари в специални камиони и се кара в логистичния склад на “Кауфланд” до пловдивското село Стряма. Преди да тръгне към 58-те магазина на веригата в страната, зеленчукът минава през задължителни проверки.
Първата цедка е да се установи на място качеството.
“Можем да
откажем
доставката, ако
не отговаря на
нашите
изисквания
за свежест”, категоричен е Емил Димитров, ръководител “Логистика” на “Кауфланд”.
520 служители се трудят на две смени в най-голямата база, която се простира върху 80 000 кв. метра. През март догодина предстои да се открие разширение с още 28 000 кв. м, а инвестицията е 67 млн. лева. Работи се 7 дни в седмицата, изключение са само 24 и 31 декември. През останалите 363 дни се приема всеки ден свежа стока.
“Говорим за 1,1 милиона палета, от които 205 хил. са с плодове и зеленчуци. Ако камионите, които ги превозват, се наредят в аварийната лента, ще заемат разстоянието на магистрала “Тракия” от София до Бургас”, дава пример Димитров.
Приетите в склада плодове и зеленчуци се съхраняват при температура от 9 до 11 градуса, а бананите - от 14 до 16 градуса.
Най-важната част е контролът на самата рампа. “Там преценяваме дали стоката отговаря на нашите критерии. Проверяват се етикетите дали съответстват на българското законодателство, следи се коя е страната производител, качеството, температурата, опитва се дори вкусът с изключение на лука и картофите. Бананите минават през специална проверка за степен на зрялост и температура, която не бива да надвишава 16,5 градуса. Има и уреди, които измерват захарността. Приемът приключва до 15 часа. Камионите поемат към 58-те филиала в страната. Пътуват вечер, за да доставят продукцията на клиентите сутринта.
“Предлагаме на нашите щандове
над 280 артикула
с плодове и
зеленчуци
Не мога да се сетя за борса или пазар с по-голям асортимент от нашия", казва Стела Първанова. И ни повежда по рафтовете. Годишно веригата у нас успява да продаде около 80 000 тона плодове и зеленчуци. От януари досега са реализирали 65 000 т.
Фермерът Ивайло Малджански: От мен се искат ежедневни доставки с високо качество
- Откога се занимавате със земеделие, г-н Малджански?
- Родом съм от Троян, но така се стече, че живея в Пловдив. Аз и съпругата ми сме агрономи. Майка ми също, баща ми е зоонинженер. Аз съм, така да се каже, първо поколение фермер. През 2017 г. печалбата ми е 600 000 лева.
- Какво отглеждате?
- 280 декара броколи. Но имам 60 дка карфиол, 50 дка айсберг, 240 дка спанак и 40 дка зеле. Всичко е полско производство, нямам покрита площ.
- Откога си партнирате с “Кауфланд”?
- От 2008 г. Тогава стартирах първоначално чрез посредник. След 3 г. добих увереност и започнах да доставям сам. Следвайки техните принципи и идеи през годините, осъществих геометрична прогресия на производството си. 2004 г. стартирах с 200 дка зеленчуци, сега те се простират върху 1000 декара. На полето с броколи, където сме в момента, първата култура беше зелен фасул. От тази година започнах да произвеждам и зелен пипер.
- С колко работници разполагате?
- С 6-има механизатори, 8 берачи и сортировачи, които са на постоянни трудови договори. Имам и 14 души, наети сезонно с еднодневни договори. Инвестирали сме в механизация и модернизация, за да повишим ефективността на прибирането.
- Какви изисквания има към вас “Кауфланд”?
- Ежедневни доставки и високо качество. Оттам нататък всичко трябва да отговаря на българското законодателство. Добавили сме като сертификация един стандарт за добри земеделски практики Global G.A.P. благодарение на “Кауфланд”. Този сертификат дава предимство пред всички останали производители. Отваря пазарни врати.
- Какви минимални обеми изисква от вас “Кауфланд”?
- Толкова, колкото прецениш, че можеш да произведеш. Много по-добре обаче е да обещаеш нещо, което можеш да изпълниш.
- А как веригата се разплаща с вас?
- На 20 дни. Това е мой избор. Получавам си всичките пари, които съм заработил за месеца. Мога да си сверя часовника по банковите преводи на “Кауфланд”. Няма нужда да се обаждаш на никого, да напомняш от типа: “Имам тук една фактура, ако може да ми я платите”. Няма такива неща! Парите си пристигат автоматично. Има система. Ако всичко е окей, стоката ти е приета, получил си обобщения протокол от централния склад - бъди сигурен, че твоите пари са наред.