- Младежи твърдят, че открили неизвестно фото на Апостола от учителските му години във Войнягово
- Най-добрият познавач на образа на Апостола казва, че тя е на по-малкия му брат Петър и е известна
Една черно-бяла фотография на младеж с гъст светъл перчем, мустаци, сако и папийонка хвърли в екстаз мнозина привърженици на Васил Левски. Млади активисти от “Резиденция Баба” гръмко обявиха в профила си, че са открили неизвестна снимка на Апостола на свободата.
Докато разглеждали архива в читалището на карловското село Войнягово, където Васил Иван Кунчев е учителствал от 1864 до 1866 г., те попаднали на въпросната снимка.
“Бяхме в стаята,
в която е
преподавал
Прелиствахме архива и изведнъж попаднахме на снимката. Всички познаваме Левски. Приликите са очевидни. Представител на читалището ни обясни, че фотографията е автентична.
Не сме търсили
експерт,
който да се произнесе”, каза пред “24 часа” Милица Джанджова, координатор на фабриката за идеи към “Резиденция Баба”.
Младежите я качват в профила на своето сдружение и така гръмва вестта за “новата и неизвестна снимка на Левски”. Жители от Войнягово също твърдят, че това е Апостола. От поколение на поколение там вървят предания за пребиваването му в селото. Според местни през далечната 1864 г. на Великден Левски хвърлил расото, отишъл първо при майка си в Карлово, за да ѝ остави кичур от косите си. “Прибери го, че може да си отида неопят”, казал той на баба Гина. Седмица по-късно около Гергьовден пристигнал във Войнягово да учителства.
“Всички, на които е преподавал, след това са станали хора - кой търговец, кой учител. Научил ги е да четат и пишат. Създал е будни и непримирими българи”, разказват възрастни жители.
Левски имал стая в тогавашното училище, но често отсядал в къщата на Ивана Боюклиева. Тя се грижела за него като за собствен син.
В спомените на войняговци още се говори за първите трепети на Апостола към местната девойка Йова. Тя била дъщеря на търговец. Била красива и също имала чувства към Васил. Според преданията той ѝ обещал да я направи даскалица, щом България се освободи. Това така и не станало. Една нощ Левски напуснал селото през пролетта на 1866 г. След разтурянето на Втората легия се върнал и поискал прошка от Йова. Това било знак, че годеж няма да има. Връчил ѝ огърлица с думите: “Йове, свободата закъсня!”
Местната камбана продължително забила на умряло, когато се разчуло, че Левски е обесен. Цялото село ридало, а Йова не свалила черните си дрехи цяла година.
“Тези спомени за Апостола и войняговската Йова са се превърнали в легенди”, казва Дора Чаушева, шеф на къщата музей “Васил Левски” в Карлово. Тя обаче изрази съмнения, че на въпросната нова снимка е самият Дякон.
“Тази фотография е
публикувана в
книгата на Христо
Йонков “Братята
на Васил
Левски”,
издадена през 90-те г. на миналия век. Под нея пише, че това е предполагаем портрет на по-малкия брат на Апостола - Петър.
“Христо Йонков минава за един от най-добрите познавачи на снимките на Левски. Мислите ли, че ако е имал шанс да открие оригинална фотография, ще го пропусне да напише, че е на Левски”, пита историчката.
Според нея снимката има известни прилики с идеолога на национално-освободителното ни движение. Но също така има и достатъчно отлики. “Нямаме досега друга фотография в същата поза, за да я анализираме. Но едно е сигурно - снимката не е нова, тя се вади за пореден път”, категорична е Чаушева.
“24 часа” потърси най-добрия изследовател на Васил Левски - проф. Пламен Митев от историческия факултет на Софийския университет. “Снимката е фалшификат”, отсече той. По думите му това, което се популяризира напоследък, категорично няма нищо общо с Апостола и е несериозно от всяка научна гледна точка.
“Защо? Все пак Левски е учителствал във Войнягово 2 години. Не е ли възможно да се е снимал там”, питаме. “За да има фотография по това време, са били необходими условия тя да бъде направена. Първата снимка на Левски е по време на легията в Белград. В българските земи
тогава рядко
може да се
срещне пътуващ
фотограф,
който да обикаля от село на село и от град на град, за да снима известни личности. А и тогава все още Левски не е революционер", обясни историкът.
Учителстването на Апостола във Войнягово е в периода, когато още не се е изявил като идеолог на нашето националноосвободително движение. Нямало е как да бъде разпознат от странстващи фотографи. “А и да не забравяме - когато говорим за конспиративната му дейност, не можем да приемем, че той си прави снимки тук и там, за да ги разпространява. При положение че извършва забранена от закона дейност”, изтъкна проф. Пламен Митев.
Според него това, че в посочената фотография има елементи на прилики с образа на Апостола съвсем не означава, че е той.
Историческата
наука досега
признава
7 официални
снимки на
Левски
И всякакви други опити да се намери нещо ново не се приема за сериозно. “Разбира се, може да изскочи нещо от турските архиви от времето, когато е бил следствен. Това е нещо друго”, казва проф. Митев.
За трепетите на Апостола по войняговската Йова той смята, че е нормално млад човек да има чувства. Но те останали на ниво младежки емоции. “Малко по-късно темата за евентуален годеж на Левски се използва в конспиративната му дейност. Но тя няма нищо общо с конкретни стъпки в посока на официализиране на една такава практика”, коментира ученият.
Той припомни, че в публичното пространство през последните 20-30 г. се появили всякакви писания. “Един съвременен автор от района на Добруджа публикува книжка, в която твърди, че Левски има незаконен син от местна девойка. Това е конкретен пример докъде може да стигне фантазията на някои, опитвайки се да спечелят слава на гърба на Апостола, което е тъжно”, обобщи проф. Митев.
Градски чеда заживяха в селата, помагат на бабите
12 младежи с различни професии се преселиха за месец от столицата и други големи градове в карловските села Войнягово, Каравелово и Климент. Там живеят при възрастни хора, на които помагат. Бабите ги приемат като собствени внуци. И им се радват от сърце.
“Опознаваме фолклора, занаятите, обичаите. Изпращаме млади експерти от различни области - имаме архитект, учители, фотографи, инженери. Живеем по един месец в домакинства, помагаме в ежедневните дейности на възрастните, свързани с градината, животните”, обясни Милица Джанджова, координатор във фабрика за идеи към “Резиденция Баба”. Самата тя е от София. Твърди, че някои от младежите избирали да останат на село. Това било връщане към корените.
“Преди да заминат, минават през 5-дневно интензивно обучение. Учат ги как да общуват с местните и как да набавят етноложка информация”, уточни Джанджова. Това го правели за четвърта година. Били са в Родопите, в Северозапада, в района на Гоце Делчев, сега са в Средна гора.
“Целта е да пренесем знания от големия град към селата. Гледаме да създадем мост между поколенията - младите да се учат от старите, а защо не и обратно. Това е обмен на знания и опит", казва координаторката. Резидентите били на възраст от 18 до 38 г. Така попаднали и на въпросната “нова” фотография на Васил Левски във Войнягово.