Мърчандайз, брандинг и ситилайтс вбесиха отново общинските съветници
За месец и половина ръководството на общинската фондация "Пловдив 2019" успя за втори път да извади от нерви кмета Иван Тотев и отделни съветници.
"Кирил и Светлана, спрете да пълните отчетите с вашите глупости! Всеки път си говорим едно и също. Не ставате нито по-умни, нито по-важни с тези чуждици. Разберете го!", отсече той.
Острата му забележка не стресна изпълнителния директор на "Пловдив 2019" Кирил Велчев, нито артистичния шеф на фондацията Светлана Кюумджиева. Те се смееха, докато той им се караше от трибуната на местния парламент. Повод да избухне Тотев стана отчетът на фондацията. Преди месец и половина той беше отхвърлен от съветниците. Сега мина на поправителния, но с остри критики.
"Приемам, че сте артистични натури и математиката ви бяга, но посочените от вас разходи не са 0,7%, а 7%", първа реагира Пепа Деведжиева от РБ. Колегата й Божидар Здравков буквално изригна. "Някои хора, като понатрупат някакви английски думи и чуждици, смятат че стават по-интересни. В бюджета от 2,4 млн. лева за реклама изобилства от термини като "брандинг", "мърчандайзинг" и "билбордове ситилайт". Зная, че рекламата е важна, но когато се харчат сериозни пари, трябва ясно да бъде обяснено за какво", изтъкна той. И посочи, че въпросният мърчандайз е на стойност 213 000 лева. А бил аргументиран само с три изречения. Тези пари щели да се харчат за ВИП подаръци и лайфстрийм. "Това ли е обяснението, с което усвоявате", попита Здравков.
Тотев не издържа и отново се скара на Велчев и Куюмджиева. "В тази зала има интелигентни съветници, сред тях са и директори на езикови гимназии. Не може всеки път едно и също да си говорим и да не вземате от дума. Щом има въпроси, длъжни сте да отговорите", отсече той.
Десислава Йорданова от БСП попита какво ще представлява сериалът за Пловдив, който струва 480 000 лева, но отговор на получи. Тя поиска заложените 30 000 лева за наемане на три апартамента за творци да бъдат пренасочени за културна програма. А гостите да ползвали общински жилища. Това обаче не се прие. Дани Каназирева от "Съюз за Пловдив" протестира, че два месеца фондацията не е отговорила на 20 въпроса на граждани. Стефан Послийски от Обединени патриоти настоя предвидените 30 000 лева за проучвания и мониторинг да отидат за видеозаснемане на артсъбитията през 2019 г. "Така ще знаем колко хора са ги посетили", каза той. Но и неговото искане беше отхвърлено. "Имам съмнения, че ще се изхарчат много пари за елитарно изкуство, което никой не разбира, дори и самите творци", добави Послийски.
Пепа Девиджиева негодува, че фондацията на Асен Асенов получава 600 000 лева, а няма зрителски интерес към проекта му. Иван Тотев я подкрепи и каза, че е против проявите на Асенов. Те представлявали съвременни танци и средствата били за 4 години, уточни Кирил Велчев. Проектът на Асенов обаче бил включен в апликационната книга, с която Пловдив спечели домакинството през 2019 г.
На ръба с 26 гласа "за", 1 "против" и 12 "въздържали се" бюджетът и програмата на фондацията мина. Тази година "Пловдив 2019" ще харчи 12,6 млн. лева. "Това са страшно много средства. Лошото е, че голяма част от тях ще отидат в три организации, а в договорите пише, че условията са конфиденциални. Това означава, че не можем да видим нищо", коментира Ивелин Парасков от "Съюз за Пловдив".