Много знакови места в града ще бъдат обхванати, очакваме между 50- и 80-хилядна публика, казва изпълнителният директор на фондация “Пловдив 2019”
Кирил Велчев е изпълнителен директор на фондация “Пловдив 2019”, която подготвя града за европейска столица на културата. Роден е на 30 юни 1983 г. Завършил е Академията за музикално, танцово и изобразително изкуство. Магистър е по хореография и режисура.
- Г-н Велчев, остават по-малко от 12 месеца до голямото откриване на Европейска столица на културата. Какво ще покажете т.г. на пловдивчани?
- Набелязахме събития, които ще се случат в първата половина на 2018-а.
Много важен е
мониторингът,
който предстои
Той е последен и от него зависи дали Пловдив ще бъде удостоен с наградата “Мелина Меркури”. Тя е в размер на 1,5 млн. евро. През май очакваме цялото семейство на европейските столици на културата. То наброява около 50 души. Ще ги запознаем с подготовката и те ще си направят извод.
- Какво ще им представите?
- Още не сме набелязали. Тепърва обмисляме. Но фактът, че ще дойде европейското културно семейство, е важен за Пловдив. Разбира се, градът има какво да покаже. Ще им представим събитията, които ще изградят формата на европейска столица на културата през 2019 г.
- Кметът Иван Тотев, който е и председател на управителния съвет на “Пловдив 2019”, говори за сума от над 10 млн. лева, с която т.г. разполагате. За какво ще я харчите?
- Това са пари за съдържание, маркетинг, популяризиране и, разбира се, за издръжка на фондацията.
- Освен с билбордове по магистрала “Тракия” как рекламирате в страната този проект?
- Билбордовете са първата ни стъпка. Мисля, че няма българин, който да не знае, че Пловдив е удостоен с това престижно домакинство. Тази година ще осъществим две кампании за популяризиране на инициативата. Ще обявим и програмата за 2019 г.
- Какво ще представляват тези кампании?
- Чрез печатни материали, онлайн издания и билбордове ще рекламираме проекта. За нас е важно да стигне до повече хора в големите градове, за да канят своите гости през 2019 г. в Пловдив.
- А как популяризирате проекта в чужбина?
- Замислили сме кампании в Италия и други европейски страни. Все пак очакваме няколко милиона туристи през 2019 г. в града.
- Назовете в аванс някои от ключовите събития?
- Още тази година
ще се проведат
мащабни
фестивали
под знака на европейска столица на културата - като Hills of Rock, Urban Days, Plfvdiv Jazz Fest, идват групи като “Айрън Мейдън”, Стинг. Почваме да работим и за две големи изложби през 2019 г.
- Ще видим ли картини на Салвадор Дали, Пабло Пикасо, Хуан Миро?
- О, не мога да се ангажирам с такива имена. Преговаряме с германски партньори и се надявам в Пловдив да видим творби на автори от световна величина.
- Какво ще представлява откриващата церемония, която ще струва 2 млн. лева?
- Тя ще е лицето на европейската столица на културата. Ще е мащабно и невиждано събитие. В България досега не се е случвало такова. Очакваме да се съберат между 50 и 80 хиляди души на централния площад в Пловдив. Преговаряли сме с немска, италианска и израелска компания. Предстои обществена поръчка. Искаме да заложим на визуални и звукови ефекти. Идеята ни е много възлови места в Пловдив да бъдат обхванати с това събитие. Ще има няколко сцени и програма, която да продължи цял уикенд.
- Укротиха ли се страстите около новото лого на европейска столица на културата?
- Ние сме публична структура и е важно мнението на хората. Нормално е на едни да им харесва, на други - не. Видяхме, че логото беше развито и в абсурдни варианти. Това означава, че е заинтригувало много хора и предизвиква публичен интерес, който търсихме. Аз и екипът сме горди, че имаме нова визуална идентичност. Големи капацитети се включиха в дискусията. Някои от тях разясниха много добре новото лого.
- Ще се съгласите ли, че когато един продукт е хубав, хората го приемат веднага и няма нужда други да обясняват какво сте искали да кажете?
- Опитахме се да го разясним, за да могат хората да разберат каква е идеята на новото лого. Така или иначе, вече шумът стихна. Но с наближаването на титлата всяко събитие ще предизвиква интерес и дебат.
Влагат 1 млн. лева в Тютюневия квартал
Тютюневият град в Пловдив е едно от ключовите места, където през 2019 г. ще се разгърнат множество събития. Там ще бъдат съсредоточени и доста от големите прояви в годината на титлата.
"Инвестираме 1 млн. лева в уличната инфраструктура и пространствата, където ще кипи културен живот", обяви кметът Иван Тотев. По думите му предстои съвместно с министерството на културата да одобрят новите режими за опазване на складовете, които са паметници. Едва тогава ще бъдат премахнати укрепленията около изгорелите сгради и да започне тяхното възстановянане. Някои от улиците в квартала, където се мести седалището на "Пловдив 2019", ще станат изцяло пешеходни.
Археолози се превръщат в атракция през 2019-а
Археолози ще откриват артефакти пред очите на милиони туристи през 2019 г., когато Пловдив е европейска столица на културата. Съзнателно разкопките ще продължат и в годината на титлата по Одеона и Римския форум, които са част от централния площад.
Успоредно ще се извършва реставрация и консервация на паметниците. Те няма да могат да бъдат завършени до 2019 г. по ред причини и затова местните власти са решили да превърнат дефекта в ефект. "Ще е любопитно за гостите да наблюдават как се вдигат колони с капители в дорийски, йонийски и коринтски стил, които са красяли античния площад на Филипопол", смята кметът Иван Тотев.