
Парите не стигат дори да запълним дупките по пътищата, противопостави се Благомир Коцев на идеята на шефа на ОбС Христо Димитров
Битка за надмощие кой реално да управлява Варна, тече между Общинския съвет и кмета. Местният парламент отказва да вдига общинските такси, но същевременно гласува нови разходи, които да натоварят бюджета.
Последният пример е предложението на председателя на Общинския съвет Христо Димитров да бъдат отпуснати 1 млн. лв. за ремонт на зала “Пленарна” в сградата но общината. В тази зала се провеждат заседания на комисии и сесиите на съвета, но се ползва и от граждани.

Предложението предизвика бурна реакция от кмета Благомир Коцев. Отвъд очевидния абсурд съветът да си прави ремонт на залата за 1 милион лева, в която веднъж в месеца заседават 50 човека, докато парите не стигат дори да запълним дупките по пътищата, отчитам, че това е пореден опит да се налагат паралелни политики за сметка на хората, коментира градоначалникът в социалните мрежи.
Предложението за ремонт на залата е внесено от председателя на съвета Христо Димитров (Алтернатива на гражданите) и Стоян Петков (ГЕРБ). В него е включено проекторешение, което изисква парите да бъдат осигурени от бюджета на Варна за тази година.

Това е предложение, което предстои да се разгледа и да стане ясно дали е спешно или както и дали има средства за неговото реализиране, не е заповед, коментира Христо Димитров.
Според шефа на групата на ГЕРБ и бивш председател на съвета Тодор Балабанов идеята не е нова, а общинарите имат нужда на институционално ниво от зала, в която да има нормални условия за работа. Идеята е за нейния цялостен ремонт, така че да е функционална за всички, които я ползват, в това число и гражданите.

Новият разход идва на фона на предложението на съветници Община Варна да задели в следващите 3 години 49 млн. лева за ремонти и апаратура за общинските ДКЦ и за болниците с общинско участие. Зад идеята стоят отново шефът на местния парламент Христо Димитров, както и заместниците му Николай Костадинов, Светлан Златев и Тодор Балабанов.
Реално се получава така, че бюджетът ще бъде в неспособност да се балансира и Общинският съвет затяга примката около врата на кмета. Капиталовата програма на община Варна за 2025 г. е в размер на 90 милиона лева, със следните източници на финансиране - най-голям и основен дял са банкови заеми (както всяка година заради ограничените местни приходи, основната част от капиталовата програма винаги е била с външно финансиране), преходен остатък, целева капиталова субсидия, собствени средства.
Донякъде мога да разбера програмата за ремонт на ДКЦ-тата, гласувана от съвета, въпреки че и там има очевидно раздуване на сметки, като например саниране за 1000 евро на квадрат. Но да изхарчим 1 милион лева за комфорта на съветниците, докато този на варненци е далеч от осигурен? Защо? Или може би “тука е така”, пише още Коцев в поста си във фейсбук.
И продължава: Затова ли точно преди седмица Общинският съвет смени председателите на трите най-важни комисии, сваляйки досегашните от ПП-ДБ, с които работихме за бързи ремонти в градската среда, за пътища и училища? За да може подобни абсурди да минават по бързата писта? Сами си ги вкарваме, сами си ги гласуваме. Пък откъде ще дойдат парите, не е наша грижа, а на кмета.
Да, моя грижа са. И няма откъде да дойдат, защото таксите за бизнеса още не са се вдигнали. Съветът ни задължава да даваме общински пари за ремонти, но се суети да приеме справедливото вдигане на таксите за онези, които ще правят ремонтите.
Вече е очевидно за целия град, че във Варна се консолидира една паралелна власт. Тя налага свои харчове и бламира всичко, което има и най-малкия потенциал да подобри облика на града. Като ще е така, мисля, че е време това алтернативно управление на Варна да излезе с лицето си и да защити политиките си пред варненци.

Коцев спази предизборното си обещание и не посегна на данъците, но през ноември миналата година предложи осъвременяване на някои, по думите му, важни за града такси и услуги. Във фокуса на актуализацията са такса битови отпадъци, такси за технически и административни услуги, строителни разрешения, такси за ползване на тротоари и терени за разполагане на строителни материали.
Наредбата за местните такси и цени на услуги в Община Варна не е актуализирана в цялост от 2012 г., когато минималната заплата е била 290 лева, а сега е близо 1100. Цените са в пъти по-ниски от всички други големи общини в страната. Фрапантен пример е правото за разполагане на строителни материали и техника на тротоари, улици и други общински терени. Във Варна цената е 2,60 лева на квадрат на месец. В Бургас - 14 лева. В София - 39 лева.
Затова и кметската администрация предложи актуализация, за да има повече местни приходи в Община Варна. Средствата може да се инвестират обратно във всички сфери на градоустройството и да се обезпечат ежегодно повишаващите се разходи и желанията за такива на общинския съвет. Приходите от актуализираните услуги и такси в общината за 1 година прогнозно биха били около 10 милиона лева.
Повишението на таксите обаче беше спряно в съда от областния управител Андриана Андреева (ГЕРБ).
Вдигната е единствено такса смет, от 0,98 промила на 1,5 промила за жилищни имоти, а за предприятия - от 3,9 промила на 5,97 промила.
Коцев обоснова искането за увеличение на таксите с други задължителни дейности, които изискват финансиране - например градският транспорт за ученици, студенти, пенсионери и за хора със затруднена трудоспособност, който от тази година стана безплатен. Варна е единствената община в България с безплатен транспорт за тези групи хора извън учениците. Това ще струва на общинския бюджет допълнителни около 9,3 млн. лева, които ще бъдат дадени от местните приходи на общината. А общо разходите за безплатни карти и отстъпки ще бъдат близо 14,5 млн. лева за 2025 г.
В същото време съветниците блокират идеята на Коцев за бригади за бързи ремонти, за да се подобри облика на града.
Предложението на кметската администрация е за “ремонтни линейки”, които да реагират за малки и бързи ремонти за поддръжка на градската среда. Това би струвало около 625 хиляди лева на година, като в това число се включва заплати на работници, машини и техника - 2 камиона, челен товарач, ремаркета, трамбовки, къртачи, оберфреза, машини за рязане и т. н. Ремонтите ще се управляват след преструктурирането на общинско предприятие “Управление на проекти и озеленяване”.
Предложението обаче не беше прието от временната комисия “Структури и общинска администрация”. Членовете ѝ върнаха точката за преработка с мотива, че е нужно прецезиране и повече яснота как точно ще функционира звеното. Според Балабанов предложението е върнато, за да бъде разяснена технологията, по която ще се случват ремонтите. Точката от дневния ред на комисия е била отложена, а не отхвърлена, в очакване на разясненията, които така и не били представени, допълни Димитров.
В края на октомври миналата година общинският съвет оряза правомощията на кмета относно компенсирани промени, наложени в резултат на изменение в макроикономическите условия, възникване на неотложни потребности или други непредвидими обстоятелства, които са настъпили през бюджетната година. Тези промени вече ще се правят с изричното съгласие на местния парламент.
Коцев определи случилото се като “наказателна акция”.
За миналата година са направени осем компенсирани промени на обща стойност около 1,4 млн, лева. Със заповеди на кмета са били отпуснати 700 хил. лева за текущи пътни ремонти. 287 хил. лева са били осигурени за пътя “Аспарухово” - “Галата”, 200 хил. лева за озеленяване на града, други 160 хил. лева за култура. Кметът е разрешил да се осигурят от местната хазна 23 хил. лева за покрива на Общинския детски комплекс и 20 хил. лева за празника на район “Аспарухово”. С негова заповед са предоставени прогнозни 24 хил. лева за преброяване на кучетата и котките в града и 10 хил. лева - за наследниците на починал директор.
Коцев обжалва решението в Административния съд във Варна, който обаче го остави без разглеждане и делото беше прекратено.
Като част от политиката на бойкот към кмета се тълкува и решението от последната сесия на Общинския съвет за смяна на председателите на трите най-важни комисии - финанси и бюджет, комунални дейности и собственост.
Преди броени дни изневиделица общинският съвет одобри неочаквани рокади в ръководствата на комисиите и смени председателите им от ПП-ДБ. Новият председател на “Финанси и бюджет” е бившият председател на местния парламент от ГЕРБ Тодор Балабанов, който заменя Николай Стефанов.
Йордан Кателиев бе освободен от шефския пост на “Собственост и стопанство”, като на негово място застава Цветелина Атанасова, а в комисията по благоустройство и комунални дейности Мартин Златев пое ръководството от Мартин Димитров.
Тодор Балабанов изтъкна несправяне с работата и нарушаване на правилника като причина за смяната на председателите.