
Нашите ученици се справят много по-добре с чуждите езици отпреди 25 години и много по-зле по математика и природни науки, казва министърът на образованието
Тъй като промяната в учебните програми ще отнеме повече време, ще направим по-бърза промяна в учебния план, така че да намалим малко амбицията за високопрофилирана и специализирана подготовка, от една страна, и за чуждоезиково обучение. Ако погледнем учебния план в момента, виждаме, че нашата система е подчинена на това да дадем добра чуждоезикова подготовка на децата. Те трябва да учат чужди езици, но като че ли прекалено залитнахме. Като цяло нашите ученици се справят много по-добре с чуждите езици отпреди 25 години и много по-зле по математика и природни науки, отбеляза министър Вълчев по bTV.
Надявам се бързата промяна в учебния план да я направим от 2026-2027 г., а реформа в учебните програми ще отнеме 4-5 години, каза още той.
Министърът на образованието смята, че лошото представяне на българските ученици в международното изследване PISA се дължи на учебните програми и план. "Беше свалено съдържание в долните часове, станаха още по-амбициозни учебните програми", каза Красимир Вълчев.
Той отбеляза, че математиката и природните науки изискват повече време. „В най-голяма степен, ако изтървеш нещо, по-късно не можеш да го компенсираш", обясни Вълчев.
„Често водим дебат дали да отпаднат външните оценявания след четвърти и десети клас. Седми клас е свързан с кандидатстване. За да преосмислим кандидатстването след седми клас, трябва да преосмислим образователната структура - подходящо ли е децата толкова рано да профилират", отбеляза още министър Вълчев.
Министерството на образованието ще обжалва решението на Върховния административен съд отпреди няколко дни, с което се дава възможност на зрелостниците да обжалват оценките си от матурите. „Ако влезе в сила решението за обжалване, това би означавало всеки един от нас, който не е доволен от оценката си от матурата, да може да предяви претенции да му бъде променена оценката от матурите в дипломите. Това би довело до анархия в системата, до невъзможност да се кандидатства", каза още Красимир Вълчев.
Но целта е ученикът, който се съмнява, че резултатът му не е точно оценен, да има възможност да обжалва, уточни образователният министър.
Министър Вълчев отбеляза, че пълната забрана на телефони в училище ще подобри образователната среда. По думите му по-големият проблем със зловредното влияние на телефоните е вкъщи, а не в училище. Според него при налагането на такава пълна забрана училищата ще се справят.