
Бизнесът се оплаква най-много от несигурната икономическа среда
Цените на едро в хранително-вкусовата промишленост през февруари са се повишили с рекордните 13,1% само за месец, показват данни на НСИ, публикувани в петък. Така общият индекс на тези цени, които се смятат за предвестник на инфлацията, се увеличава с 2,8% на месечна база и това със сигурност ще се отрази на мартенското поскъпване, което ще бъде отчетено от статистиката в средата на следващия месец.
По-подробният преглед на данните показва, че най-силно влияние върху този ръст са оказали месото, месните продукти и хлябът.
В тези сектори производителите
се оплакват най-много от поскъпването на суровините,
които в месната промишленост са предимно от внос. За хляба и хлебните изделия със сигурност влияние е оказало и връщането на 20% ДДС от началото на годината и фактът, че през февруари дори големите производители едва ли са разполагали със запаси от купено преди това по-евтино брашно.
Месечният преглед на бизнес климата, който прави НСИ, показва още, че през март и българските мениджъри са започнали да усещат неблагоприятните последици от резките промени в бизнес средата след идването на Доналд Тръмп на власт.
Показателят “бизнес климат” в промишлеността например
пада изведнъж с 3,9 пункта,
като една от основните причини за това е, че се увеличават опасенията от несигурната икономическа среда.
Това оплакване е характерно и за строителството, търговията на дребно и за сферата на услугите. Докато доскоро основните негативни процеси бяха липсата на квалифицирана работна ръка, конкуренцията в бранша или слабата покупателна способност, през март несигурната икономическа среда става основното оплакване на мениджърите на предприятия.
Във всеки бранш обаче имат различни очаквания за това накъде ще тръгнат нещата. В промишлеността например имат резервирани очаквания за близкото бъдеще и почти никакви добри очаквания за финансовото състояние на предприятията. Съответно и мениджърите там прогнозират, че поне през следващите три месеца
няма как да вдигат цените на продукцията си.
В строителството, макар също да са песимистично настроени, са по-склонни да приемат, че се налага да вдигат цените през следващите месеци.
Най-оптимистично са настроени търговците на дребно. Те също изтъкват, че икономическата среда е несигурна и не залагат на повишение на цените в близко бъдеще, но очакват продажбите да се вдигат и фирмите им по-скоро да се стабилизират през следващата половин година.
В сферата на услугите също цари оптимизъм и показателят “бизнес климат” през март се вдига с 3,5 пункта. Най-сериозните оплаквания са от несигурната икономическа среда, но мнението на мениджърите е, че има търсене на продукцията им и не се налага да вдигат цените - нито сега, нито в рамките на следващите 3 до 6 месеца.