
Платното с две ленти временно ще се използва двупосочно, докато намерят къде да се изгради второто
Ще изследват качеството на 4400 км от всичките 20 000 км пътища, ще ремонтират 400 от тях
В края на лятото или началото на есента започва изграждането на последния участък от магистрала “Струма” - прословутата отсечка, която ще заобикаля Кресненското дефиле в източна посока и
ще пропуска движението само от Гърция в посока София
Независимо че договорите за изпълнението са подписани през 2023 г., те вече успяха да поскъпнат, стигайки рекордните 60 млн. лв. за км за път, който е с габаритите на скоростен, а не нормална магистрала с по две ленти за движение и една аварийна. Новината съобщи председателят на управителния съвет на Агенция “Пътна инфраструктура” Йордан Вълчев.
Само преди седмица от ПП-ДБ коментираха, че рекордните според тях 50 млн. лв. за километър от магистралата от Бяла до Велико Търново навеждат на мисълта за корупция. Призоваха премиера Росен Желязков да влезе на проверка в пътната агенция.
При провеждането на обществената поръчка за последния участък от “Струма” километър магистрала, който минава през труден планински участък с множество виадукти и тунели, беше около 40 млн. лв./км за едно платно с две ленти. “Сега с индексацията на договорите цената е скочила на около 60 млн. лв./км”, съобщи инж. Вълчев. По думите му това я прави най-скъпата магистрална отсечка в България за всички времена.
В действителност това е само половината от стойността на този магистрален участък,
защото става дума само за едното платно. Тепърва ще се търси откъде да мине платното за движение в обратната посока и тогава може да се окаже, че километър излиза и 120 млн. лв.
Години наред се смяташе, че за трафика в другата посока ще се използва сегашният път през Кресненското дефиле. Но споразумението с еколозите, за да не обжалват повече процедурите, предвижда платното, чието изграждане започва наесен, да се използва временно за движение и в двете посоки, а пътната агенция междувременно да търси място за другото платно. Така съществуващият от столетия път през Кресненското дефиле ще се превърне в локален път и движението по него ще се разтовари с екологична цел.
“Техническият проект за платното, което ще се строи наесен, е приет със забележки и в момента те се отстраняват”, каза шефът на агенцията.
Тази година е предвидено АПИ да обследва около 4400 от близо 20 хил. км републиканска пътна мрежа. Ще се организира вземането на ядки от пътища, които са в края на гаранционния си период, каза инж. Вълчев.
Предвидените средства в бюджета на АПИ за тази година са по две пера. Едното е за текущ ремонт и поддържане, за което са заложени около 680 млн. лв., а другото са капиталовите разходи, които включват новото строителство и за които са предвидени малко над 1 млрд. лв., добави той.
“С тези пари можем да построим около 50 км магистрали, около 100 км други пътища - понякога нови, понякога удвояване на съществуващи, и да ремонтираме около 400 км”, предметна шефът на пътната агенция.